Page 366 - hz_musa
P. 366

Hz. MUSA  365


           kim İbn Kesîr de “Vade tamamlandığında; Musa Tur’a gitmeye

           azmetti.”  ifadesini  kullanarak  Hz.  Musa’nın  Tur  Dağı’na  çık-
           madan önce kendini uzlete ve riyazete çektiğini ifade etmeye
           çalışmıştır. 1348

           Vehbi Efendi, çeşitli tefsirlerden özetlediği malumatı aktarır-
           ken Hz. Musa’nın tuttuğu oruç ve ağız kokusuna odaklanmış-
           tır. Buna göre o, Zilkade ayında otuz gün oruç tutunca ağız ko-
           kusundan rahatsızlık duymuş ve onu temizlemek için harnup
           ağacından  bir  misvakla  ağzını  temizlemiştir.  Bunun  üzerine
           Cenab-ı Hak: “Ey Musa! Oruç tutan kimsenin ağız kokusunun
           Benim için miskten daha güzel olduğunu bilmiyor musun? Mis-
           vakla yok ettiğin o kokuyu yeniden elde etmek/kazanmak için

           on gün daha oruç tutman lazım.” diyerek ilave on gün için fark-
           lı bir izah yöntemi nakletmiştir. Fakat bu düşünce onu tatmin
           etmemiş olmalı ki, otuz gün oruç tuttuktan sonra Hz. Musa’nın
           son on günde Tevrat’a kavuşmuş olma ihtimali üzerinde du-
           rarak konunun misvak ile alakasının olmayabileceğini belirt-
           miştir. Sonuç itibariyle Hz. Musa’nın kırk gün oruç tuttuktan
           sonra kavmini ıslah ve kontrol için kardeşi Hz. Harun’u yerine
           vekil bırakarak Cenab-ı Allah’ın bildirdiği yere giderek ilahi
           kelama  mazhar  olmuştur.   1349   Bu  açıklamalardan  anlaşıldığı
           kadarıyla  Vehbi  Efendi  de  Hz.  Musa’nın  kavminin  arasında
           kırk gün oruç tuttuktan sonra Tevrat’ı almak üzere kendisine
           belirlenen yere gittiği sonucuna ulaşılmaktadır. Ancak bu de-
           ğerlendirme Hz. Musa’nın Tur Dağı’nda geçirdiği süre ve onun
           kavminin buzağı yapma ve ona tapınması yönündeki Kur’an-ı
           Kerim ayetleriyle çelişmektedir.

           Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa’nın Tur Dağı’na çıkmasıyla ilgili
           iki olay anlatılmakta, bunun birincisi kırk günü kapsayan Tev-
           rat’ın/Levhaların inzal süreci; ikincisi ise kavminin buzağıya
           tapmaları  sonucu  içlerinden  seçilen  yetmiş  kişiyle  birlikte
           yeri  de  tam  olarak  tayin  edilmeyen  tövbe  yapıldığı  zaman-
           1348  İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3076.
           1349   Vehbi, s. 5/1748.
   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371