Page 365 - hz_musa
P. 365

364  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           larını emret.” 1342  ayeti kerimesinde Hz. Musa’ya verilen kitabın

           içeriği hakkında kısmi bir bilgi verilmektedir. Buna göre Tev-
           rat’ın yazılı olduğu levhaların sayısı belli olmamakla birlikte
           onlarda İsrailoğulları’nın ihtiyaç duyduğu veya duyacağı bü-
           tün dini ve dünyevi bilgiler geniş bir şekilde yer almıştır. Cena-
           b-ı Allah Hz. Musa’ya burada yazılı bulunan emir ve yasaklara
           uyulmasını, bunların en güzelleriyle (ahsen) amel edilmesini
           emretmiştir. 1343  Hz. Musa’ya Tur Dağı’nda kitap verilmesiyle
           alakalı  olarak;  “Rabbi  onunla  doğrudan  konuşarak,”  (Ve  kel-
           lemehu Rabbuhu) 1344 ifadesi kullanılmıştır. Bu durum Cenab-ı

           Allah’ın melekleriyle konuşması şeklinde perde arkasından ve
           doğrudan aracısız olarak Hz. Musa ile konuştuğu ve onun ilahi
           kelamı, her yönden duyduğu şeklinde yorumlanmıştır. 1345
           Kur’an-ı Kerim’de: “Biz daha önceki nesilleri yok ettikten son-
           ra, düşünüp ibret alsınlar diye Musa’ya, insanların gönüllerini
           aydınlatacak, onlara doğru yolu gösterecek bir rahmet kayna-
           ğı olacak kitabı (Tevrat’ı) verdik.” 1346  şeklinde yer alan bilgide
           Tevrat yerine kitap kullanılmış ve bunun Hz. Musa’ya verildiği
           tarih olarak da önceki nesillerin yok edildikten yani Firavun
           ve yanındaki ordusunun Kızıldeniz’de boğulmasından sonra
           olduğu açıklanmıştır. 1347

           Yukarda mealini naklettiğimiz Araf suresi ayeti kerimelerinin
           sıralanış biçiminden sanki onun Tur Dağı’na çıkmadan kırk
           günlük  riyazet  dönemini  tamamladığı,  sonra  da  yerine  Hz.
           Harun’u vekil bırakarak çıktığını anlamak mümkündür. Nite-

           1342  Araf, 7/145.
           1343  Vehbi, s. 5/1755.
           1344  Araf, 7/143.
           1345  Yazır, 4/2276.
           1346  Kasas, 28/43. Burada da meali yazan heyet, Kitap yerine Tevrat demeyi
               tercih etmiştir. Bk. Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali.
           1347  Yazır, s. 5/3739. Önceki nesiller (Kurun-u Ula) için bkz. Taha, 20/51. (Fi-
               ravun kurun-u ula demekle kendi zamanından önceki asırları kastetmiş
               olmakla  beraber  kendisi  de  onlardan  ayrılmak  istememiş  ve  o  asırlara
               katılmıştır. Kur’an lisanında kurun-u ula Firavun’un helak olmasıyla son
               bulmuştur. (Yazır, 5/3323-3324.)
   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370