Page 368 - hz_musa
P. 368
Hz. MUSA 367
Verilen Kitabın Mahiyeti
Hz. Musa’ya verilen kitabın adı, mahiyeti, vahiy şekli konu-
sunda çeşitli değerlendirilmeler yapılmıştır. Bu değerlendiril-
melerden elde edilen bilgiler çerçevesinde, onun Kur’an-ı Ke-
rim’in nazil olduğu şekilden farklı olarak, toptan bir kitap ha-
linde Hz. Musa’ya verildiği anlaşılmaktadır. 1354 Bu kitabın adı
ile ilgili olarak dini kültür ve literatürde Tevrat denilmesine ve
bu ismin Kur’an-ı Kerim’de çeşitli vesilelerle çeşitli surelerde
geçmesine rağmen burada Hz. Musa’ya verilen kitabın Tevrat
olduğu bilgisi yer almamaktadır. Bunun yerine Hz. Musa ara-
cılığıyla İsrailoğulları’na/Yahudilere verilen Tevrat yerine “Ki-
tap”, “Levha”, “Suhuf” ve “Sifr” kelimeleri kullanılmaktadır. Bu
alanda çalışan bütün din bilginleri, verilen isimler arasındaki
muhteva farklılıklarına işaret etmeden onların hepsinin ye-
rine “Tevrat” adının kullanılmasını tercih etmiştir. Ebussuud,
“Biz Musa’ya kitabı verdik…” 1355 ayeti kerimesinin tefsirinde
“kitap” kelimesini, diğer ilahi kitaplarda olduğu gibi onunla
kavmini irşat etmesi için Hz. Musa’ya verilen “Tevrat” olarak
yorumlamıştır. 1356 Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali
isimli eserde ise “kitap” yerine doğrudan “Tevrat” kelimesi
kullanılmıştır. 1357 Nitekim “Yine Biz Musa’ya, rehber edinesiniz
diye Kitap, 1358 ve buzağıya tapıp tapmayanları ayırt edecek öl-
çüt (Furkan) verdik.” 1359 ayeti kerimesini tefsir ederken Yazır,
“Musa’ya verilen kitabın Tevrat olduğunda ihtilaf yoktur.” ifa-
desini kullanmış, buradaki “Furkan” ibaresini de Hz. Musa’ya
1354 Kur’an Yolu, s. 4/233.
1355 Mü’minun, 23/49; Kasas, 28/43.
1356 Ebussuud, s. 6/172, 518.
1357 Yüce Kur’an ve Açıklamalı- Yorumlu Meali, s. 389.
1358 Yüce Kur’an ve Açıklamalı –Yorumlu Meali, isimli eserde yazarlar, bu
ayetin mealini verirken şöyle bir dipnot ekleme ihtiyacı hissetmişlerdir:
Burada “Kitap” sözcüğünü Tevrat olarak açıklamadık. Zira Tevrat, Hz.
Musa’ya verilen kitabın ismi olarak kullanıldığı gibi Tanah (Ahd-i Atik),
Mişna, Talmut ve Yahudi din adamlarına (Rabbilere) ait bütün eserler için
kullanılmaktadır. (s. 7, 3. Dipnot.)
1359 Bakara, 2/53.