Page 264 - Hz_ibrahim
P. 264

262  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  263



           bir durum yaşamış olup, sonrasında bu Cenabı Allah tarafın-                       a-  Harem-i Şerif’in bir ibadet yeri olması dolayısıyla bu
           dan uyarılma sebebi olmuştur. Dolayısıyla Mekke döneminde                            kutsal  mekânda  yapılan  ibadetlerin  sıhhatine  engel
           onun ikinci bir uyarıya muhatap olduğuna dair kaynaklarda                            olacak maddi pisliklerden
           hiç bir malümat bulunmamaktadır. Hz. İbrahim’in bu duası                          b-  İnsanın imanını, ihlasını ve kulluğunu Allah’a arz et-
           Allah tarafından kabul edilmiş,  “Biz, Beyt’i (Kâbe’yi) insanlara
                                                   858                                          tiği yer olduğu için putperestliği çağrıştıran her türlü
           toplanma mahalli ve güvenli bir yer kıldık…”  ayeti kerimesi,
                                                                                                tutum ve davranışlardan
           buranın hem insanlar hem de diğer canlılar için güvenli kı-
                                                                                             c-  Bütün milletlerden Müslümanların bir araya gelerek
           lındığı, dünyanın her tarafından insanların güvenle gidip ge-
                                                                                                tanışıp kaynaşmaları, sevgi ve şefkatin en güzel ör-
           lecekleri bir yer haline getirildiği haber verilmiştir. Nitekim
                                                                                                neklerini vermeleri gereken yer olduğu için de insan-
           Mescid-i Haram Hz. İbrahim’den sonra hac ve ziyaret yeri ola-
                                                                                                ları incitici söz ve hareketlerden
           rak işlev görmüş, Cahiliye Dönemi’nde bile hac yeri ve güvenli
           bölge olma özelliği devam etmiş, bu durum başta Mekkeliler                        d-  Hayvanlarla bitkilere zarar veren, mekânın kutsiye-
           olmak üzere bütün Araplar için maddi manevi faydalar sağ-                            tiyle bağdaşmayan her türlü ahlak dışı tutum ve dav-
           lamıştır. 859                                                                        ranışlardan arındırılması anlaşılmaktadır. 863

           Cenab-ı  Allah,  Hz.  İbrahim  ve  oğlu  Hz.  İsmail’in  şahsında             Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail, Kâbe’nin inşası tamamlandık-
           Beytullah’ı  ziyarete  gelenler  için  orayı  temiz  tutmalarını:             tan sonra Cebrail’in öncülüğünde hac ibadetini yapmışlardır.
           “(Kâbe’yi) tavaf edenler, ibadete kapananlar (itikâfa girenler),              Daha sonra Yüce Allah Cebrail’i göndererek, insanların hac
           rükû ve secde edenler için Evim’i temiz tutun.” şeklinde em-                  ibadetini yapmaları için davet etmesini ondan istemiştir. Bu-
                   860
           retmiştir.  Hamdi Yazır, rükû ile namaz kılmanın sadece Hz.                   nun üzerine Hz. İbrahim “İnsanlar benim sesimi nasıl işitir-
           Muhammed’e mahsus olduğunu, Cenab-ı Hakk’ın bu şekilde                        ler?” diye sorduğunda Yüce Allah, “Sen seslen! Onu, insanlara
                                                                                                                            864
           emretmesinin Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’e ileride böyle                   eriştirmek, bana düşer.” buyurmuştur.
                                                                861
           bir ümmetin geleceğini bildirdiği şeklinde yorumlamıştır.
                                                                                         Nitekim bu davet insanlar tarafından işitilmiş ve asırlar bo-
           “Evimi  temiz  tutun.”  ifadesini,  tefsirlerde;  Allah’ın  evini             yunca, her yıl bu davete uyan milyonlarca insan hac görevini
           (Kâbe’yi) rahatsız edici şeylerden, necasetten, pisliklerin ora-              yerine getirebilmek için Mekke’ye/Kâbe’ye koşmuştur.
           ya atılması gibi maddi kirlerden arındırma şeklinde yorum-
                                                                                         İbn Sa’d’ın bildirdiğine göre Hz. İbrahim, üç kere Mekke’ye
           layanlar  yanında  Kâbe’nin  putlardan,  şirkten  ve  insanların
                                                                                         gelmiş ve sonuncusunda insanları hacca çağırmıştır. Bu da-
           onlara tapınmasından temizlenmesi olarak yorumlayanlar da
                                                                                         vete önce Cürhümlüler onların arkasından da Amalikalılar ve
                         862
           bulunmaktadır.  Bu değerlendirmelerden:                                                                       865
                                                                                         bu daveti duyan herkes katılmıştır.
           858  Bakara, 2/125.
           859  Kur’an Yolu, s. 1/208.
           860  bk. Hac, 22/26.                                                          863  Kur’an Yolu, s. 1/209-210.
           861  bk. Yazır, s. 1/494.                                                     864  Köksal, Peygamberler Tarihi, s.  I/204-206.
           862  İbn Kesir, Tefsir, s. 2/544-546; Maturîdî, s. 1/260; Ebussuud, 6/107.    865  İbn Sa’d, s. 1/48.
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269