Page 268 - Hz_ibrahim
P. 268

266  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  267


           İslam  âlimlerinin  büyük  çoğunluğu  “Kur’an’ı  sana  indiren                Ayrıca Müslümanların kıblesi olması ve zemzem kuyusunun
                                                             872
           Allah, elbette seni dönülecek yere de gönderecektir…”  aye-                   da burada bulunması, Peygamberimiz Hz. Muhammed’in bu-
           ti kerimesini Peygamberimiz Hz. Muhammed’in Mekke’den                         rada doğup büyümesi, ilk vahyin burada Hira/Nur Dağı’nda
           ayrılırken üzüntülü bir şekilde söylediği bu ifadelere cevap                  gelmeye başlaması, Hz. Muhammed’in hicret esnasında arka-
           niteliğinde nazil olduğu görüşünde birleşmektedir. Maturîdî,                  daşı Hz. Ebu Bekir ile sığındıkları mağaranın bu civarda yer
                                                                                                                                                876
           dönülecek yerin zahirî manasıyla yeniden dirilme anlamına                     alması  Mekke’nin  kutsiyetini  ve  önemini  artırmaktadır.
           geldiğini, insanların ardı sıra oraya dönmesi dolayısıyla Mek-                Mekke Arabistan’ın dinî merkezi olmakla kalmamakta, aynı
           ke’nin de böylece nitelenmiş olmasını mümkün görmektedir.                     zamanda  bölgenin  en  önemli  ticaret  merkezi  olarak  tanın-
                                                                                                  877
           O, bu ayeti kerimenin Hz. Peygamberin Mekke’den ayrıldık-                     maktadır.
           tan  sonra  orayı  özlemiş  olması  dolayısıyla,  onun  Mekke’ye              Mekke’nin  faziletiyle  alakalı  Peygamber’imiz  Hz.  Muham-
           tekrar döneceğine, düşmanlarına galip ve üstün geleceğine,                    med’den çok sayıda rivayetler vardır. Buhari ve Müslim’de yar
           orayı  fethedeceğine  dair  müjde  olarak  geldiğini  söylemek-               alan bu hadislerden birisine göre Hz. Peygamber (sav) Mek-
                873
           tedir.   İbn  Kesir,  Hz.  Peygamber’in  hicret  yoluculuğunda                ke’nin fethi günü şöyle buyurmuştur: “Doğrusu bu şehri Allah
           Cuhfe’ye  geldiğinde  duygulandığını,  Mekke’yi  özlediğini  ve               gökleri ve yarattığı gün haram kılmıştı. Ve o Allah’ın haram kı-
           yukarıda naklettiğimiz cümleleri söylediğini belirtmektedir.                  lışı ile kıyamet gününe kadar haramdır. Bana da ancak günün
           Bunun üzerine mealini naklettiğimiz Kasas 28/85. ayeti ke-                    birkaç saatinde helal kılındı. Dikeni koparılmaz, avı ürkütül-
           rimesinin nazil olduğunu, bunu da bazılarının kıyamete dö-                    mez, kaçağı yakalanmaz. Ancak tanınanlar müstesnadır. Yaş
                                                                                                             878
           nüş olarak tefsir ettiğini belirttikten sonra, Allah seni oradan              meyvesi koparılmaz.”   Bunun yanında benzer şekilde yine
           nasıl çıkarmışsa elbette yine Mekke’ye tekrar döndürecektir                   Buhari ve Müslim’de yer alan Hz. Peygamber’den rivayetler-
           diyerek Peygamber’imiz Hz. Muhammed’in Mekke özlemi ile                       de bazı küçük değişiklikler içeren şöyle bir hadis de nakle-
           ilişkilendirmektedir. O, İbn Abbas’tan naklettiği bir rivayeti                dilmektedir.  “Hz.  İbrahim  Allah’ın  evini  Mekke’yi  haremgâh
                                                                                                                                                879
           esas alarak, bu ayetin Resulullah’ın Mekke’yi fethiyle ilgili ol-             kıldığı, dua ettiği gibi ben de Medine’yi haremgâh kılıyorum.”
           duğunu, zaten Hz. Peygamber’in Mekke’nin fethinden kısa bir
           süre sonra da vefat ettiğini belirterek, onun hem Mekke’ye
           hem de ahirete dönüşünü kapsadığını söyleyerek bu iki görü-
                              874
           şü birleştirmektedir.  Razi de “mead” kelimesiyle Mekke’nin
           kastedildiğini, bunun doğruya en yakın görüş olduğunu be-
           lirttikten sonra, bu durumun, gaipten bir haber niteliği taşı-
           ması sebebiyle mucize ve onun peygamberliğinin delilerin-
           den biri olduğuna işaret etmektedir. 875

           872  Kasas, 28/85.                                                            876  Kur’an Yolu, s. 1/636.
           873  Maturîdî, s. 11/106-107.                                                 877  Berki, Keskioğlu, s. 19.
           874  İbn Kesir, Tefsir, s. 11/6248-6249.                                      878  İbn Kesir, Tefsir, 2/548-549; 4/1310.
           875  Razi, Tefsir, s. 17/571.                                                 879  İbn Kesir, Tefsir, 2/547-548.
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273