Page 263 - Hz_ibrahim
P. 263

260  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  261



 onun bir zamana ve topluma, sadece o bölgede yaşayanlara   boyun eğenlerden kıl, neslimizden sana itaat eden bir ümmet
 ait olmadığını, evrensel ve insanlığın ortak değeri olduğunu   çıkar, bize ibadet usullerimizi göster, tövbemizi kabul et; zira
 hatırlatmaktadır. Nitekim geçmişten günümüze Kâbe ve çev-  tövbeleri çokça kabul eden, çok merhametli olan ancak sensin.
 resi Hz. İbrahim’in oranın güvenli bir şehir olması yönünde   Ey  Rabb’imiz!  Onlara,  içlerinden  senin  ayetlerini  kendilerine
 850
 yaptığı duanın bereketi ile  Cenab-ı Allah tarafından zorba-  okuyacak, onlara kitap ve hikmeti öğretecek, onları temizle-
 851
 lardan korunmakta ve güvenli bir yer olarak kalmaktadır.    yecek bir peygamber gönder. Çünkü üstün gelen, her şeyi yerli
                                       854
 Çünkü Hz. İbrahim buranın güvenli bir şehir olmasını istemiş   yerince yapan yalnız sensin.”  Suyuti, Hz. İbrahim’in bu du-
 ve Cenab-ı Allah da onun bu duasını kabul etmiştir   asının Cenab-ı Allah tarafından kabul edildiğini naklettikten
             sonra Hz. Peygamber’den “Ben babam İbrahim’in duasıyım ve
 Ezraki  asırlar  boyunca  Mekke’de  yaşayan  toplumların
                                                        855
 Kâbe’ye saygılarından dolayı her zaman evlerini ondan yük-  İsa’ın (as) müjdesiyim.” hadisini aktarmaktadır.
 sek yapmamaya dikkat gösterdiklerini, hatta bu uygulamanın   Kur’an-ı  Kerim’de  belirtildiğine  göre  buna  ilave  olarak  Hz.
 halk  arasında  müeyyidesi  olmayan  ahlaki  bir  yasa  şekline   İbrahim: “…Bu şehri (Mekke’yi) emniyetli kıl, beni ve oğulları-
 dönüştüğünü belirtmiştir. İbn Abbas’ın torunu Abbas b. Mu-  mı putlara tapmaktan uzak tut! Çünkü onlar (putlar), insan-
 hammed, Mekke esnafının Kâbe etrafındaki iş yerlerinin üze-  lardan pek çoğunun sapmasına sebep oldular. Rabb’im! Şimdi
 rine ev yapmaya başladıklarında, ustalara evlerini Kâbe’den   kim bana uyarsa o bendendir. Kim de bana karşı gelirse, artık
 daha yüksek yapmamalarını emretmiştir. Tarihin belli dev-  856
             sen  gerçekten  çok  bağışlayan,  pek  esirgeyensin.”   şeklinde
 resine kadar Mescid-i Haram’ın civarında gerek hükümdar-
             genel bir dua daha yapmıştır. Bu duasında Hz. İbrahim Ce-
 lara, gerekse başkalarına ait Kâbe’den daha yüksek bir bina
             nab-ı Allah’tan iki şey istemiştir. Birincisi Mekke’nin emniyet-
 yapılmasına izin verilmediği gibi yapılanlar da yıktırılmıştır.
             li, güvenli bir yer olması, diğeri ise kendisini, çocuklarını ve
 852
 Ancak bu güzel uygulama zamanla bozulmuştur.
             neslini putlara tapmaktan uzak tutmasıdır. Fakat o, Yüce Al-
             lah’ın puta tapanları bağışlamayacağını henüz bilmediği için
 j-  Hz. İbrahim ve Hac  onların da bağışlanmasını istemiş, müşriklerin bağışlanma-
                                                                   857
             yacağını öğrendikten sonra onların affı için dua etmemiştir.
 Kâbe’nin inşasının tamamlanmasından sonra uzun yıllar ya-
             Bu değerlendirme Hz. İbrahim’in peygamberlikle görevlendi-
 şayan Hz. İbrahim’e Yüce Allah, hac ile birlikte diğer ibadet-
             rildiği ilk yıllar için uygun olmakla birlikte, onun Mekke’de
 lerin  nasıl  yapılacağını  insanlara  öğretmesini  emretmiştir.
             Kabe’yi inşaa ettikten sonraki niyazı şeklinde ifade edilmesi
 Bunun üzerine Hz. İbrahim ve Hz. İsmail hac ibadet yerleri ve
             doğru olmasa gerektir. Zira o, henüz babası sağ iken benzeri
 853
 şekillerini göstermesini Allah’tan istemiştir.
 Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail Kâbe’nin inşasının tamamlan-  854  Bakara, 2/128,129. Hikmet, ister dünyevi ister uhrevi olsun her şeyi yerli
 masından sonra şöyle dua etmiştir: “Ey Rabb’imiz! Bizi sana   yerince koymak demektir. Çünkü hikmet resullerin öğrettiklerinden ve Ki-
                tap’ın dışında olan şeylerdir. Buna göre Resulullah’ın bize öğretmiş olduğu
                her şeye hikmet adı verilir. Bu bakımdan bazıları hikmeti sünnet diye tefsir
 850  İbrahim, 14/35.  etmiştir. (Said Havva, s. 1/303.)
 851  Kur’an Yolu, s. 3/731.  855  Suyuti, s. 1/16.
 852  Ezraki, s. 24-25.  856  İbrahim, 14/35-36. Ayrıca bk. Bakara, 2/126.
 853  Neccar, s. 154.  857  Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, s, 259.
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268