Page 262 - Hz_ibrahim
P. 262

260  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  261



           onun bir zamana ve topluma, sadece o bölgede yaşayanlara                      boyun eğenlerden kıl, neslimizden sana itaat eden bir ümmet
           ait olmadığını, evrensel ve insanlığın ortak değeri olduğunu                  çıkar, bize ibadet usullerimizi göster, tövbemizi kabul et; zira
           hatırlatmaktadır. Nitekim geçmişten günümüze Kâbe ve çev-                     tövbeleri çokça kabul eden, çok merhametli olan ancak sensin.
           resi Hz. İbrahim’in oranın güvenli bir şehir olması yönünde                   Ey  Rabb’imiz!  Onlara,  içlerinden  senin  ayetlerini  kendilerine
                                    850
           yaptığı duanın bereketi ile  Cenab-ı Allah tarafından zorba-                  okuyacak, onlara kitap ve hikmeti öğretecek, onları temizle-
                                                                 851
           lardan korunmakta ve güvenli bir yer olarak kalmaktadır.                      yecek bir peygamber gönder. Çünkü üstün gelen, her şeyi yerli
                                                                                                                    854
           Çünkü Hz. İbrahim buranın güvenli bir şehir olmasını istemiş                  yerince yapan yalnız sensin.”  Suyuti, Hz. İbrahim’in bu du-
           ve Cenab-ı Allah da onun bu duasını kabul etmiştir                            asının Cenab-ı Allah tarafından kabul edildiğini naklettikten
                                                                                         sonra Hz. Peygamber’den “Ben babam İbrahim’in duasıyım ve
           Ezraki  asırlar  boyunca  Mekke’de  yaşayan  toplumların
                                                                                                                                    855
           Kâbe’ye saygılarından dolayı her zaman evlerini ondan yük-                    İsa’ın (as) müjdesiyim.” hadisini aktarmaktadır.
           sek yapmamaya dikkat gösterdiklerini, hatta bu uygulamanın                    Kur’an-ı  Kerim’de  belirtildiğine  göre  buna  ilave  olarak  Hz.
           halk  arasında  müeyyidesi  olmayan  ahlaki  bir  yasa  şekline               İbrahim: “…Bu şehri (Mekke’yi) emniyetli kıl, beni ve oğulları-
           dönüştüğünü belirtmiştir. İbn Abbas’ın torunu Abbas b. Mu-                    mı putlara tapmaktan uzak tut! Çünkü onlar (putlar), insan-
           hammed, Mekke esnafının Kâbe etrafındaki iş yerlerinin üze-                   lardan pek çoğunun sapmasına sebep oldular. Rabb’im! Şimdi
           rine ev yapmaya başladıklarında, ustalara evlerini Kâbe’den                   kim bana uyarsa o bendendir. Kim de bana karşı gelirse, artık
           daha yüksek yapmamalarını emretmiştir. Tarihin belli dev-                                                                   856
                                                                                         sen  gerçekten  çok  bağışlayan,  pek  esirgeyensin.”   şeklinde
           resine kadar Mescid-i Haram’ın civarında gerek hükümdar-
                                                                                         genel bir dua daha yapmıştır. Bu duasında Hz. İbrahim Ce-
           lara, gerekse başkalarına ait Kâbe’den daha yüksek bir bina
                                                                                         nab-ı Allah’tan iki şey istemiştir. Birincisi Mekke’nin emniyet-
           yapılmasına izin verilmediği gibi yapılanlar da yıktırılmıştır.
                                                                                         li, güvenli bir yer olması, diğeri ise kendisini, çocuklarını ve
                                                        852
           Ancak bu güzel uygulama zamanla bozulmuştur.
                                                                                         neslini putlara tapmaktan uzak tutmasıdır. Fakat o, Yüce Al-
                                                                                         lah’ın puta tapanları bağışlamayacağını henüz bilmediği için
               j-  Hz. İbrahim ve Hac                                                    onların da bağışlanmasını istemiş, müşriklerin bağışlanma-
                                                                                                                                                857
                                                                                         yacağını öğrendikten sonra onların affı için dua etmemiştir.
           Kâbe’nin inşasının tamamlanmasından sonra uzun yıllar ya-
                                                                                         Bu değerlendirme Hz. İbrahim’in peygamberlikle görevlendi-
           şayan Hz. İbrahim’e Yüce Allah, hac ile birlikte diğer ibadet-
                                                                                         rildiği ilk yıllar için uygun olmakla birlikte, onun Mekke’de
           lerin  nasıl  yapılacağını  insanlara  öğretmesini  emretmiştir.
                                                                                         Kabe’yi inşaa ettikten sonraki niyazı şeklinde ifade edilmesi
           Bunun üzerine Hz. İbrahim ve Hz. İsmail hac ibadet yerleri ve
                                                                                         doğru olmasa gerektir. Zira o, henüz babası sağ iken benzeri
                                                    853
           şekillerini göstermesini Allah’tan istemiştir.
           Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail Kâbe’nin inşasının tamamlan-                   854  Bakara, 2/128,129. Hikmet, ister dünyevi ister uhrevi olsun her şeyi yerli
           masından sonra şöyle dua etmiştir: “Ey Rabb’imiz! Bizi sana                       yerince koymak demektir. Çünkü hikmet resullerin öğrettiklerinden ve Ki-
                                                                                             tap’ın dışında olan şeylerdir. Buna göre Resulullah’ın bize öğretmiş olduğu
                                                                                             her şeye hikmet adı verilir. Bu bakımdan bazıları hikmeti sünnet diye tefsir
           850  İbrahim, 14/35.                                                              etmiştir. (Said Havva, s. 1/303.)
           851  Kur’an Yolu, s. 3/731.                                                   855  Suyuti, s. 1/16.
           852  Ezraki, s. 24-25.                                                        856  İbrahim, 14/35-36. Ayrıca bk. Bakara, 2/126.
           853  Neccar, s. 154.                                                          857  Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, s, 259.
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267