Page 258 - Hz_ibrahim
P. 258

256  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  257



           diği üzere Hz. İbrahim Mısırlı eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsma-                annesine rahmet etsin. Eğer suyun önünü kapatmasaydı zem-
                                                                                                                                  837
           il’i insan hayatı için çok önemli olan su ve diğer gıda ihtiyaç               zem şarıl şarıl akıp giden bir ırmak olurdu.”  buyurmuştur.
                                                          833
           maddelerinden mahrum ıssız bir çöle bıraktığında  yanları-                    Hz. Hacer’in bu telaşı karşısında Cebrail ona: “Bu suyun yok
                                                                                         olacağından, kaybolup çekileceğinden korkma. Burası Allah’ın
           na bir miktar su ve yiyecek bırakmıştır. Bunların tükenmesi
                                                                                         evidir. Allah dostlarını korur. Bu Allah’ın misafirlerinin içeceği
           sonucunda Hz. Hacer oğlu ve kendisi için hayati tehditle karşı
                                                                                                  838
           karşıya kalmış, yakın çevresinde su aramak için dolaşmış fa-                  bir sudur.”  diyerek onu rahatlatmaya çalışmıştır.
           kat bulamamıştır. Tam ümitlerin tükendiği bir sırada Cenab-ı                  Mekke’nin yerleşim merkezi hâline gelmesinin en önemli se-
           Allah Cebrail’i göndererek Hz. İsmail’in yanında bir su fışkır-               beplerinden birisi hiç kuşkusuz zemzem kuyusudur. Bu kuyu,
           masına vesile olmuştur. İslam kültüründe bu su, zemzem ola-                   Hz. İbrahim ve oğlu İsmail tarafından temelleri yükseltilen
           rak  adlandırılmaktadır.  Hadis  kaynaklarında  adından  sıkça                Kâbe ile bütünleştirilerek, Mescid-i Haram’ın kutsal sayılan
           bahsedilen zemzem, Kur’an-ı Kerim’de geçmemektedir.                           mekânlarından birisi haline gelmiştir. Böylece zemzem, hac
                                                                                         ve umre için Mekke’ye gelenlerin yararlandığı bir su olmuş-
           Zemzem,  Mescid-i  haram  sınırları  içerisinde  Hacerü’l-Es-
                                                                                            839
                                                                                         tur.  Hatta bulunduğu günden beri, her devirde kutsal sayıl-
           ved’in tam karşısında Kâbe’ye 19/20 m uzaklıkta yer almak-
                                                                                         dığı için, hacılar bu suyu içmekle kalmayıp, kendi ülkelerine
           ta olup yaklaşık kırkiki m derinliktedir. Gür bir su kaynağına
                                                                                         de götürmüştür. 840
           sahip olduğu için Arapça “çok bol su” zemzem denmektir.  İbn
           Abbas’ın beyanına göre su sesi anlamına gelen zemzem, Hz.                     Bulunduğu tarihten itibaren uzun yıllar geçtikten sonra in-
           Hacer’in suyun kaynağından ilk fışkırdığı zaman “Yavaş ak,                    sanlar tarafından hayati önem taşıyan zemzem kuyusu kuru-
           dur!” dediği veya boşa akıp yayılmaması için etrafını kum ile                 muştur. Onun sularının çekilmesiyle alakalı birbirini tamam-
                                               834
           çevirmesinden dolayı bu ismi almıştır.  Zemzem, Mekke’de                      layan iki rivayet vardır. Bunlardan birincisine göre; bölgede
           bulunan kutsal bir kuyu olup, adına İsmail kuyusu da den-                     yaşayan  Cürhümlülerin  Allah’a  isyan  ederek  ahlak  ve  din
                    835
           mektedir.   O,  Allah’ın  İsmail’i  (as)  sulamak  için  ikramıdır.           dışı  uygulamaları  sonucu  zemzem  suyu  çekilmiş,  kuyu  ku-
                                                                                                841
           Susuzluğu ve açlığı giderici özelliği yanında pek çok faziletle-              rumuş,   sonra  onları  terbiye  etmek  veya  cezalandırmakla
           ri bulunmaktadır. Cafer-i Sadık zemzemi suların en güzeli, en                 Allah tarafından görevlendirilen Huzaalılar onları Mekke’den
           tatlısı, en lezzetlisi olarak nitelemektedir. 836                             sürüp çıkarmıştır. Diğer bir rivayete göre Cürhümlülerle Hu-
                                                                                         zaalıların çatışmalarından sonra bölgeyi terk etmeye mecbur
           Rivayete  göre  Hz.  Hacer,  fışkıran  suyun  yanına  geldiğinde
                                                                                         kalan Cürhümlüler, zemzem kuyusunu kapatarak yerini be-
           tükeneceği endişesiyle onun önünü keserek bir gölcük oluş-                    lirsiz hâle getirmiştir.  Böylece yıllarca zemzem yeri belirsiz
                                                                                                             842
           turmuştur. Peygamber’imiz Hz. Muhammed: “Allah İsmail’in
                                                                                         kalmıştır.
           833  İbrahim, 14/37.
                                                                                         837  Buhari, Enbiya, 9.
           834  Abdulkerim Özaydın, “Zemzem”, MEB İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1986,
                                                                                         838  Buhari, Enbiya, 9.
              s. 13/519; Mustafa Sabri Küçükaşçı, “Zemzem”, TDV İslam Ansiklopedisi,
              İstanbul, 2013, s. 44/242.                                                 839  Küçükaşçı, s. 44/242.
           835  Zemzem için pek çok isim kullanılmaktadır. Bunlarla ilgili olarak bk. Ha-  840  Günaydın, s. 13/520.
              mevi, 3/148.                                                               841  Ezraki, s. 328.
           836  Hamevi, 3/148.                                                           842  Günaydın, s. 13/519; Küçükaşçı, s. 44/243.
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263