Page 253 - Hz_ibrahim
P. 253

250  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  251



 Hz. İbrahim, eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i ziyaret için çe-  yeri tespit etmiştir. Hatta rivayete göre Hz. İbrahim, Kâbe’yi
 şitli kereler Mekke’ye gelmiş fakat o zamanlarda Kâbe’nin in-  yapmakla  görevlendirildikten  sonra  bir  bulut  yol  boyunca
 şasıyla ilgili bir emir almadığı için olsa gerek böyle bir arayış   ona eşlik etmiş ve onun Mekke’de durduğu yer, Kâbe’nin sı-
                                              819
 ve gayret içine girmemiş veya kaynaklarda bu yönde bir bil-  nırlarını  ve  ölçülerini  belirlemiştir.   Tarihî  kaynaklar  yu-
 gi yer almamıştır. O yaptığı bu seyahatlerde sadece oğlunun   karıda aktardığımız bulut ile ilgili rivayeti farklı bir şekilde
 evini veya eşini ziyaret ile yetinmiş Kâbe ve onu ziyaret ko-  değerlendirmektedir. Buna göre; Kâbe’nin yapımı esnasında,
 815
 nusuna temas edilmemiştir. Muhtemelen üçüncü gelişinde    Hz. İbrahim ve oğlu “sekîne” adı verilen bir bulut veya benzeri
 özellikle Beytullah’ı inşa ile görevlendirilmiş olarak Mekke’ye   bir şey tarafından gölgelendirilmiştir.  Sekîne aynı zamanda
 gelmiştir.  onlara Kâbe’nin sınırlarını belirlemiştir. Böylece onlar yapım
             sırasında Hz. Âdem tarafından yapılan temellere kadar inmiş
 Hz. İsmail’in yetişip büyüdüğü, otuz yaşına ulaştığı bir sıra-
             ve inşaatı bu temeller üzerine ve aynı ölçülerde, aslına uygun
 da tekrar Mekke’ye gelen Hz. İbrahim, oğlunu evinin önünde
             olarak dört köşe yapmıştır. 820
 ok yaparken bulur. Uzun süre birbirini göremeyen bir baba
 oğlun yaptığı gibi kucaklaştılar ve hasret giderdiler.  816  Hz. İb-  Bu ilahi işaretten sonra Bakara suresinde geçen “Bir zamanlar
 rahim, Allah’ın kendisi için yakınlarındaki yüksek tepeye bir   İbrahim, İsmail ile beraber Beytullah’ın temellerini yükseltiyor,
 ev yapmasını yani Kâbe’yi yeniden yapmasını emir buyurdu-  (şöyle diyorlardı): Ey Rabb’imiz! Bizden bunu kabul buyur; şüp-
                                      821
 ğunu ve onun da kendisine yardım edip edemeyeceğini sorar   hesiz sen işitensin, bilensin.”  ayetinden de anlaşıldığına göre
 ve oğlundan yardım ister. Hz. İsmail babasına bu konuda des-  Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail Kâbe’nin inşasına başlamıştır.
 817
 tek vereceğini, Kâbe’yi birlikte yapacaklarını söyler.  Yüce   İkisi birden Kâbe’nin inşaatı için kazı işlemine girişmiş ve Hz.
 Allah, öncelikle Kâbe’nin yerinin nerede olduğu konusunda   Âdem tarafından yapılan binanın temellerine kadar inmiştir.
 818
 onları  bilgilendirir.     Muhtemelen  bu  yer  belirleme  olayı   Hz. İsmail taş ve diğer malzemelerin taşınmasında babasına
 Hz. İbrahim’in eşi ve oğlunu ilk defa Mekke’ye getirmesinden   yardımcı olmuş, Hz. İbrahim de ustalık yaparak onları inşa-
 sonradır. Henüz o dönemde Kâbe, yıkılmış ve kumlarla ör-  atta uygun olan yerlere yerleştirmiştir. Böylece Hz. İbrahim
 tülü bulunduğundan dolayı, fiziki olarak görünmemiştir. Bu   hem mimari sorumluluk almış hem de ustalık yapmış, çeşitli
 sebeple ilk etapta Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail onun nere-  dağlardan toplandığı rivayet edilen ve kendisine çıraklık ya-
 ye yapılacağını bilememiştir. Dolayısıyla bu yer belirleme işi,   pan oğlu Hz. İsmail’in getirdiği taşları örmüştür.
 bölge olarak değil doğrudan inşaat alanıyla ilgili olmuştur.
             Hz. İbrahim, Kâbe’nin yapımında sadece taşları örmüş, onları
 Hz.  İbrahim,  Kâbe’nin  tam  olarak  nereye  yapılacağını  bile-  birleştirmek için çamur kullanmamıştır. Ayrıca Kâbe’nin ta-
 mediği  için  Yüce  Allah  ona  yardım  etmek  üzere  bir  melek
 görevlendirmiştir.  O,  melek  yardımıyla  Kâbe’nin  yapılacağı   819  Vani, s. 132.
             820  Ezraki, s. 50-54. Günümüzde Kâbe’nin bitişiğindeki yarım daire biçimin-
                deki  Hicr  denilen  yerin  Hz.  İbrahim’den  kalma  olduğu  ve  Mekkelilerin
 815  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/200.
                topladıkları paranın yeterli olmaması dolayısıyla buranın inşaatının yapı-
 816  Vani, s. 131; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/200-201.  lamadığı yönündeki rivayetleri bu bilgiler ışığında değerlendirdiğimizde
 817  Neccar, s. 154; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/201; Hadislerle İslam, s.   konu ile ilgili bir bütünlük olmadığı ve rivayetlerdeki farklılık dikkati çek-
 6/46.          mektedir.
 818  Hac, 22/26.  821  Bakara, 2/127.
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258