Page 256 - Hz_ibrahim
P. 256

254  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  255



           sırasında İbrahim Peygamber’in (as), üzerine çıktığı ve bir is-               ğu yer ile alakalı olarak, Kâbe’nin duvarında, duvara bitişik,
           kele gibi kullandığı, üzerinde Hz. İbrahim’in ayak izinin oldu-               kapının girişinde sağ tarafta veya günümüzdeki konumunda
                                                                                                                       830
           ğu bir taş bulunmaktadır. “Makam-ı İbrahim” olarak bilinen                    olduğunu söyleyenler olmuştur.
           bu taşın etrafına halife Mehdi zamanında altından bir kemer
                                                                                         Fahruddin er-Razi Makam-ı İbrahim ile ilgili görüşleri şöyle
                       826
           geçirilmiştir.
                                                                                         değerlendirmiştir:
           Kâbe duvarları yükselip Hz. İbrahim’in boyunun yetmemesi
                                                                                            a-  Kâbe’nin inşası yükselip, Hz. İbrahim de taşları yuka-
           üzerine o, bir taşın üzerine çıkarak erişemediği yerleri yap-
                                                                                               rıya  kaldırmakta  zorlanınca,  üzerine  basıp  çıktığı  ve
           maya devam etmiştir. İnşaat esnasında onun üzerinde durdu-
                                                                                               ayaklarının içine gömüldüğü taştır.
           ğu yer olarak kabul edilen bu taş bir iskele görevi yapmıştır.
           Sonradan “Makam-ı İbrahim” denilen bu taş asırlarca böyle                        b-  Hz. İbrahim ziyaret için Şam’dan Mekke’ye gelmişti. O,
           anılmış, Kur’an-ı Kerim’de zikredilmiştir. Günümüzde Hz. İb-                        (Şam’daki) hanımına dönünceye kadar bindiği hayvan-
           rahim’in ayak izleri olduğu söylenen bu taş bir kafes içinde                        dan inmemeye yemin etmişti. Mekke’ye geldiğinde Hz.
           Kâbe’nin kapısı karşısında tavaf yapılan yerde bulunmakta-                          İsmail’in  annesi  olan  hanımı  Hz.  Hacer,  onun  hayva-
              827
           dır.  Said Havva, taşın üzerinde ayak izlerinin bulunmasın-                         nından inip başını yıkamasını söylemiş, fakat o yemi-
           dan dolayı Makam-ı İbrahim’in birçok ibret ve hikmetin yeri-                        nini bozmadığı için Hacer bu taşı getirmiş ve üzerine
           ne geçebilecek kadar büyük bir delil olduğunu, Yüce Allah’ın                        çıkarak onun başını yıkamıştır. Böylece taşın üzerinde
           kudretine ve Hz. İbrahim’in peygamberliğine işaret ettiğini ve                      onun ayak izleri çıkmıştır.
           onun için bir mucize niteliği taşıdığını belirtmektedir. 828
                                                                                            c-  Makam-ı İbrahim, Hz. İbrahim’in insanları hacca çağı-
           Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’in, Kâbe’nin yapımı esnasında                        rırken üzerine çıktığı taştır. 831
                                                               829
           Makam-ı İbrahim şeklinde Kur’an-ı Kerim’de zikredilen  bu
                                                                                         Makam-ı İbrahim, başlangıçta Kâbe’ye bitişikken Hz. Ömer’in
           taştan yararlandıkları bütün İslami kaynaklarda yer almakta-
                                                                                         halifeliği döneminde, Kâbe’yi tavaf edenlerin yanında tavaf-
           dır. Bu bilgileri aktaran bilim insanları makam kelimesinden
                                                                                         tan sonra namaz kılanları şaşırtmaması için onu bulunduğu
           hareketle onun bütünüyle Kâbe, Harem-i Şerif, Hz. İbrahim’in                                                                    832
                                                                                         yerden kaldırılarak günümüzdeki yerine konmuştur.   Gü-
           mekânı, seçtiği yer ve Allah’a ibadet ettiği yer olabileceğine
                                                                                         nümüzde Kâbe’nin kuzeydoğu kenarının karşısında Kâbe’ye
           işaret  etmiştir.  Harem’de  bulunan  taştan  hareket  edenler;
                                                                                         yaklaşık on beş metre kadar uzaklıkta bulunmaktadır.
           onunla alakalı olarak kendilerince önemsenen alanları öne çı-
           kartmış, onun Kâbe’nin temeline, duvarına, Hacerü’l-Esved’in                      h-  Zemzem
           yanına konan bir taş olduğundan söz etmiş veya Hz. İsmail’in
           verdiği taşları duvara koyabilmek için Hz. İbrahim’in üzerine                 Hz. İbrahim ve ailesinin Mekke seyahatlerindeki en önemli
           çıkıp iskele gibi kullandığını ileri sürmüştür. Onun bulundu-                 hususlardan birisi de zemzem suyunun bulunmasıdır. Bilin-

           826  Çağatay, s. 127.                                                         830  İbn Kesir, Tefsir, s. 2/539-543; Ebussuud, s. 2/131; Köksal, Peygamberler

           827  Ezraki, s. 50-52; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/201-202.                 Tarihi, s.  I/202.
           828  Havva, s. 2/394-395.                                                     831  Razi, Tefsir,  s. 6/493.
           829  Al-i İmran, 3/97.                                                        832  Kutub, s. 2/367; Said Havva, s. 1/298.
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261