Page 257 - Hz_ibrahim
P. 257

254  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  255



 sırasında İbrahim Peygamber’in (as), üzerine çıktığı ve bir is-  ğu yer ile alakalı olarak, Kâbe’nin duvarında, duvara bitişik,
 kele gibi kullandığı, üzerinde Hz. İbrahim’in ayak izinin oldu-  kapının girişinde sağ tarafta veya günümüzdeki konumunda
                                          830
 ğu bir taş bulunmaktadır. “Makam-ı İbrahim” olarak bilinen   olduğunu söyleyenler olmuştur.
 bu taşın etrafına halife Mehdi zamanında altından bir kemer
             Fahruddin er-Razi Makam-ı İbrahim ile ilgili görüşleri şöyle
 826
 geçirilmiştir.
             değerlendirmiştir:
 Kâbe duvarları yükselip Hz. İbrahim’in boyunun yetmemesi
               a-  Kâbe’nin inşası yükselip, Hz. İbrahim de taşları yuka-
 üzerine o, bir taşın üzerine çıkarak erişemediği yerleri yap-
                  rıya  kaldırmakta  zorlanınca,  üzerine  basıp  çıktığı  ve
 maya devam etmiştir. İnşaat esnasında onun üzerinde durdu-
                  ayaklarının içine gömüldüğü taştır.
 ğu yer olarak kabul edilen bu taş bir iskele görevi yapmıştır.
 Sonradan “Makam-ı İbrahim” denilen bu taş asırlarca böyle   b-  Hz. İbrahim ziyaret için Şam’dan Mekke’ye gelmişti. O,
 anılmış, Kur’an-ı Kerim’de zikredilmiştir. Günümüzde Hz. İb-  (Şam’daki) hanımına dönünceye kadar bindiği hayvan-
 rahim’in ayak izleri olduğu söylenen bu taş bir kafes içinde   dan inmemeye yemin etmişti. Mekke’ye geldiğinde Hz.
 Kâbe’nin kapısı karşısında tavaf yapılan yerde bulunmakta-  İsmail’in  annesi  olan  hanımı  Hz.  Hacer,  onun  hayva-
 827
 dır.  Said Havva, taşın üzerinde ayak izlerinin bulunmasın-  nından inip başını yıkamasını söylemiş, fakat o yemi-
 dan dolayı Makam-ı İbrahim’in birçok ibret ve hikmetin yeri-  nini bozmadığı için Hacer bu taşı getirmiş ve üzerine
 ne geçebilecek kadar büyük bir delil olduğunu, Yüce Allah’ın   çıkarak onun başını yıkamıştır. Böylece taşın üzerinde
 kudretine ve Hz. İbrahim’in peygamberliğine işaret ettiğini ve   onun ayak izleri çıkmıştır.
 onun için bir mucize niteliği taşıdığını belirtmektedir. 828
               c-  Makam-ı İbrahim, Hz. İbrahim’in insanları hacca çağı-
 Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’in, Kâbe’nin yapımı esnasında   rırken üzerine çıktığı taştır. 831
 829
 Makam-ı İbrahim şeklinde Kur’an-ı Kerim’de zikredilen  bu
             Makam-ı İbrahim, başlangıçta Kâbe’ye bitişikken Hz. Ömer’in
 taştan yararlandıkları bütün İslami kaynaklarda yer almakta-
             halifeliği döneminde, Kâbe’yi tavaf edenlerin yanında tavaf-
 dır. Bu bilgileri aktaran bilim insanları makam kelimesinden
             tan sonra namaz kılanları şaşırtmaması için onu bulunduğu
 hareketle onun bütünüyle Kâbe, Harem-i Şerif, Hz. İbrahim’in   832
             yerden kaldırılarak günümüzdeki yerine konmuştur.   Gü-
 mekânı, seçtiği yer ve Allah’a ibadet ettiği yer olabileceğine
             nümüzde Kâbe’nin kuzeydoğu kenarının karşısında Kâbe’ye
 işaret  etmiştir.  Harem’de  bulunan  taştan  hareket  edenler;
             yaklaşık on beş metre kadar uzaklıkta bulunmaktadır.
 onunla alakalı olarak kendilerince önemsenen alanları öne çı-
 kartmış, onun Kâbe’nin temeline, duvarına, Hacerü’l-Esved’in   h-  Zemzem
 yanına konan bir taş olduğundan söz etmiş veya Hz. İsmail’in
 verdiği taşları duvara koyabilmek için Hz. İbrahim’in üzerine   Hz. İbrahim ve ailesinin Mekke seyahatlerindeki en önemli
 çıkıp iskele gibi kullandığını ileri sürmüştür. Onun bulundu-  hususlardan birisi de zemzem suyunun bulunmasıdır. Bilin-

 826  Çağatay, s. 127.  830  İbn Kesir, Tefsir, s. 2/539-543; Ebussuud, s. 2/131; Köksal, Peygamberler

 827  Ezraki, s. 50-52; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/201-202.  Tarihi, s.  I/202.
 828  Havva, s. 2/394-395.  831  Razi, Tefsir,  s. 6/493.
 829  Al-i İmran, 3/97.  832  Kutub, s. 2/367; Said Havva, s. 1/298.
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262