Page 255 - Hz_ibrahim
P. 255

252  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  253



 vanını da örtmemiştir. O Kâbe’nin inşaatı esnasında yer se-  zümü için, üzerindeki örtüyü çıkarmış ve taşı kendi elleriyle
 822
 viyesinde bir kapı yeri bırakmış, fakat kapıyı takmamıştır.    onun üzerine koymuş, kabile reislerinin örtünün uçlarından
 Böylece baba oğul iki peygamber Kâbe’nin yapımını tamam-  ortaklaşa tutarak onu yerine kaldırmalarını söylemiştir. Son-
 lamıştır.  823  ra taşı örtünün üzerinden alarak kendisi bizzat ilgili yere koy-
             muştur. Onun bu dâhiyane çözümü Arap kabileleri arasında
 f-  Hacerü’l-Esved  olası büyük bir çatışmayı önlemiştir.
             Zaman içerisinde yaşanan sel baskını, yangın, işgal gibi çeşitli
 Hz. İbrahim, insanların tavaf başlangıcı olarak kullanmaları
             olaylar sonucunda Hacerü’l-Esved zarar görmüş, kırılmıştır.
 için Kâbe duvarına yerleştirmek üzere bir işaret aradığında
             Abdullah  b.  Zübeyir’in  halifeliği  zamanında  çıkan  yangında
 Melek Cebrail ona Hacerü’l-Esved’i (kara taş) getirmiştir. Ta-
             taş üç parça şeklinde kırılınca onun emriyle bu parçalar gü-
 rihî kaynakların büyük çoğunluğu bu taşın Hz. İbrahim tara-
             müş bir çerçeve içerisinde korumaya alınmıştır. Daha sonra
 fından  Kâbe’ye  konduğu,  başlangıçta  beyaz  olduğu  ve  cen-
             bu gelenek bazı halifeler tarafından yenilenerek devam etti-
 netten geldiği yönünde rivayetler nakletmektedir. Hatta Nuh
                     824
             rilmiştir.   Osmanlı  Devleti  padişahlarından  Kanuni  Sultan
 Tufanı esnasında onun Ebu Kubeys Dağı’nda korunduğu be-
             Süleyman zamanında Hacerü’l-Esved’in küçük bir parçası İs-
 lirtilmektedir. Bu taşın ona temas eden insanların günahları
             tanbul’a getirtilmiş, Süleymaniye Camii yanındaki türbesinin
 veya çeşitli zamanlarda çıkan yangınlar sebebiyle sonradan
                             825
             üzerine asılmıştır.
 karardığı söylenmektedir. Hz. İbrahim, yapı işini ilerletip Ha-
 cerü’l-Esved’in bulunduğu seviyeye gelince taşı günümüzde-  Günümüzde  Müslümanların  tavaf  başlangıcı  olarak  kabul
 ki yerine yerleştirir.   edilen  Hacerü’l-Esved,  yerden  1.5  m  kadar  yükseklikte,  30
             cm çapında ve yumurta biçiminde, gümüş bir koruma için-
 İslam’dan  önce  Arapların  Hacerü’l-Esved’e  ayrı  bir  önem
             de bulunmaktadır. Hz. Peygamber’in ona saygı göstermesi ve
 ve kutsiyet vermeleri ve onu Kâbe’nin kutsiyetinin sembolü
 saymaları, bu taşın Hz. İbrahim’den itibaren devam edegelen   öpmesi sebebiyle bütün Müslümanların ona benzeri saygıyı
 hac ve tavaf ibadetinin önemli bir ögesi sayılmasındandır. Ni-  gösterdiği ve öpemedikleri zaman da onu selamladıkları bu
 tekim İslam’dan önce ve Hz. Muhammed henüz peygamber   taş, Makam-ı İbrahim, Hatim gibi Kâbe’nin tamamlayıcı un-
             surlarından kabul edilmektedir.
 olmadan Kâbe’nin inşası sırasında Hacerü’l-Esved’in yerine
 konulması olayı büyük bir sorun hâline gelmiş ve kabilelerin
 bu şerefi başkalarıyla paylaşmama arzusu büyük bir çatışma-  g-  Makam-ı İbrahim
 yı kaçınılmaz hâle getirmiştir. Ancak bu olay sonradan bir ha-
             Kâbe’nin kuzeydoğu duvarının karşısında Metaf’a açılan Beni
 keme havale edilmiş ve oraya dışardan ilk gelen kimsenin gö-
             Şeybe kapısının kemeri ile Kâbe arasında bir kubbesi bulu-
 rüşüne göre hareket edilmesi karara bağlanmıştır. Tesadüfen
             nan küçük bir yapı vardır. Bu yapının içinde Kâbe’nin yapılışı
 o sırada Kâbe yakınından geçmekte olan Hz. Muhammed’in
 hakemliğine herkes razı olmuştur. O, bu büyük problemin çö-
             824  Ezraki, s. 53-53; Çağatay, s. 125-126; Salim Öğüt, “Hacerü’l-Esved,” TDV
                İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1996, s, 14/433-435; Köksal, Peygamberler
 822  Ezraki, s, 51; Şibli, s. 1/116; Köksal, s, I/203.  Tarihi, s. 1/202-203.
 823  Mahmud, s. 156.  825  Çağatay, s.126.
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260