Page 265 - Hz_ibrahim
P. 265

262  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  263



 bir durum yaşamış olup, sonrasında bu Cenabı Allah tarafın-  a-  Harem-i Şerif’in bir ibadet yeri olması dolayısıyla bu
 dan uyarılma sebebi olmuştur. Dolayısıyla Mekke döneminde   kutsal  mekânda  yapılan  ibadetlerin  sıhhatine  engel
 onun ikinci bir uyarıya muhatap olduğuna dair kaynaklarda   olacak maddi pisliklerden
 hiç bir malümat bulunmamaktadır. Hz. İbrahim’in bu duası   b-  İnsanın imanını, ihlasını ve kulluğunu Allah’a arz et-
 Allah tarafından kabul edilmiş,  “Biz, Beyt’i (Kâbe’yi) insanlara
 858                tiği yer olduğu için putperestliği çağrıştıran her türlü
 toplanma mahalli ve güvenli bir yer kıldık…”  ayeti kerimesi,
                    tutum ve davranışlardan
 buranın hem insanlar hem de diğer canlılar için güvenli kı-
                c-  Bütün milletlerden Müslümanların bir araya gelerek
 lındığı, dünyanın her tarafından insanların güvenle gidip ge-
                    tanışıp kaynaşmaları, sevgi ve şefkatin en güzel ör-
 lecekleri bir yer haline getirildiği haber verilmiştir. Nitekim
                    neklerini vermeleri gereken yer olduğu için de insan-
 Mescid-i Haram Hz. İbrahim’den sonra hac ve ziyaret yeri ola-
                    ları incitici söz ve hareketlerden
 rak işlev görmüş, Cahiliye Dönemi’nde bile hac yeri ve güvenli
 bölge olma özelliği devam etmiş, bu durum başta Mekkeliler   d-  Hayvanlarla bitkilere zarar veren, mekânın kutsiye-
 olmak üzere bütün Araplar için maddi manevi faydalar sağ-  tiyle bağdaşmayan her türlü ahlak dışı tutum ve dav-
 lamıştır. 859      ranışlardan arındırılması anlaşılmaktadır. 863

 Cenab-ı  Allah,  Hz.  İbrahim  ve  oğlu  Hz.  İsmail’in  şahsında   Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail, Kâbe’nin inşası tamamlandık-
 Beytullah’ı  ziyarete  gelenler  için  orayı  temiz  tutmalarını:   tan sonra Cebrail’in öncülüğünde hac ibadetini yapmışlardır.
 “(Kâbe’yi) tavaf edenler, ibadete kapananlar (itikâfa girenler),   Daha sonra Yüce Allah Cebrail’i göndererek, insanların hac
 rükû ve secde edenler için Evim’i temiz tutun.” şeklinde em-  ibadetini yapmaları için davet etmesini ondan istemiştir. Bu-
 860
 retmiştir.  Hamdi Yazır, rükû ile namaz kılmanın sadece Hz.   nun üzerine Hz. İbrahim “İnsanlar benim sesimi nasıl işitir-
 Muhammed’e mahsus olduğunu, Cenab-ı Hakk’ın bu şekilde   ler?” diye sorduğunda Yüce Allah, “Sen seslen! Onu, insanlara
                                               864
 emretmesinin Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail’e ileride böyle   eriştirmek, bana düşer.” buyurmuştur.
 861
 bir ümmetin geleceğini bildirdiği şeklinde yorumlamıştır.
             Nitekim bu davet insanlar tarafından işitilmiş ve asırlar bo-
 “Evimi  temiz  tutun.”  ifadesini,  tefsirlerde;  Allah’ın  evini   yunca, her yıl bu davete uyan milyonlarca insan hac görevini
 (Kâbe’yi) rahatsız edici şeylerden, necasetten, pisliklerin ora-  yerine getirebilmek için Mekke’ye/Kâbe’ye koşmuştur.
 ya atılması gibi maddi kirlerden arındırma şeklinde yorum-
             İbn Sa’d’ın bildirdiğine göre Hz. İbrahim, üç kere Mekke’ye
 layanlar  yanında  Kâbe’nin  putlardan,  şirkten  ve  insanların
             gelmiş ve sonuncusunda insanları hacca çağırmıştır. Bu da-
 onlara tapınmasından temizlenmesi olarak yorumlayanlar da
             vete önce Cürhümlüler onların arkasından da Amalikalılar ve
 862
 bulunmaktadır.  Bu değerlendirmelerden:     865
             bu daveti duyan herkes katılmıştır.
 858  Bakara, 2/125.
 859  Kur’an Yolu, s. 1/208.
 860  bk. Hac, 22/26.  863  Kur’an Yolu, s. 1/209-210.
 861  bk. Yazır, s. 1/494.  864  Köksal, Peygamberler Tarihi, s.  I/204-206.
 862  İbn Kesir, Tefsir, s. 2/544-546; Maturîdî, s. 1/260; Ebussuud, 6/107.  865  İbn Sa’d, s. 1/48.
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270