Page 271 - Hz_ibrahim
P. 271

268  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  269


             Önce  Kudüs’e  yönelik  kıbleyi,  Hz.  Muhammed  Yahudilere  kı-

 MUAZZEZ İLMİYE ÇIĞ VE KÂBE   zıp Kâbe’ye döndürünce, İslamların kutsal yeri hâline geliyor.
             Onun etrafında dönme ve siyah taşı kutsal kabul etme de eski
 Muazzez İlmiye Çığ, “Sumer Yazılarına ve Arkeolojik Buluntu-  Arap geleneğinin bir devamı görünüyor. İslam’dan önce Mek-
 lara Göre İbrahim Peygamber” adlı kitabında Kâbe konusuyla   ke’den ayrılanlar, oradan bir taş alıp, gittikleri yerde uygun bir
 ilgili olarak şunları yazmaktadır:  alana koyup etrafında dönerlermiş. Bir kayayı veya taşı kutsal
             görmek birçok kültürde var.”  880
 “İslam yazarları Kâbe için de çeşitli hikâyeler yazmışlar. Bun-
 lardan  birinde,  sözde  Âdem  ile  Havva  cennetten  kovulunca   “İslam’lar,  Mekke’den  Medine’ye  göç  ettikten  hemen  sonra…
 Arafat’ta  buluşup  Kâbe’nin  bulunduğu  yere  gelirler.  Orada   Muhammed, çeşitli halklardan oluşan Medine ahalisi arasın-
 Âdem, Allah’a yalvarır ve cennetteyken etrafında tavaf ettiği   da  hakemlik  yapmak  istemiş  ve  onlara  yanaşmış.  Bu  arada
 nurdan işlenmiş taşın sağlanmasını diler. Allah nurdan bir sü-  Tevrat’la  da  temasa  geçmiş  ve  Kur’an’a  ondan  aldığı  birçok
 tün gönderir. Âdem onun etrafında dönerek dua etmeye başlar.   ayetlerde çeşitli yanlışlar olduğunu gören Yahudiler, peygam-
 Sütun kaybolur ve yerinde siyah bir taş kalır. Âdem’in ölümün-  berliğin Yahudilerde olduğunu söyleyerek onunla alay etmişler
 den sonra, üçüncü oğlu Şit, babasının vasiyeti üzerine taş ve ça-  ve kabileler arasındaki anlaşmazlıkları körüklemişler. Muham-
 murla Kâbe’yi dört köşe olarak yapar. Bir köşesine de siyah taşı   med, bunların kendi otoritesini bozacağını düşünerek, onlarla
 koyar. Aslında bu taş önce beyazken siyaha dönüşmüş. Çünkü   ilişkisini kesmiş ve onları düşman ilan etmiştir. Bunun en büyük
 insanların günahı onu öyle yapmış. Diğer bir alıntıya göre, İb-  göstergesi de Medine’ye geldiklerinden 17 ay sonra İbrahim’i
             Kâbe’nin yapıcısı olarak ilan edip, kıbleyi, Kudüs’ten Kâbe’ye
 rahim ile İsmail Kâbe’yi yeniden onarmış. Kur’an’a göreyse, Al-  döndürülmesi olmuştur. Böylece, Arap geleneklerini Yahudi ge-
 lah Kâbe’nin yerini hazırlamış. Onlar da temellerini yükseltmiş.   leneklerinin etkisinden kurtarmayı ve İsmail’i ata olarak kabul
 Tek Tanrı için yapılan bu binanın bekçiliği, İsmailoğullarından   ettirmeyi başarmıştır.
 başkasının eline geçmiş. İsmailoğulları da bir tepeye çekilmiş.
 İçlerinden biri onlardan birinin kızı ile evlenince İsmail sülalesi   Kıblenin değiştiğini bildiren ayet şöyledir:
 olarak tanımlanan Kureyş kabilesi Kâbe’yi ele almış. Muham-  “Yüzünü  göğe  doğru  çevirip  durduğunu  görüyoruz.  Hoşnut
 med zamanında içinde ve dışında olan 350 heykel kırılmış…  olacağın kıbleye seni, Ey Muhammed, elbette çevireceğiz. Bu-
             lunduğunuz  yerde  yüzlerinizi  onun  yönüne  çevirin.  Doğrusu
 Muhammed özel nedenlere dayanarak, İslamlığa, Tevrat hikâ-  kitap verilenler, bunun Rablerinden gelen bir gerçek olduğunu
 yelerini sokmak istemiş ve bir puta tapar mabedi olan Kâbe’nin,   bilirler. Allah onların yaptıklarından gafil değildir.” (Bakara,
 tanrısal  bir  başlangıç  olduğunu  kanıtlamak  için,  İbrahim  ve   2/144)
 İsmail hikâyesini buna bağlamak ona uygun görünmüş. Ken-
 disinden sonra gelen İslam yazarları, özellikle Tevrat’a ait söy-  Bu ayet Diyanet İşleri çevirisinden. İslam Enstitüsü çevirisinde
 lencelerin en büyük icatçıları olan İbn Abbas ve İbn Kelbi, ona   “Yüzünü artık Mescid-i Haram tarafına çevir.” şeklinde, nereye
 bir soyluluk yakıştırmaya kalkıyorlar. İbrahim’e Muhammed’i   çevrileceği belirtilmiş.
 ve ailesini bağlayarak Araplara bir onur kazandırmak istemiş-
 lerdir.     880 Muazzez İlmiye Çığ, İbrahim Peygamber, Sumer Yazılarına ve Arkeolojik
                Buluntulara Göre, İstanbul, 2017, s. 153-155.
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276