Page 185 - Hz_ibrahim
P. 185

182  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  183


 derler. Ey Rabb’imiz! Sen bizim gizli ve açık hâllerimizi bilirsin.   Hz. Hacer ve Hz. İsmail’in yanlarındaki su ve azıkları kısa za-
 575
 Hâlbuki yerde ve gökte Allah’a hiçbir şey gizli değildir.”  Tef-  manda tükenir. Hz. Hacer, çaresizlik içerisinde Merve ve Safa
 sir kaynakları, Hz. İbrahim’in bu duayı oğlu Hz. İsmail ve an-  Tepeleri arasında dört gidiş üç de geliş olmak üzere toplam
 nesi Hz. Hacer’i Mekke’de bıraktığı zaman yaptığı konusunda   yedi sefer koşarak derdini paylaşacak bir insan ve hayatı de-
                                                         579
 576
 birleşmektedirler.     vam ettirecek su ve azık arama telaşına kapılır.  Fakat o ne
             bir insan ne de su bulabilmiştir. Tam ümitlerin tükendiği bir
 Maturîdî, “…Senin kutsal evinin (Kâbe’nin) yanında” ibaresi-
             zamanda rivayete göre, Hz. Hacer Merve Tepesi’ne yaklaşın-
 nin kullanmasından hareketle, Hz. İbrahim’in Mekke’ye gel-
             ca bir ses işitir ve sesin sahibine ; “Ey ses sahibi! Sen sesini
 diğinde orada Kâbe bulunmadığını, Kâbe’yi onun sonradan
             işittirdin. Bir yardımın varsa gecikme.” der. Derken zemzemin
 yaptığını belirterek, bu duayı Mekke’ye ilk geldiği sırada yap-
 577
 mış olmasını mümkün görmemektedir.  İmam Maturîdî’nin   yanında bir melek belirir. Bu Cebrail’dir. Kadına kim olduğu-
             nu sorar. O da Hz. İbrahim’in oğlunun annesi Hacer olduğu-
 yaptığı bu yorum, Kâbe tarihi ve onun inşası ile ilgili genel
             nu söyler. Melek “İbrahim sizi kime emanet etti?” diye sorar.
 kabul  gören  bilgilerden  farklılık  arz  etmektedir.  Çünkü  Hz.
             Hacer;  “O  bizi  Yüce  Allah’a  emanet  etti.”  dediğinde  Cebrail,
 Hacer ve oğlunun Mekke’ye bırakıldığı zaman orada oturan
             “Her ihtiyacınızı görecek zata emanet etmiş.” der.   Hz. İsmail
 kimse bulunmamaktadır. Ancak zemzem suyunun bulunma-
             susuzluktan ağlarken onun yanına gelen Melek Cebrail ayağı
 sından sonra Cürhümlüler oraya gelince sosyal hayat canlan-
             veya kanadıyla yeri kazarak, ümitsizlik ve mahrumiyet çölün-
 maya ve renklenmeye başlamıştır. Ayrıca Hz. İbrahim, oğlu
                                                                   580
             de rahmet kaynağı zemzem suyunun çıkmasına vesile olur.
 İsmail’i ilk bıraktığında başkalarının himmetine muhtaç çok
             Hz. Hacer koşarak suyun yanına gider ve çölde zayi olmaması
 küçük  bir  bebek  olup,  Kâbe  inşasında  ise  babasına  yardım
             için onun etrafını toplayarak küçük bir havuz yapar. Hz. Pey-
 edecek bir çağa ulaşmıştır. Genellikle bütün tarihî rivayetler,
             gamber,  bir  hadisi  şerifinde  “Allah  İsmail’in  annesi  Hacer’e
 Hz. İbrahim’in bu duasını ailesini Mekke’ye ilk getirdiğinde
             rahmet etsin! O, zemzemi havuz yapmayıp kendi hâline bırak-
 yaptığını ve ayeti kerimede geçen “Senin kutsal evin” ibaresini
             saydı, şimdi Zemzem bir nehir olmuş akıyordu.” buyurur. Sonra
 Kâbe’nin Hz. İbrahim’den önceki kalıntıları veya yeri olarak
 değerlendirmiştir.   onların yanına tekrar bir melek, muhtemelen Cebrail gelerek
             “Sakın size zarar geleceğinden korkmayın. İşte şurası Allah’ın
 Hz.  İbrahim,  neslini/eşini  ve  oğlunu  tarıma  elverişli  olma-  evinin yeridir. O evi şu çocukla babası inşa edecekler. Allah sev-
 578
 yan,  su bulmayan bir vadiye yerleştirmekle imtihan edil-
             diği kimseleri zayi etmez.” diyerek onları hem teselli eder hem
 miştir. Böyle bir yere çocukların bırakılmasına insanın kalbi   581
             de güvence verir.    Hz. Hacer meleğin kendilerine verdiği bu
 dayanmayacağı  olgusundan  hareket  edildiğinde,  Hz.  İbra-
 him’in çocuklarını oraya getirmesi, onun bu işlemi Yüce Al-  579   İbn  Abbas’ın  Peygamberimiz  Hz.  Muhammed’den  naklettiği  bir  habere
 lah’ın emri ile yaptığının bir işareti olarak düşünülmelidir.  göre, hacıların Safa ve Merve arasında dört gidiş üç geliş olarak yaptıkları
                “Say” ibadeti Hz. Hacer’in su aradığı esnada yaptığı bu uygulamanın ibade-
                te dönüşmüş hâlidir. (Vani, s. 129.)
 575  İbrahim, 14/37-38.
             580  Vani, s. 129; Kutub; s. 10/226.
 576  Ebussuud, s. 5/102; Mehmed Vehbi, s. 7/2711.
             581  Buhari, Enbiya, 9; İbn Kesir, Tefsir, s. 2/553-554; Kısas, s. 1/137; Vani, s.
 577  Maturîdî, s. 7/539.  129-130; Köksal, s. Peygamberler Tarihi, s.  I/178-179; Hadislerle İslam, s.
 578  Ebussuud, s. 5/104.  6/44.
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190