Page 186 - Hz_ibrahim
P. 186

184  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  185



                                                                                                                                       586
           bilgilerden sonra Hz. İbrahim’in tekrar kendilerine döneceği-                 beni ve çocuklarımı putlara tapmaktan uzak tut!”  diye dua
           ni anlar ve eşini beklemeye başlar.                                           etmesinden sonra burası kısa zamanda canlanmış ve yaşana-
           Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’in “…Artık sen de insanlardan                   bilir bir yer hâline gelmiştir.
                                                   582
           bir kısmının gönüllerini onlara meylettir…”  şeklindeki du-                   Tarihi rivayetlerde Hz. İbrahim’in özellikle Şam ile olan iliş-
           asından  sonra  onların  yanına  ilk  gelenler  Cürhümlüler  ol-              kilerine dikkat çekilmekte, Ürdün ve Filistin’deki hayatından
           muştur.  Zemzem  suyunun  çıkmasından  sonra  o  bölgeden                     söz  edilmekte,  ancak  onun  Burak  aracılığıyla  Mekke’ye  sık
           geçmekte olan Cürhümlüler,  havada uçuşan kuşları görünce,                    sık gidip geldiğine fakat burada uzun süre kalmadığına işaret
                                                                                                     587
           kuşların sadece su bulunan yerde uçuştuklarını, oysa daha                     edilmektedir.
           önceki tecrübelerine istinaden buralarda su bulunmadığını
                                                                                         MEB  İslam  Ansiklopedisi  İbrahim  maddesi  yazarlarından
           düşünerek şaşırdılar. Oraya bakmak için içlerinden birini gö-
                                                                                         müsteşrik  A.  J,  Wensinck,  bütünüyle  Kur’an-ı  Kerim’i,  Hz.
           revlendirdiler. Giden kişi onlara suyun bulunduğu haberini
                                                                                         İbrahim ve Hz. İsmail ile ilgili ayetleri ve İslam kaynakları-
           getirince oraya döndüler. Bu durum, yanlarına insan kafile-
                                                                                         nı görmezden gelerek ve bazı Mekki ayetleri delil göstererek
           si geldiği için Hz. Haceri, su buldukları için de Cürhümlüleri
                                                                                         şöyle bir bilim dışı değerlendirmede bulunmaktadır: “İbra-
           sevindirmiştir.  Hz.  Hacer  suyun  kendilerine  ait  olduğunun               him diğer peygamberler gibi, kavmini ikaz için, Allah tarafın-
                                                                 583
           kabulü  şartıyla  onların  buraya  yerleşmelerine  izin  verir.
                                                                                         dan gönderilmiş bir resuldür. İsmail henüz onunla münasebet-
           Zaman geçtikçe zemzem suyu sebebiyle onların yaşadıkları
                                                                                         tar değildir. Bununla beraber, ayrıca Allah’ın, o zamana kadar
           yere  başta  Cürhümlüler  olmak  üzere  gelenler  çoğalmış  ve                                                               588
                                                                                         Araplara henüz nazir göndermediği de belirtiliyor.”  Wensin-
           orası bir yerleşim merkezi hâline gelmiştir. Hz. İsmail onların
                                                                                         ck, müsteşrikler tarafından geleneksel hâle getirilen yok say-
           arasında yetişmiş, ok atmayı ve Arapçayı öğrenmiş hatta on-
                                                                                         ma, görmezden gelme veya mevcut kaynakları tahrif ederek
           lardan daha fasih bir şekilde konuşmaya başlamıştır. 584
                                                                                         sunma geleneğinin bir ürünü olarak;   “İbrahim ne Kâbe’nin
                                                                                                                            589
           Kaynaklarda, Hz. İbrahim’in nereden ve kaç kere Mekke’ye gi-
           dip geldiği, orada ne kadar kaldığı konularında detaylı bir bil-
                                                                                         586  İbrahim, 14/35.
                              585
           gi bulunmamaktadır.  Kur’an-ı Kerim’de belirtildiğine göre                    587  İbn Kesir, Kısas, 1/144.
           Hz. İbrahim, insanların çoğalması ve Mekke’nin bir yerleşim                   588   Wensinck, İbrahim, 5-II/879.
           merkezi hâline gelmesi için “…Rabb’im! Bu şehri güvenli kıl,                  589  Benzer düşünceler müsteşriklerin ortak özelliklerindendir. Nitekim bazı
                                                                                             çevrelerce büyük ilim adamı ve İslam’a hizmet eden olarak kabul edilen
                                                                                             ve tanıtılan Montgomery Watt da İslam’ı ilahi bir din gibi değerlendirme
                                                                                             yerine  kendine  göre,  Hz.  Muhammed’in  kişisel  ürünü  gibi  algılamakta
                                                                                             veya  öyle  takdim  ederek,  Kur‘anî  ve  tarihî  hakikatlere  taban  tabana  zıt
           582  İbrahim 14/37.
                                                                                             bir değerlendirmede bulunmaktadır. O da diğer müsteşrikler gibi İslam’ın
           583  İbn Kesir, Kısas, s.  1/138; Ebussuud, s. 5/105;  Mahmud, s. 166-167; Vani,
                                                                                             Mekke ve Medine dönemlerine ilişkin ayrım yapmaktadır. Onun İslam ve
              s. 130;  Köksal, Peygamberler Tarihi,  s. I/180-181. Ebussud Efendi, İbn Ab-
                                                                                             Kur’an-ı  Kerim  adına  söylediklerini,  yazarlarının  adından  hareketle,  ta-
              bas’tan nakledilen bir rivayete göre, Hz, İbrahim’in duasına icabet edenle-
                                                                                             mamen birer beşer kaleminden çıkma kitaplar olmasına rağmen İnciller
              rin, isim zikretmeksizin, Şam/Filistin taraflarından olduğunu nakletmek-
                                                                                             için bile kullanmak doğru değilken, yaklaşık yirmi üç senede nazil olan ve
              tedir. (Ebussuud, s. 5/105.)
                                                                                             Hz. Muhammed’in hiç bir dahli olmayan Kur’an-ı Kerim için söylemek asla
           584  Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 9/122; İbn Kesir, Kısas, s. 1/138; Mehmed Veh-   mümkün değildir. İşin bilim ve ahlak yönünden en üzücü tarafı ise sanki
              bi, s. 7/2712; Vani, s. 130; Hadislerle İslam, s. 6/44.                        Tevrat geleneğinin bir sonucu gibi düşünerek, Hz. Muhammed’in vefatın-
           585  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6813.                                               dan sonra gelişen olayları, bu dönemde inen Kur’an ayetleri varmış gibi
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191