Page 183 - Hz_ibrahim
P. 183

180  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  181



 işin manevi ve hikmet boyutundan habersiz olan Hz. Hacer   kıl. Beni ve çocuklarımı putlara tapmaktan uzak tut.’ Rabb’im!
 için durum çok farklıdır. Zira o, olup bitenden habersiz oldu-  Putlar insanlardan birçoğunun sapmasına sebep oldu. Bundan
 ğundan bulundukları durumun korkunçluğunun etkisiyle Hz.   böyle kim bana uyarsa o bendendir; kim de bana karşı gelirse
 İbrahim’in arkasına düşmüş; “Ey İbrahim! Bu ıssız vadide bizi   artık sen çok bağışlayan, pek esirgeyensin.”  Hz. İbrahim’in
                                                     570
 bırakıp nereye gidiyorsun? Öyle bir vadi ki ne görüp konuşa-  şahsı için özel ve kendinden sonra dinini takip ederler için
                                          571
 cak birileri ne de başka bir hayat eseri var.” demiştir. Hacer   yaptığı genellik içeren bu dua,  putların bizatihi insanları
 bu sözlerini tekrarlamasına rağmen Hz. İbrahim ona dönüp   saptırma  niteliği  olmamasına  karşılık  onlara  tapanların,  o
 bakmamış,  cevap  bile  vermemiştir.  Nihayet  Hz.  Hacer  “Bizi   putların  varlığı  sebebiyle  doğru  yoldan  sapmış  olduklarına
                                572
 burada  bırakmayı  sana  Allah  mı  emretti.”  diye  sorduğunda,   dikkat  çekmektedir.   Hz.  İbrahim,  ailesini  bıraktığı  yerin
 Hz. İbrahim “Evet Allah emretti.” cevabını verince, Hz. Hacer   manen yücelmesini isterken aynı zamanda oranın maddeten
 “Öyle ise Allah bizi perişan etmez, o bizi korur bırakmaz.” de-  de zenginleşmesi ve insanların huzur ve rahat içinde yaşama-
 miş ve orada yaşamaya razı olarak geri dönmüş, Hz. İbrahim   sı için de dua etmiştir: “…Ey Rabb’im! Bu beldeyi güvenli yap,
 567
 de onlardan ayrılmıştır.    halkından Allah’a ve ahiret gününe inananları çeşitli meyveler-
                     573
 Hz.  İbrahim,  burasının  insan  hayatının  devamı  için  uygun   le besle…”  Cenab-ı Allah Hz. İbrahim’in bu duasını kabul et-
 olmadığını görünce, Mekke’nin üstündeki Seniyye mevkiin-  miş, Mekke’yi güvenilir bir yerleşim merkezi hâline getirmiş-
 de, onlar tarafından görünmeyecek bir yerde durup, yüzünü   tir. Burası her ne surette olursa olsun korkanların emniyette
 Kâbe’ye  doğru  döndürüp  ellerini  kaldırmış  ve  Kur’an-ı  Ke-  olduğu ve yaşayanların çeşitli meyvelerle rızıklandığı bir yer
 rim’in beyanına göre Cenab-ı Allah’a şöyle dua etmiştir:  568  olmuştur. 574
 “İbrahim şöyle dua etmişti: ‘Rabb’im! Bu beldeyi  emniyetli   “Ey Rabb’imiz! Ey Sahibimiz! Namazı dosdoğru kılmaları için
 569
             ben, neslimden bir kısmını senin Beyt-i Harem’inin (Kâbe) ya-
             nında, ziraat yapılmayan bir vadiye yerleştirdim. Artık sen de
 567  Buhari, Enbiya. 9; İbn Kesir, Tefsir, s. 2/553; Kısas, s. 1/137;  Ebussuud, s.
 1/360, 5/102; Yazır, s. 1/494; Vani, s. 129; Köksal, s. I/176-177; Hadislerle   insanlardan  bir  kısmının  gönüllerini  onlara  meyledici  kıl  ve
 İslam, s. 6/43.
 568  Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 9/121; İbn Kesir; Kısas, s. 1/37; Vani, s. 129.   meyvelerden bunlara rızık ver! Umulur ki bu nimetlere şükre-
 569  Bazı meallerde İbrahim, 14/35. ayeti kerimesindeki  “el-beledü” kelimesi
 şehir  (Mekke) olarak tercüme edilmiştir. (Heyet, Kur’an-ı Kerim ve Açık-  rimeler onun Mekke hayatıyla ilgilidir. Ayrıca Hz. İbrahim babası için dua
 lamalı Meali, Ankara, 1993 s. 259.)  Hz. İbrahim’in eşi Hz. Hacer ve oğlu   ederken (Meryem, 19/47-48; Şuara, 86; Mümtehine, 60/4.) uyarılmış ve
 Hz. İsmail’i buraya bıraktığı zaman orada henüz sosyal hayata dair işaret   Allah’ın kâfirleri bağışlamayacağı ona bildirildikten sonra o dua etmekten
 yoktu. (İbrahim, 14/37.) Geçmişte Kâbe’nin burada olduğuna dair mane-  vazgeçmiştir. (Tevbe, 9/113-114.) Nitekim aynı heyet bu ayetleri tercüme
                ederken kendileriyle de çelişir şekilde şöyle demektedir: “Daha önce de İb-
 vi işaretler bulunsa dahi burası Hz. İbrahim’in çocuklarını bırakmasından
                rahim Peygamber, babasının affı için Allah’a dua edeceğine dair babasına
 ve Kâbe’yi yapmasından sonra kalabalıklaşmış ve şehir haline gelmiştir.
                söz vermiş ve Allah’tan onun affını dilemişti. Fakat babasının Allah düşmanı
 Kur’an-ı Kerim’deki tertibe bakılırsa bu ayeti kerime, Hz. İbrahim’in eşi ve
 çocuklarını bıraktığı zamanla ilgili olabilir. Ancak bu ve bunu takip eden   olduğunu anlayınca dua etmeyi bıraktı.”  (M. E.)
 ayetlerde putlar konusunda Hz. İbrahim’in uyarılması, onun yetiştiği put-  570  İbrahim, 14/35-36.
 perest ortamı hatırlatmaktadır. Meali yazanların burada naklettikleri yo-  571  Maturidî. S. 7/536.
 rumda; “Hz. İbrahim, Allah Teâlâ’nın putperestleri bağışlamayacağını henüz
             572  Maturîdî, 16/276.
 bilmiyordu.” denmektedir. Bu ifade Hz. İbrahim’in yaşadığı bölgeyi terk ve
             573  Bakara, 2/126.
 yaptığı seyahat gerçeğiyle de çelişmektedir. Çünkü onun babası ile ilişki-
 leri doğup büyüdüğü Irak topraklarında tamamlanmış olup, bu ayeti ke-  574  Ezraki, s. 66.
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188