Page 179 - Hz_ibrahim
P. 179

176  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  177



 tedir. Dolayısıyla ahir zamanda doğacak İslam güneşi ve Hz.   Hz. İbrahim’in her iki oğlu; İsmail ve İshak’ın Allah tarafından
 Muhammed’in peygamberliği için Allah Mekke’yi seçmiş ve   peygamber olarak gönderildiği, Kur’an-ı Kerim’in haber ver-
 bu hükmü gerçekleştirmek adına Hz. İbrahim’i eşleriyle fark-  diği hususlardandır. Dolayısıyla Hz. İbrahim ve oğulları hem
 lı  bir  imtihana  tabi  tutarak  neslinin  bir  kısmının  Mekke’ye   Filistin hem de Mekke bölgesinde tevhit dinini tebliğ ve ya-
 yerleşmesine  zemin  hazırlamıştır.  Dolayısıyla  “Hz.  İbrahim   şatmak için görev yapmışlardır.
 tevhit dinini kurmak için diyar diyar dolaşmış, müsait zemin
 aramıştı. Babil’de insanları Allah’a çağırdığı zaman onu ateşe   İbn Sa’d’ın naklettiğine göre, Hz. İbrahim’in Mekke’ye yolcu-
             luğu şöyle gerçekleşmiştir: “Allah Hz. İbrahim’e Harem bölge-
 attılar, Mısır’a gitti namusunu çiğnemek istediler. Oradan Filis-  sine gitmesini emretti. Hz. İbrahim Burak’a bindi ve İsmail’i ku-
 555
 tin’e döndü. Nihayet en müsait yer Mekke’yi buldu.”  şeklin-  cağına aldı. İsmail o zaman iki yaşında idi. Hz. Hacer arkasında
 de yapılan bir değerlendirme doğru değildir. Hz. İbrahim’in   bulunuyordu. Cebrail de ona Beyt’in yerini göstermek için Hz.
 seyahatleri büyük ölçüde kendisinin bireysel tercihleri değil,   İbrahim’in yanında idi. Böylece Mekke’ye vardılar. Hz. İsmail
 ona  takdir  edilen  bir  programın  sonucudur.  Hz.  İbrahim’in   ve annesi Beyt’in yakınına indiler ve Hz. İbrahim Şam’a gitmek
 Mısır seyehatini ve Hz. Hacer ile evlenmesini de bu bağlam-  üzere yanlarından ayrıldı.”
                                     556
 da değerlendirmek mümkündür. Zira bütün yaşananlar ve o
             “Tanrı İbrahim Peygamber’e, İsmail’in yerine kurban edilmek
 yaşananları hazırlayan sebepler, Hz. İbrahim ve Hz. İsmail’in
             üzere bir koç gönderir; böylece İsmail kurban edilmekten kur-
 Mekke’de yapacakları önemli hizmetlerin gerçekleşmesi ve
             tulmuş olur. Sara bu defa cariyeden olma İsmail’i kıskanır ve
 İslam güneşinin doğması bakımından bir ön hazırlık safhası-
             kocasına, İsmail’i ve annesi Hacer’i yanından uzaklaştırmasını
 nı oluşturmaktadır.
             söyler. İşte bu olay üzerine Hz. İbrahim onları alıp Hicaz bölge-
 Hz. İbrahim’in Babil’den canını kurtarmak için çıktığı ve bu   sine götürür ve Hicaz sıradağlarından Faran/Paran adındaki
 yolculuğunda Şam, Filistin ve Mısır’a zorunlu seyahatler yap-  yere bırakır, kuzeye döner.” 557
 tığı bilinmektedir. Bütün bunlar doğrudur. Ancak o, Mekke’ye
             Neşet Çağtay’ın verdiği bu bilgiler geleneksel Tevrat ve İslam
 gittikten sonra orada devamlı kalamamış tekrar Filistin böl-
             kaynaklarında nakledilenlerle uyum sağlamamaktadır. Çün-
 gesindeki görevine ve ailesine dönmüştür. Nitekim eşi Sare
             kü kurban olayı Hz. İsmail ve annesinin baba ocağından ayrı-
 ve ondan doğan oğlu İshak ile birlikte onun bu bölgede ya-
             lışından çok sonraki bir tarihte ve Mekke’de gerçekleşmekte-
 şadığı,  ömrünün  büyük  bir  kısmını  burada  geçirdiği  tarihî
             dir. Hz. Sare’nin kıskançlığı sonucu Hz. İsmail’in ve annesinin
 bir hakikattir. Hatta Hz. İbrahim ve eşi Sare’nin mezarlarının
             yaşadıkları yerden çıkarılmaları bütün dinlerin ve kutsal ki-
 da günümüzde Halil olarak bilinen Hebron şehrinde olduğu
             tapların verdiği ortak bilgiler arasında yer almaktadır. Ancak
 bütün tarihî kayıtlarda yer almaktadır. Ancak başta Kur’an-ı
             onların gittikleri yerin neresi olduğu hususunda bilgi farklı-
 Kerim  olmak  üzere  İslami  literatürde  Hz.  İbrahim’in  eşi  ve
             lıkları bulunmaktadır.
 ondan  doğan  İsmail’i  ziyaret  ve  yapımıyla  görevli  olduğu
 Kâbe’nin  inşaatı  için  Mekke’ye  geldiği,  orada  hac  görevini   Müslüman bilim insanları Tevrat’ta bozulmamış bilgiler ola-
 yaptığı hususunda nakledilen bilgiler geniş yer tutmaktadır.   bileceği  veya  onun  Kur’an-ı  Kerim’in  verdiği  bilgileri  teyit
             556  İbn Sa’d, s. 1/50.
 555  Ali Himmet Berki, Osman Keskioğlu, Hatemü’l-Enbiya Hz. Muhammed ve
 Hayatı, Ankara, 1972, s. 20.  557  Tekvin, 21/21; Çağatay, s. 84.
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184