Page 184 - Hz_ibrahim
P. 184

182  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  183


           derler. Ey Rabb’imiz! Sen bizim gizli ve açık hâllerimizi bilirsin.           Hz. Hacer ve Hz. İsmail’in yanlarındaki su ve azıkları kısa za-
                                                             575
           Hâlbuki yerde ve gökte Allah’a hiçbir şey gizli değildir.”  Tef-              manda tükenir. Hz. Hacer, çaresizlik içerisinde Merve ve Safa
           sir kaynakları, Hz. İbrahim’in bu duayı oğlu Hz. İsmail ve an-                Tepeleri arasında dört gidiş üç de geliş olmak üzere toplam
           nesi Hz. Hacer’i Mekke’de bıraktığı zaman yaptığı konusunda                   yedi sefer koşarak derdini paylaşacak bir insan ve hayatı de-
                                                                                                                                     579
                            576
           birleşmektedirler.                                                            vam ettirecek su ve azık arama telaşına kapılır.  Fakat o ne
                                                                                         bir insan ne de su bulabilmiştir. Tam ümitlerin tükendiği bir
           Maturîdî, “…Senin kutsal evinin (Kâbe’nin) yanında” ibaresi-
                                                                                         zamanda rivayete göre, Hz. Hacer Merve Tepesi’ne yaklaşın-
           nin kullanmasından hareketle, Hz. İbrahim’in Mekke’ye gel-
                                                                                         ca bir ses işitir ve sesin sahibine ; “Ey ses sahibi! Sen sesini
           diğinde orada Kâbe bulunmadığını, Kâbe’yi onun sonradan
                                                                                         işittirdin. Bir yardımın varsa gecikme.” der. Derken zemzemin
           yaptığını belirterek, bu duayı Mekke’ye ilk geldiği sırada yap-
                                               577
           mış olmasını mümkün görmemektedir.  İmam Maturîdî’nin                         yanında bir melek belirir. Bu Cebrail’dir. Kadına kim olduğu-
                                                                                         nu sorar. O da Hz. İbrahim’in oğlunun annesi Hacer olduğu-
           yaptığı bu yorum, Kâbe tarihi ve onun inşası ile ilgili genel
                                                                                         nu söyler. Melek “İbrahim sizi kime emanet etti?” diye sorar.
           kabul  gören  bilgilerden  farklılık  arz  etmektedir.  Çünkü  Hz.
                                                                                         Hacer;  “O  bizi  Yüce  Allah’a  emanet  etti.”  dediğinde  Cebrail,
           Hacer ve oğlunun Mekke’ye bırakıldığı zaman orada oturan
                                                                                         “Her ihtiyacınızı görecek zata emanet etmiş.” der.   Hz. İsmail
           kimse bulunmamaktadır. Ancak zemzem suyunun bulunma-
                                                                                         susuzluktan ağlarken onun yanına gelen Melek Cebrail ayağı
           sından sonra Cürhümlüler oraya gelince sosyal hayat canlan-
                                                                                         veya kanadıyla yeri kazarak, ümitsizlik ve mahrumiyet çölün-
           maya ve renklenmeye başlamıştır. Ayrıca Hz. İbrahim, oğlu
                                                                                                                                                580
                                                                                         de rahmet kaynağı zemzem suyunun çıkmasına vesile olur.
           İsmail’i ilk bıraktığında başkalarının himmetine muhtaç çok
                                                                                         Hz. Hacer koşarak suyun yanına gider ve çölde zayi olmaması
           küçük  bir  bebek  olup,  Kâbe  inşasında  ise  babasına  yardım
                                                                                         için onun etrafını toplayarak küçük bir havuz yapar. Hz. Pey-
           edecek bir çağa ulaşmıştır. Genellikle bütün tarihî rivayetler,
                                                                                         gamber,  bir  hadisi  şerifinde  “Allah  İsmail’in  annesi  Hacer’e
           Hz. İbrahim’in bu duasını ailesini Mekke’ye ilk getirdiğinde
                                                                                         rahmet etsin! O, zemzemi havuz yapmayıp kendi hâline bırak-
           yaptığını ve ayeti kerimede geçen “Senin kutsal evin” ibaresini
                                                                                         saydı, şimdi Zemzem bir nehir olmuş akıyordu.” buyurur. Sonra
           Kâbe’nin Hz. İbrahim’den önceki kalıntıları veya yeri olarak
           değerlendirmiştir.                                                            onların yanına tekrar bir melek, muhtemelen Cebrail gelerek
                                                                                         “Sakın size zarar geleceğinden korkmayın. İşte şurası Allah’ın
           Hz.  İbrahim,  neslini/eşini  ve  oğlunu  tarıma  elverişli  olma-            evinin yeridir. O evi şu çocukla babası inşa edecekler. Allah sev-
               578
           yan,  su bulmayan bir vadiye yerleştirmekle imtihan edil-
                                                                                         diği kimseleri zayi etmez.” diyerek onları hem teselli eder hem
           miştir. Böyle bir yere çocukların bırakılmasına insanın kalbi                                 581
                                                                                         de güvence verir.    Hz. Hacer meleğin kendilerine verdiği bu
           dayanmayacağı  olgusundan  hareket  edildiğinde,  Hz.  İbra-
           him’in çocuklarını oraya getirmesi, onun bu işlemi Yüce Al-                   579   İbn  Abbas’ın  Peygamberimiz  Hz.  Muhammed’den  naklettiği  bir  habere
           lah’ın emri ile yaptığının bir işareti olarak düşünülmelidir.                     göre, hacıların Safa ve Merve arasında dört gidiş üç geliş olarak yaptıkları
                                                                                             “Say” ibadeti Hz. Hacer’in su aradığı esnada yaptığı bu uygulamanın ibade-
                                                                                             te dönüşmüş hâlidir. (Vani, s. 129.)
           575  İbrahim, 14/37-38.
                                                                                         580  Vani, s. 129; Kutub; s. 10/226.
           576  Ebussuud, s. 5/102; Mehmed Vehbi, s. 7/2711.
                                                                                         581  Buhari, Enbiya, 9; İbn Kesir, Tefsir, s. 2/553-554; Kısas, s. 1/137; Vani, s.
           577  Maturîdî, s. 7/539.                                                          129-130; Köksal, s. Peygamberler Tarihi, s.  I/178-179; Hadislerle İslam, s.
           578  Ebussuud, s. 5/104.                                                          6/44.
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189