Page 187 - Hz_ibrahim
P. 187

184  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  185



                                                           586
 bilgilerden sonra Hz. İbrahim’in tekrar kendilerine döneceği-  beni ve çocuklarımı putlara tapmaktan uzak tut!”  diye dua
 ni anlar ve eşini beklemeye başlar.   etmesinden sonra burası kısa zamanda canlanmış ve yaşana-
 Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’in “…Artık sen de insanlardan   bilir bir yer hâline gelmiştir.
 582
 bir kısmının gönüllerini onlara meylettir…”  şeklindeki du-  Tarihi rivayetlerde Hz. İbrahim’in özellikle Şam ile olan iliş-
 asından  sonra  onların  yanına  ilk  gelenler  Cürhümlüler  ol-  kilerine dikkat çekilmekte, Ürdün ve Filistin’deki hayatından
 muştur.  Zemzem  suyunun  çıkmasından  sonra  o  bölgeden   söz  edilmekte,  ancak  onun  Burak  aracılığıyla  Mekke’ye  sık
 geçmekte olan Cürhümlüler,  havada uçuşan kuşları görünce,   sık gidip geldiğine fakat burada uzun süre kalmadığına işaret
                         587
 kuşların sadece su bulunan yerde uçuştuklarını, oysa daha   edilmektedir.
 önceki tecrübelerine istinaden buralarda su bulunmadığını
             MEB  İslam  Ansiklopedisi  İbrahim  maddesi  yazarlarından
 düşünerek şaşırdılar. Oraya bakmak için içlerinden birini gö-
             müsteşrik  A.  J,  Wensinck,  bütünüyle  Kur’an-ı  Kerim’i,  Hz.
 revlendirdiler. Giden kişi onlara suyun bulunduğu haberini
             İbrahim ve Hz. İsmail ile ilgili ayetleri ve İslam kaynakları-
 getirince oraya döndüler. Bu durum, yanlarına insan kafile-
             nı görmezden gelerek ve bazı Mekki ayetleri delil göstererek
 si geldiği için Hz. Haceri, su buldukları için de Cürhümlüleri
             şöyle bir bilim dışı değerlendirmede bulunmaktadır: “İbra-
 sevindirmiştir.  Hz.  Hacer  suyun  kendilerine  ait  olduğunun   him diğer peygamberler gibi, kavmini ikaz için, Allah tarafın-
 583
 kabulü  şartıyla  onların  buraya  yerleşmelerine  izin  verir.
             dan gönderilmiş bir resuldür. İsmail henüz onunla münasebet-
 Zaman geçtikçe zemzem suyu sebebiyle onların yaşadıkları
             tar değildir. Bununla beraber, ayrıca Allah’ın, o zamana kadar
 yere  başta  Cürhümlüler  olmak  üzere  gelenler  çoğalmış  ve   588
             Araplara henüz nazir göndermediği de belirtiliyor.”  Wensin-
 orası bir yerleşim merkezi hâline gelmiştir. Hz. İsmail onların
             ck, müsteşrikler tarafından geleneksel hâle getirilen yok say-
 arasında yetişmiş, ok atmayı ve Arapçayı öğrenmiş hatta on-
             ma, görmezden gelme veya mevcut kaynakları tahrif ederek
 lardan daha fasih bir şekilde konuşmaya başlamıştır. 584
             sunma geleneğinin bir ürünü olarak;   “İbrahim ne Kâbe’nin
                                               589
 Kaynaklarda, Hz. İbrahim’in nereden ve kaç kere Mekke’ye gi-
 dip geldiği, orada ne kadar kaldığı konularında detaylı bir bil-
             586  İbrahim, 14/35.
 585
 gi bulunmamaktadır.  Kur’an-ı Kerim’de belirtildiğine göre   587  İbn Kesir, Kısas, 1/144.
 Hz. İbrahim, insanların çoğalması ve Mekke’nin bir yerleşim   588   Wensinck, İbrahim, 5-II/879.
 merkezi hâline gelmesi için “…Rabb’im! Bu şehri güvenli kıl,   589  Benzer düşünceler müsteşriklerin ortak özelliklerindendir. Nitekim bazı
                çevrelerce büyük ilim adamı ve İslam’a hizmet eden olarak kabul edilen
                ve tanıtılan Montgomery Watt da İslam’ı ilahi bir din gibi değerlendirme
                yerine  kendine  göre,  Hz.  Muhammed’in  kişisel  ürünü  gibi  algılamakta
                veya  öyle  takdim  ederek,  Kur‘anî  ve  tarihî  hakikatlere  taban  tabana  zıt
 582  İbrahim 14/37.
                bir değerlendirmede bulunmaktadır. O da diğer müsteşrikler gibi İslam’ın
 583  İbn Kesir, Kısas, s.  1/138; Ebussuud, s. 5/105;  Mahmud, s. 166-167; Vani,
                Mekke ve Medine dönemlerine ilişkin ayrım yapmaktadır. Onun İslam ve
 s. 130;  Köksal, Peygamberler Tarihi,  s. I/180-181. Ebussud Efendi, İbn Ab-
                Kur’an-ı  Kerim  adına  söylediklerini,  yazarlarının  adından  hareketle,  ta-
 bas’tan nakledilen bir rivayete göre, Hz, İbrahim’in duasına icabet edenle-
                mamen birer beşer kaleminden çıkma kitaplar olmasına rağmen İnciller
 rin, isim zikretmeksizin, Şam/Filistin taraflarından olduğunu nakletmek-
                için bile kullanmak doğru değilken, yaklaşık yirmi üç senede nazil olan ve
 tedir. (Ebussuud, s. 5/105.)
                Hz. Muhammed’in hiç bir dahli olmayan Kur’an-ı Kerim için söylemek asla
 584  Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 9/122; İbn Kesir, Kısas, s. 1/138; Mehmed Veh-  mümkün değildir. İşin bilim ve ahlak yönünden en üzücü tarafı ise sanki
 bi, s. 7/2712; Vani, s. 130; Hadislerle İslam, s. 6/44.  Tevrat geleneğinin bir sonucu gibi düşünerek, Hz. Muhammed’in vefatın-
 585  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/6813.  dan sonra gelişen olayları, bu dönemde inen Kur’an ayetleri varmış gibi
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192