Page 192 - Hz_ibrahim
P. 192

190  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  191



                                                                                         Kur’an-ı  Kerim’de  bildirildiğine  göre  insanlık  tarihinde  ilk
           HZ. İBRAHİM’İN OĞLUNU KURBAN ETMEK İSTEMESİ                                   kurbanı Hz. Âdem’in iki oğlu takdim etmiştir. 602
                                                                                         Hz.  İbrahim’in  hayatındaki  en  önemli  olaylardan  birisi  de
               a-  Yeni Bir İmtihan Şekli                                                Yüce Allah’ın ondan oğlunu kurban etmesini istemiş olması-
                                                                                         dır. İlahi din geleneğinde bu olayın meydana gelişi konusunda
           Kurban kelimesi mastar olup, bir şey kesme veya tasadduk
                                                                                         herhangi bir görüş ayrılığı bulunmamaktadır.
                                                                 598
           etme  yolu  ile  Allah’a  yaklaşmak  için  yapılan  şeye  denir.
                                                                                         Bütün  peygamberler  çeşitli  şekillerde  denenmişlerdir.  Hz.
           Dinî terminolojide kurban; kendisiyle Allah’a yaklaşılan şey,
                                                                                         İbrahim de putperest bir toplumla mücadelesinde ağır imti-
           özel olarak da Allah’a yaklaşmak için ibadet amacıyla belli va-
           kitte belirli cinsten hayvanları kesmeyi ve bu amaçla kesilen                 hanlara tabi tutulmuştur. Putları kırdığı ve kendini Tanrı gibi
                                                                                         gören devrin kralına karşı geldiği için büyük ateşlere atılmış
           hayvanı ifade etmektedir. Kurban, içeriği, niteliği ve uygula-
                                                                                         ve sonunda yaşadığı vatandan bilmediği diyarlara hicret et-
           ma biçimleri farlılıklar gösterse de bütün dinlerin temel dinî
           ritüellerinden ve değerlerinden biridir. Türkçemizde Kurban                   mek zorunda kalmış ve böylece imtihanı kazanmıştır. Ancak
           Bayramı günü ibadet amacıyla kesilen hayvana kurban ve bu                     o kendisi ile alakalı bir imtihan olarak bunların hepsine kat-
                                                 599
           işleme de kurban kesmek denilmektedir.                                        lanmıştır. Fakat bu yeni imtihan şekli diğerlerine hiç benze-
                                                                                         memiş, belki de geçmişte bazı batıl dinî çevrelerde uygula-
           Kurban bütün dinlerde merkezi bir ifade biçimi ve önemi haiz
                                                                                         nan ana babanın en çok sevdikleri ilk erkek çocuğunu kurban
           olup dinlerin vazgeçilmez temel ibadetlerinden biridir. Çeşitli
                                                                                                                                       603
                                                                                         etme geleneğinin bir devamı niteliğini taşımıştır.  Zira bun-
           amaç ve beklentilerle kurban ilah veya ilahlara feda edilmek-
                                                                                         da bir insanın ölümü, hem de kendi oğlunun kesilerek kurban
           tedir. Bir anlamda kurban, insanın her türlü nimete kavuşma
                                                                                         edilmesi söz konusu olmuştur. Ancak burada bir hususa açık-
           ve çeşitli tehdit ve tehlikelerden korunma amaç ve gayesiyle
                                                                                         lık getirmek gerekir ki o da Hz. İbrahim bölgede etkin bir şe-
           ilah veya ilahlarına yaklaşma, sığınma ve saygı sunma aracı-
                                                                                         kilde yaşayan kültürlerden etkilenerek oğlunu kurban etme
              600
           dır.  Kurban, Tanrı ile insan arasında iletişim sağlama yolu
           yani ibadet olarak algılandığı ve uygulandığı için önemsen-
                                                                                         602  “Onlara Âdem’in iki oğlunun haberini gerçek olarak anlat: Hani birer kur-
           mekte ve çok özel yerlerde yapılan sunaklarda takdim edil-                        ban takdim etmişlerdi de birisinden kabul edilmiş, diğerinden ise kabul
                                                                                             edilmemişti. (Kurbanı kabul edilmeyen kardeş, kıskançlık yüzünden) ‘Ant
           mektedir. Geleneksel olarak Türk topluluklarında da kurban
                                                                                             olsun seni öldüreceğim dedi.’ Diğeri de ‘Allah ancak takva sahiplerinden
           hayatın  bütün  safhalarında  kendini  hissettirmiş,  doğumlar,                   kabul eder.’ dedi (ve ekledi): ‘Ant olsun sen öldürmek için bana elini uzat-
           ölümler, toylar/düğünler, şölenler, bayramlar, yatır ve ziyaret                   san (bile) ben sana, öldürmek için el uzatacak değilim. Ben âlemlerin Rab-
                                                                                             bi olan Allah’tan korkarım.’ ‘Ben istiyorum ki, sen, hem benim günahımı
           yerleri, hayvancılık ve ziraat hayatıyla ilgili bereket dilekleri,
                                                                                             hem  de  kendi  günahını  yüklenip  ateşe  atılacaklardan  olasın;  zalimlerin
           Tanrı’ya yakarışlar hep kurbanla olmuştur. 601                                    cezası işte budur.” Nihayet nefsi onu, kardeşini öldürmeye itti ve onu öl-
                                                                                             dürdü, bu yüzden de kaybedenlerden oldu. Derken Allah, kardeşinin cese-
                                                                                             dini nasıl gömeceğini ona göstermek için yeri eşeleyen bir karga gönderdi.
           598  Razi, Tefsir, s. 9/30.
                                                                                             (Katil kardeş) ‘Yazıklar olsun bana! Şu karga kadar da olamadım mı ki,
           599  Ahmet Güç, “Kurban”, TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara, 2002, s. 26/433-       kardeşimin cesedini gömeyim.’ dedi ve ettiğine yananlardan oldu.”  Maide,
              434.                                                                           5/27. Krş. bk. Tekvin, 4. Bölüm; Matta, 23/35; Luka, 11/50-51; İbranilere
           600  Ali Rafet Özkan, Dinlerde Kurban İbadeti, Ankara, 2021, s. 3.                Mektup II, 11/4, 12/22-24; Yuhanna, I, 3/13-14.
           601  Özkan, s. 7.                                                             603  Bu konuda geniş bilgi için bk. Özkan, 30-39.
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197