Page 197 - Hz_ibrahim
P. 197

194  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  195



 Kur’an-ı Kerim’de Hz. İbrahim’in İsmail ve İshak adında iki   aşan  anlatımlar,  uygulamalar  ve  oralardaki  hatıralar    onun
 oğlundan söz edilmekte, kurban olayıyla ilişkili bilgiler veril-  kurban edilmek istendiği düşüncesini öne çıkarmaktadır.
 mekte, fakat ilgili ayeti kerimelerde onun hangi oğlunu kur-
             Başta Tevrat olmak üzere bütün tarihî ve dinî kaynaklardan,
 ban etmek istediğinden ve adından söz edilmemektedir:
             ayrıca  Kur’an-ı  Kerim  ayetlerinden  anlaşıldığı  kadarıyla  Hz.
 “İşte o zaman biz onu uslu bir oğul ile müjdeledik. Babasıyla   İsmail, Hz. İbrahim’in ilk çocuğudur. Bu husus Müslim gayri
 beraber yürüyüp gezecek çağa erişince: ‘Yavrucuğum! Rüyada   Müslim bütün bilim insanlarınca kabul edilmektedir. Hz. İbra-
 seni boğazladığımı görüyorum; bir düşün, ne dersin?’ dedi. O   him ve eşi Hz. Sare’nin çocuk doğuramayacak bir durumda ol-
 da cevaben: ‘Babacığım! Emrolunduğun şeyi yap. İnşallah beni   duğunu hem kendisi hem de eşi bilmektedir. Hz. Sare, çocuğu
 606                                                               609
 sabredenlerden bulursun.’ dedi.”  Ayeti kerimelerde de görül-  olmadığı için kocasının Hz. Hacer ile evliliğine izin vermiştir.
 düğü üzere her hangi bir isimden söz edilmemektedir. Ayrı-
             Yahudilikte ilk doğan çocuğun önemi büyük olduğundan Tev-
 607
 ca burada, Tevrat’ta olduğu gibi,  ifade olarak her hangi bir
             rat kuralına göre; “İsrailliler arasında ilk doğan insan ya da
 emir vurgusu yapılmasa da, Cenab-ı Allah’ın Hz. İbrahim’e oğ-  hayvan benimdir. Mısır’da ilk doğanları yok ettiğim gün, on-
 lunu kurban etmesini emrettiği anlaşılmaktadır. Nitekim Hz.   610
 İsmail’in ona cevap niteliği taşıyan cümlesinde “Babacığım!   ları  kendime  ayırdım.”   Cümlelerinden  anlaşıldığına  göre
             ilk  doğan  çocuğun  kurban  edilmesi  gerekmektedir.  İsmail,
 Emrolunduğun  şeyi  yap!”  denilerek  Hz.  İbrahim’in  gördüğü
             İshak’tan önce doğduğuna göre, yegâne/biricik olanın İsma-
 rüyada oğlunu kurban etmesi emredildiğine vurgu yapılmak-  il olduğu anlaşılmakta ve bu durumda İshak’ın kurban edil-
 tadır. Buna karşılık bazı kaynaklarda, “Hz. İbrahim çocuğu ol-
 madığı zamanlarda, ‘Bir oğlum olursa Tanrı adına kurban ede-  mesine imkan bulunmamaktadır. Nitekim Hz. İbrahim oğlu-
             nu kurban etmek istediği zaman: “Rabb’in meleği göklerden
 ceğim.’ diye verdiği sözden bahsedilmesine rağmen bu bilgi-  İbrahim’e ikinci kez seslendi. ‘Rab diyor ki, kendi üzerime ant
 lere Kur’an-ı Kerim ve hadisi şeriflerde rastlanmamaktadır. 608
             içiyorum. Bunu yaptığın için, biricik oğlunu esirgemediğin için,
             seni fazlasıyla kutsayacağım. Soyunu göklerin yıldızları, kıyıla-
                                         611
 c-  Kurban Edilmek İstenen Hz. İsmail’dir  rın kumu kadar çoğaltacağım.”  şeklinde Tevrat, biricik oğul
                                     612
             üzerinde odaklaşmaktadır.  Buna rağmen Tevrat’ta ilk çocuk
 İslam âlimleri Kur’an-ı Kerim’de verilen bilgileri esas alarak
             olan İsmail’in kurban edilmesi ile ilgili bilgilere yer verilmez-
 yaptıkları değerlendirmelerde bazı hususları öne çıkarmışlar-
             ken tam tersine İshak’ın kurban edilmesiyle ilgili anlatımlar
 dır. Bu kriterlerin başında Hz. İbrahim’in ilk çocuğunu kurban   613
             yer almaktadır.  Kaldı ki Tevrat’ta, her şeyin ilkinin kurban
 etmek  istemesi  gelmektedir.  Bunun  yanında  İslam  kültürü-   614
             edilmesi gerektiği açık bir hüküm olarak belirtilmektedir.
 nün en önemli coğrafyası ve kutsal mekânı olarak kabul edi-
 len Mekke’de Hz. İbrahim ve oğlu Hz. İsmail ile alakalı asırları   609  Tekvin, 16/1-3.
             610  Sayılar, 8/17.
 148.        611  Tekvin, 22/15/17.
 606  Saffat, 37/101-102.  612  Şibli, 1/105/107.
 607  Tekvin, 22/2.  613  Tekvin, 22/1-18.
 608  Çağatay, s. 84.  614  Çıkış, 13/1-2, 22/29; Sayılar/Çölde Sayım, 3/13.
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202