Page 193 - Hz_ibrahim
P. 193

190  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  191



             Kur’an-ı  Kerim’de  bildirildiğine  göre  insanlık  tarihinde  ilk
 HZ. İBRAHİM’İN OĞLUNU KURBAN ETMEK İSTEMESİ  kurbanı Hz. Âdem’in iki oğlu takdim etmiştir. 602
             Hz.  İbrahim’in  hayatındaki  en  önemli  olaylardan  birisi  de
 a-  Yeni Bir İmtihan Şekli  Yüce Allah’ın ondan oğlunu kurban etmesini istemiş olması-
             dır. İlahi din geleneğinde bu olayın meydana gelişi konusunda
 Kurban kelimesi mastar olup, bir şey kesme veya tasadduk
             herhangi bir görüş ayrılığı bulunmamaktadır.
 598
 etme  yolu  ile  Allah’a  yaklaşmak  için  yapılan  şeye  denir.
             Bütün  peygamberler  çeşitli  şekillerde  denenmişlerdir.  Hz.
 Dinî terminolojide kurban; kendisiyle Allah’a yaklaşılan şey,
             İbrahim de putperest bir toplumla mücadelesinde ağır imti-
 özel olarak da Allah’a yaklaşmak için ibadet amacıyla belli va-
 kitte belirli cinsten hayvanları kesmeyi ve bu amaçla kesilen   hanlara tabi tutulmuştur. Putları kırdığı ve kendini Tanrı gibi
             gören devrin kralına karşı geldiği için büyük ateşlere atılmış
 hayvanı ifade etmektedir. Kurban, içeriği, niteliği ve uygula-
             ve sonunda yaşadığı vatandan bilmediği diyarlara hicret et-
 ma biçimleri farlılıklar gösterse de bütün dinlerin temel dinî
 ritüellerinden ve değerlerinden biridir. Türkçemizde Kurban   mek zorunda kalmış ve böylece imtihanı kazanmıştır. Ancak
 Bayramı günü ibadet amacıyla kesilen hayvana kurban ve bu   o kendisi ile alakalı bir imtihan olarak bunların hepsine kat-
 599
 işleme de kurban kesmek denilmektedir.    lanmıştır. Fakat bu yeni imtihan şekli diğerlerine hiç benze-
             memiş, belki de geçmişte bazı batıl dinî çevrelerde uygula-
 Kurban bütün dinlerde merkezi bir ifade biçimi ve önemi haiz
             nan ana babanın en çok sevdikleri ilk erkek çocuğunu kurban
 olup dinlerin vazgeçilmez temel ibadetlerinden biridir. Çeşitli
                                                          603
             etme geleneğinin bir devamı niteliğini taşımıştır.  Zira bun-
 amaç ve beklentilerle kurban ilah veya ilahlara feda edilmek-
             da bir insanın ölümü, hem de kendi oğlunun kesilerek kurban
 tedir. Bir anlamda kurban, insanın her türlü nimete kavuşma
             edilmesi söz konusu olmuştur. Ancak burada bir hususa açık-
 ve çeşitli tehdit ve tehlikelerden korunma amaç ve gayesiyle
             lık getirmek gerekir ki o da Hz. İbrahim bölgede etkin bir şe-
 ilah veya ilahlarına yaklaşma, sığınma ve saygı sunma aracı-
             kilde yaşayan kültürlerden etkilenerek oğlunu kurban etme
 600
 dır.  Kurban, Tanrı ile insan arasında iletişim sağlama yolu
 yani ibadet olarak algılandığı ve uygulandığı için önemsen-
             602  “Onlara Âdem’in iki oğlunun haberini gerçek olarak anlat: Hani birer kur-
 mekte ve çok özel yerlerde yapılan sunaklarda takdim edil-  ban takdim etmişlerdi de birisinden kabul edilmiş, diğerinden ise kabul
                edilmemişti. (Kurbanı kabul edilmeyen kardeş, kıskançlık yüzünden) ‘Ant
 mektedir. Geleneksel olarak Türk topluluklarında da kurban
                olsun seni öldüreceğim dedi.’ Diğeri de ‘Allah ancak takva sahiplerinden
 hayatın  bütün  safhalarında  kendini  hissettirmiş,  doğumlar,   kabul eder.’ dedi (ve ekledi): ‘Ant olsun sen öldürmek için bana elini uzat-
 ölümler, toylar/düğünler, şölenler, bayramlar, yatır ve ziyaret   san (bile) ben sana, öldürmek için el uzatacak değilim. Ben âlemlerin Rab-
                bi olan Allah’tan korkarım.’ ‘Ben istiyorum ki, sen, hem benim günahımı
 yerleri, hayvancılık ve ziraat hayatıyla ilgili bereket dilekleri,
                hem  de  kendi  günahını  yüklenip  ateşe  atılacaklardan  olasın;  zalimlerin
 Tanrı’ya yakarışlar hep kurbanla olmuştur. 601  cezası işte budur.” Nihayet nefsi onu, kardeşini öldürmeye itti ve onu öl-
                dürdü, bu yüzden de kaybedenlerden oldu. Derken Allah, kardeşinin cese-
                dini nasıl gömeceğini ona göstermek için yeri eşeleyen bir karga gönderdi.
 598  Razi, Tefsir, s. 9/30.
                (Katil kardeş) ‘Yazıklar olsun bana! Şu karga kadar da olamadım mı ki,
 599  Ahmet Güç, “Kurban”, TDV İslam Ansiklopedisi, Ankara, 2002, s. 26/433-  kardeşimin cesedini gömeyim.’ dedi ve ettiğine yananlardan oldu.”  Maide,
 434.           5/27. Krş. bk. Tekvin, 4. Bölüm; Matta, 23/35; Luka, 11/50-51; İbranilere
 600  Ali Rafet Özkan, Dinlerde Kurban İbadeti, Ankara, 2021, s. 3.   Mektup II, 11/4, 12/22-24; Yuhanna, I, 3/13-14.
 601  Özkan, s. 7.  603  Bu konuda geniş bilgi için bk. Özkan, 30-39.
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198