Page 194 - Hz_ibrahim
P. 194

192  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  193



           cihetine gitmemiştir. İleride ifade edileceği şekilde o gördüğü               O, insanlık adına hiç kimsenin bulunmadığı ıssız çöllerde kü-
           bir rüyayı gerçekleştirmek üzere böyle bir uygulama içerisine                 çük bir bebekle kendisini bırakıp giden kocasına; “Bizi burada
           girmiştir. Hz. İbrahim’in oğlunu kurban etmek istemesi ola-                   kime bırakıp da gidiyorsun, bizden ayrılıyorsun ey İbrahim!”
           yının sonuçlarına bakıldığında, sanki Hz. İsmail’in şahsında                  dediğinde, onları Allah’ın emri olarak Mekke’ye bıraktığını ve
           bölgede yaşayagelen bu cani ve batıl uygulamaya son vermek                    Allah’a teslim ettiğini bildiren kocasına “Allah bize yeter.” di-
           için ilahi bir hikmet tecelli etmiştir.                                       yerek Allah’a tevekkül ve teslimiyet tecrübesi yaşamıştır.
           Hz. İbrahim, yıllar sonra yaşlanmış, ihtiyarlamış olduğu bir
           zamanda,  yaşadığı  imtihanlara  ilave  olarak,  onlardan  daha                   b-  Kurban Edilmek İstenen kimdir?
           ağır bir şekilde, çok sevdiği oğlu çocukluktan çıkıp henüz ha-
           yata atılmaya başladığı bir dönemde iken denenmiştir.  Öyle                   Hz. İbrahim’in Hz. Hacer’den doğma İsmail adında bir oğlu,
           ki, Hz. İbrahim çocukları olmadığı için yıllarca çocuk hasre-                 Hz. Sare’den doğma İshak adında başka bir oğlu bulunmak-
           tiyle yanmıştır. Çocuk doğduktan sonra da ona doyamadan                       tadır. Rivayetlere göre bunların arasında on dört yaş olduğu
           bir hikmet ve imtihan sonucu, ilahi emre uyarak, onu doğdu-                   belirtilmektedir. Sonradan bu iki çocuğun ikisi de Yüce Allah
           ğu topraklardan çok uzaklara, insan hayatı için çok da müsait                 tarafından peygamberlikle görevlendirilmiştir. Gerek Yahudi
           olmayan bir yere götürmüştür. O, yıllarca yavrusundan ayrı                    gerekse İslam kaynakları, her iki dinin, dinî ve sosyal hayatı
           kalmış,  onu  doyasıya  sevemeden,  kucaklayıp  bağrına  basa-                bakımından bu iki isimle özel olarak ilgilenmektedir. Zira Hz.
           madan yeni fakat çok daha zor ve ağır bir imtihana tabi tu-                   İsmail, Müslümanlar için Hz. İbrahim’in oğlu olmanın dışında,
           tulmuştur.  Unutulmaması gerekir ki bu imtihan, peygamber                     Cenab-ı Allah tarafından gönderilmiş bir peygamber olmakla
           olan baba Hz İbrahim ile sonradan peygamber olarak görev-                     birlikte  aynı  zamanda,  peygamberlerin  efendisi  ve  âlemle-
           lendirilen oğlu Hz. İsmail arasında geçmiştir. Razi, babaların                re rahmet olarak nitelenen Hz. Muhammed’in de büyük de-
           çocuklarına herkesten daha fazla şefkatli olduğunu belirtir-                  delerinden birisidir. Hz. İshak da aynı şekilde Cenab-ı Allah
           ken Hz. İsmail’i kurban edilmek istediği zaman Hz. İbrahim                    tarafından  peygamberlikle  görevlendirilmiş  ve  Yahudilerin
           içinde bulunduğu ruh haline dikkat çekmiştir. 604                             atalarının en önemlilerinden birisi olarak bilinmektedir. Bu
                                                                                         yüzden her iki dinin temel kaynakları Hz. İbrahim’in başka
           Kurban  olayının  taraflarından  birisi  ve  Hz.  İsmail’in  anası
                                                                                         hanımlarından doğduğu rivayet edilen diğer çocuklarıyla il-
           olarak Hz. Hacer de bundan etkilenmiştir. Henüz süt emen
                                                                                         gilenmemektedir. Dolayısıyla Hz. İbrahim, kurban emrini ye-
           bir çocukken Mekke’de yaşadığı acı olaylar, yıllarca kimsesiz
                                                                                         rine getirmek istediğinde İsmail ve İshak akla gelmekte ve
           açlık ve yoksulluk içinde büyütmeye çalıştığı biricik oğlunun
                                                                                         yazılı literatürde sadece onların adı geçmektedir.
           kurban edilmek, hem de babasının elleriyle kurban edilmek
           istenmesi, bir ana/insan için katlanılabilecek kolay bir imti-                Kurban edilmesi istenenin kim olduğu ve bu olayın nerede
           han olmasa gerektir. Nihayetinde o bir anadır ve yaşananlar                   yaşandığı hususunda Tevrat’ta verilen bilgilerle Kur’an-ı Ke-
           onun yanında gerçekleşmiştir. Fakat Hacer, daha önce sabrı,                   rim’de ve İslam kaynaklarında yer alan bilgiler arasında bü-
                                                                                                                              605
           tahammülü, tevekkülü iliklerine kadar yaşamış bir kadındır.                   yük farklar ve çelişkiler bulunmaktadır.

           604  Razi, Tefsir, s. 18/624-625.                                             605  Ahmet Güç, Çeşitli Dinlerde ve İslam’da Kurban, İstanbul, 2003, s. 147-
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199