Page 199 - Hz_ibrahim
P. 199

196  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  197



 Maturîdî, kurban edilmek istenen çocuğun kim olduğu ile il-  Neşet Çağatay, “İsmail doğduktan ve biraz büyüdükten sonra
                                        619
 gili çeşitli rivayetler bulunduğunu, onun kimliğini bilmeye bi-  onu kurban etmeye götürdü.”  diyerek geleneksel İslam dü-
 zim ihtiyacımız olmadığını, şayet buna ihtiyaç olsa idi Cenab-ı   şüncesini benimseyerek Hz. İsmail’in kurban edilmek isten-
 Hakk’ın  onu  mutlaka  açıklayacağını  söyleyerek  bu  konuda   diğini kabul etmektedir.
 konuşmanın boş ve zorlama bir gayret olduğunu belirtmek-  620
             Neccar, Tevrat’ta geçen “biricik oğlum”  ifadesinden yola çı-
 tedir. 615
             karak kurban edilmek istenen çocuğun Hz. İsmail olduğunu
 Hud suresinin 11/71-73. ayetlerinde Hz. İshak’ın doğumuyla
             söylemektedir. Hz. İbrahim Allah’ın emrine uyarak, henüz o
 ilgili bilgiler verilmektedir. Bu ayeti kerimeler yorumlanırken
             zaman İshak doğmadığı için, ilk oğlu olması dolayısıyla İsma-
 Hz. İbrahim’in çocuklarından hangisinin kurban edileceğine   il’i kurban etmek istemiştir. Çünkü kurban olayı Hz. İshak’ın
 temas  edilerek  şöyle  denmektedir:  “Bu  ayeti  kerimeler,  bo-
 ğazlanması emredilenin Hz. İsmail olduğuna delil gösterilmiş,   doğumundan  önce  ve  Hz.  İbrahim,  Hz.  Hacer  ve  Hz.  İsmail
 boğazlanması emredilenin Hz. İshak olmasına imkân olmadığı   Mekke’de iken, başka bir yerde değil Mekke’de gerçekleşmiş-
                          621
 belirtilmiştir. Çünkü onun doğuş müjdesi verilmekte, ondan da   tir demektedir.
 Yakup’un doğacağı belirtilmektedir. O halde doğacağı vadedi-  İbn  Kesir,  Kısasu’l-Enbiya  isimli  eserinde  bu  konuya  geniş
 len Yakup adındaki oğlu henüz doğmadan, kendisi küçük bir   yer vererek, İbn Abbas’tan yaptığı bir alıntıya dayanarak, Hz.
 çocuk iken İshak’ın kesilmesi nasıl emredilebilir. Allah’ın vaadi   İbrahim’e  Allah  tarafından  verilen  koçun  kafasının  yıllarca
 haktır. Onda hiçbir değişiklik olmaz. O bakımdan durum böyle   Kâbe’de asılı olduğunu ve bunun Hz. İsmail’in Mekke’de ya-
 iken, İshak’ın kesilmesinin emredilmesine imkân yoktur. O hâl-  şadığının ve kurban edilmek istenmesinin en önemli delille-
 de kesilmesi emredilen Hz. İsmail’dir. İbn Kesir de konunun en   rinden birisi olduğunu belirtmektedir. Buna karşılık o, Hz. İs-
 616
 açık ve doğru olanının da bu olduğunu söylemektedir.”    hak’ın küçüklüğünde nerede yaşadığının ve neler yaptığının
 Tefsir  kaynakları,  kurban  olayının  Hz.  İbrahim’in  Mısır  se-  tam  olarak  bilinmediğini  hatırlatarak  bu  görüşün  Kur’an-ı
                                                        622
 yahati  sonrasında  yaşandığını,  o  dönemde  henüz  İshak’ın   Kerim’e de uygun bulunduğunu söylemektedir.
 doğmadığını belirterek kurban edilmek istenen çocuğun Hz.
             Bazı bilim insanları, Kur’an-ı Kerim’deki ayetlerde geçen kav-
 İsmail  olduğu  hususunda  birleşmektedir.  Ayrıca  İslam  kay-
             ramlardan yola çıkarak kurban olayını isimlendirme gayreti
 naklarında  verilen  bilgilere  göre  Hz.  İsmail’in  kurban  edil-
             içine girmişlerdir. Onlara göre Kur’an-ı Kerim’de Hz. İshak ile
 mesi  hadisesi  Mekke’nin  Mina  bölgesinde  gerçekleşmiştir.   623
             ilgili olarak “alîm,”  sıfatı kullanılmış, kurban olacak çocukla
 Buna karşılık gerek Yahudi gerekse İslam kaynaklarında Hz.   624
             alakalı olarak ise “halim”  sıfatı verilmiştir. Halim kelimesi
 İshak’ın annesi Sare ile birlikte haccetmek için gelmelerinin
 617
 dışında  Mekke’ye geldiğine dair herhangi bir bilgi bulun-
             619  Çağatay, s. 84.
 mamaktadır. 618  620  Tekvin, 22/2.
             621  Neccar, s. 149. Kurban edilen çocuğun İsmail veya İshak olduğu ile alakalı
 615  Maturîdî,  s. 12/ 201-202.  tartışmalar için bk. Razi, Tefsir, s. 18/625-628.
 616  Havva, s. 7/92.  622  İbn Kesir, Kısas, s, 143.
 617  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/206.  623  Hicr, 15/53; Zariyat, 51/28.
 618  Mehmed Vehbi, s. 12/4733.  624  Saffat, 37/101.
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204