Page 201 - Hz_ibrahim
P. 201

198  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  199



 bağrı geniş, düzgün ahlaklı, bilgili ve akıllı anlamındadır. An-  ya peygamber olarak müjdelediği bir kimsenin kurban edil-
 cak bir insanın halim olması büluğ çağına ermesinden veya   mesini  istemez  veya  kurban  edilmesini  isteyeceği  kimseyi
                                            633
 o çağa yaklaşmasından sonra olur. Hilim, giderek arttığı için   peygamber olarak müjdelemezdi.
 ilimden daha üstündür. Bu çocuk eylemleriyle halim olacak-
             Halife Ömer b. Abdulaziz, (ö. H. 101) Müslüman olan bir Ya-
 626
 625
 tır.  Ayrıca Hz. İsmail’in sabredenlerden olduğu  ve sözün-
             hudi  bilginini  huzuruna  çağırarak  Hz.  İbrahim’in  hangi  oğ-
 627
 de durduğu  belirtilmektedir ki, bunlar kurban olacak kişi
             lunun kurban edilmek istendiğini sormuş. O da İsmail diye
 ile ilgili belirsizlikleri açıklayıcı nitelikte bulunmaktadır. Bun-  cevap vererek şu açıklamayı yapmıştır: “Ey Müminlerin Emiri!
 ların yanında Kâbe’nin inşası, hac ibadetine çağrı kıssasında   Yahudiler de bunu bilirler. Fakat onlar Arapları kıskanırlar. Ba-
 Mekke’de bulunma mecburiyeti gibi özelliklerden ve Kur’an-ı   banız İsmail’in kurban edilmesi hadisesindeki ilahi emre boyun
 Kerim’de bu konuya değinen ayeti kerimelerden anlaşıldığına   eğmesi  ve  sabrının,  faziletinin  Allah  tarafından  anılışını  çe-
 göre kurban olarak takdim edilecek çocuğun Hz. İsmail olma-  kemezler. Kurban emrinin onun hakkında verilmediğini iddia
 sı daha makul görünmektedir. 628  ederek, kendi babaları İshak hakkında verildiğini ileri sürer-
 Razi, yukardaki yorumlara benzer şekilde, “Biz de ona çok uy-  ler.” demiştir. 634
 sal bir oğul müjdeledik.”  629  ayeti kerimesindeki “halim/uysal”
             İbn Kesir,  kurban edilmek istenen kişinin Hz. İshak olduğu
 kavramından yola çıkarak Hz. İsmail’de, büyük bir imtihanı
             iddiasının İsrailiyyat olduğunu hatırlatmaktadır. Kurbanlığın
 üstlenmeye ve böylesi güzel bir cevap vermeye dair, ona kuv-
             Hz.  İshak  olduğunu  ileri  sürenlerin,  bu  görüşü  Ka’bu’l-Ah-
 vet ve cesaret verecek bir hilim ve gönül genişliği mükem-
             bar veya Ehl-i kitabın kaynaklarından almış olabileceklerini,
 melliği  olduğunu  söylemektedir.   630   Ayrıca  Saffat  suresinde
             Kur’an-ı Kerim ve hadisi şeriflerde böyle bir şeyin bulunma-
 kurban olayı detaylı bir şekilde anlatıldıktan, Hz. İbrahim ve
             dığını, aksine Kur’an’ın zahirinden bunun Hz. İsmail olduğu-
 oğlunun  sadakat  ve  teslimiyetinden  övgüyle  söz  edildikten   nun anlaşıldığını belirtmektedir.  635
 sonra , “Salihlerden bir peygamber olarak ona (İbrahim’e)
 631
             Ebussuud  Efendi,  Hz.  İbrahim’in  gördüğü  rüya  sonrasında
 632
 İshak’ı müjdeledik. Kendisini ve İshak’ı mübarek eyledik…”
             konuştuğu çocuğu konusunda en meşhur görüşün İsmail ol-
 ifadeleriyle Hz. İshak’ın dünyaya geleceği ve salihlerden ola-
             duğunu belirterek, Hz. Peygamber’in de bir hadisinde kendi-
 cağı müjdesi verilmiştir. Eğer bazılarının iddia ettikleri gibi
             sinin de iki kurbanlığın oğlu olduğunu bildirirken bunlardan
 kurban edilmek istenen Hz. İshak olsaydı, o zaman burada
             birinin ve ilkinin büyük dedelerinden Hz. İsmail, diğerinin de
 ilahi vahiy açısından bir çelişki meydana gelirdi. Çünkü Allah,
             kendi babası Abdullah olduğunu hatırlatmaktadır.  636
 625  Vani, s. 145-146.
             633  Güç, İslam’da Kurban, s. 162.
 626  Enbiya, 21/85.
             634  İbn Kesir, Kısas, s. 1/145; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. I/191.
 627  Meryem, 19/54.
             635  İbn Kesir, Kısas, s.143; Neccar, s. 147.
 628  Neccar, s. 147; Vani, s. 145.
             636  Hâkim, el-Müstedrek, I/559; Ebussuud, s. 7/247. Peygamber’imiz Hz. Mu-
 629  Saffat, 37/101.
                hammed’in dedesi Abdulmuttalib, zemzem kuyusunu kazdığı ve Kureyş-
 630  Razi, Tefsir, s. 18/625.
                lilerin muhalefeti ile karşılaştığı zaman; Allah kendisine on oğul verir de
 631  Saffat, 37/102-111.  onlar kendini koruyacak çağa gelirse içlerinden birisini Kâbe’nin yanında
 632  Saffat, 37/112-113.  Allah’a kurban edeceğini adamıştır. Bu zaman geldiğinde rüyasında kendi-
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206