Page 205 - Hz_ibrahim
P. 205

202  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  203



 kaynaklarına  da  girmiş  ve  Müslüman  bilim  adamlarından   Üstelik birinci oğlu Hz. İsmail Hz. İshak’tan on dört yaş daha
 kurban olayının Hz. İshak ile gerçekleştiğini kabul edenler ol-  büyüktür. Kavram olarak “biricik” kelimesi, sadece bir çocu-
 muştur. Oysa İbn Kesir, hem Yahudi hem de buna inanan Müs-  ğu olan kişi tarafından veya birkaç çocuğu olan birisinin ilk
 lüman âlimlere cevap olması bakımından şu bilgileri naklet-  çocuğunu ifade etmek için kullanılmaktadır. Bu durumda Hz.
 mektedir: “Yüce Allah Hz. İbrahim’e tek olan oğlunu kurban   İsmail, Hz. İbrahim’in ilk çocuğu olduğuna göre, o henüz Hz.
 etmesini emretmiştir. Onların kitaplarının bir nüshasında; ilk   İshak  doğmadan  Hz.  İsmail’i  kurban  etmek  istediğinde  bu
 çocuğunu boğazlaması emredildi denilmektedir. Onlar burada   kavramı onun için de kullanmış olması mümkündür.
 yalan ve iftira yoluna saparak boğazlanması emredilen çocu-
 ğun İshak olduğunu söylemişlerdir. Bu, asla caiz değildir. Zira   Burada bir hususu daha dikkate almak lazımdır. Bütün Yahu-
 kendi kitaplarının (orijinal)  metnine bile muhaliftir. Onların   diler kendilerini Hz. İshak nesli olarak kabul ederler. Onların
 boğazlanması emredilen çocuğun İshak olduğunu söylemeleri,   iddiaları doğru kabul edilecek olursa Yahudilerin en azından
 onun kendilerinin babaları, İsmail’in ise Arapların babası ol-  yılda  bir  defa  Hz.  İshak’ın  kurban  edileceği  günü  anmaları
 masındandır. Onlar çekememezlik ederek, kitaplarına ilaveler   veya kutlamaları gerekirdi. Halbuki Yahudilerde böyle bir uy-
 yapmış ‘Yanında kimse olmaksızın.” anlamına gelecek şekilde   gulama olmamasına rağmen Müslümanlar, o günün hatırasını
 kitaplarının metnini tahrif etmiştir… İlim ehlinden bir toplu-  canlı tutmak amacıyla asırlar boyunca her yıl kurban bayramı
 luk, boğazlanması emredilenin İshak olduğu görüşündedir. Bu   olarak Hz. İsmail’in kurban edilmekten kurtulduğu günü kut-
 görüş Selef’ten bir topluluk tarafından da nakledilmiştir. Hatta   lamaktadır. 640
 bazı sahabilerden de nakledilmektedir. Halbuki bu ne Kitap’ta   İbn  Kuteybe,  Hz.  İbrahim’in  çocukların  hangisinin  kurban
 ve ne de Sünnette mevcuttur. Öyle sanıyorum ki bu, kitap ehli-  edildiği yönünde çeşitli görüşler olduğunu belirttikten sonra
 nin bilginlerinden delilsiz olarak alınıp kabul edilmiş olmalıdır.   Tevrat kaynaklı bilgiler onun üzerinde etkili olmuş ve Hz. İs-
 Allah’ın kitabı, burada boğazlanması emredilen çocuğun İsma-  hak’ın kurban edilmek istendiği kanaatine ulaşmıştır. 641
 il olduğuna şahittir. Zira burada hilim sahibi bir çocukla müjde
 söz konusu edilmekte ve peşinden onun boğazlanmasının em-  Yahudiler, Tevrat’ta yer alması dolayısıyla kurban olayının Hz.
             İbrahim ile Hz. İshak arasında gerçekleştiğine inanmaktadır.
 638
 redildiği zikredilmektedir. ”
             Tevrat’a göre Hz. İbrahim: “Ya Rab Yehova! Bana ne verecek-
 Tevrat’ta Hz. İbrahim’in biricik oğlunu kurban etmesi isten-  sin? Ben çocuksuz gidiyorum ve evimin sahibi şu Şamlı Eliezer
 639
 mektedir.  Yahudiler Hz. Sare’den doğduğu gerekçesiyle İb-  olacaktır.  İşte  bana  zürriyet  vermedin  ve  işte  evimde  doğan
 rahim’in biricik/sevgili oğlum dediği çocuğunun Hz. İshak ol-  benim  mirasçım  olacaktır.”  diye  çocuksuzluktan  yakınarak
 duğunu iddia etmektedir. Oysa aynı zamanda Hz. İbrahim’in   bir çocuğu olmasını istediğinde Rab: “Bu senin mirasçın ola-
 anaları ayrı olmakla birlikte iki tane öz oğlu bulunmaktadır.   caktır.” demiştir.  Çocuğu olduğunda da adını, “Allah duasını
             işitti.” anlamında İsmail koymuştur. Bu durumda İbrahim’in
 İbrahim’in ilk çocuğu oğlu Hz. İsmail’i kurban etmek istemesi, hem aklen
 hem de bilimsel olarak doğru kabul edilmektedir.    çocuksuzluktan yakındığı ve kendisine vâris olacak bir çocu-
 638  İbn Kesir, Tefsir, s. 12/ 6812; Bu konuda söylenenlerle ilgili olarak bk. Hav-
 va, 12/251-252.  640  Şibli, s. 1/109.
 639  Tekvin, 22/1-2.  641  İbn Kuteybe, s. 34.
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210