Page 208 - Hz_ibrahim
P. 208

206  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  207



           Hz. İsmail’in kurban edilmek istendiği sırada babasıyla ara-                  akıtılması kalmıştır. 652
           larında  geçen  konuşma  İslam  kaynaklarında  geniş  yer  tut-
                                                                                         Hz. İbrahim, eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail iyi bir Müslü-
           maktadır. İbn Abbas’ın rivayetine göre Hz. İbrahim ile oğlu
           arasında geçen konuşma özet olarak şöyledir: “Babası oğluna                   man  aile  modeli  oluşturmuştur.  Mekke’ye  ilk  gittiklerinde
           kendisine verilen emri haber verdi. Bunun üzerine o, ‘Babacı-                 karşılaştıkları olumzsuz manzara karşısındaki vakur duruş-
           ğım! Çırpınmamam için ellerimi kollarımı iyice bağla. Kanımın                 ları gibi kurban hadisesinde de herkes tam bir teslimiyet içi-
           sıçramaması ve annemin onu görüp üzülmemesi için, elbisemi                    ne girmiştir. Hz. İbrahim gördüğü rüyada kendisine verilen
           uzağa koy. Kolay gelmesi için, bıçağını iyice bile ve boğazımı                emre sadakat göstermiş, bu konuda eşi Hz. Hacer’i bilgilen-
                                                                                                653
           onunla hemen kes. Çünkü ölüm zor. Anneme selam söyle, eğer                    dirmiş, o da tam bir sabır ve tevekkül örneği vermiş, olayın
           gömleğimi anama vermek istersen, ver. Çünkü belki de bu ona                   şahsında gerçekleşecek kişisi olan Hz. İsmail tam bir teslimi-
           bu işi kolaylaştırır dedi.’ İbrahim (as) de ‘Yavrum! Allah’ın emri            yet göstererek babasına emrolunduğu şeyi yapmasını tavsiye
           hususunda ne güzel yardımcısın.’ dedi. Sonra onu bağlamış ol-                 etmiştir. Bundan dolayı o, Kur’an-ı Kerim’de “(Resulüm!) Ki-
                                                                                                                                      654
           duğu hâlde, her ikisi de ağlayarak onu öpmek istedi, sonra bı-                tap’ta İsmail’i de an. Gerçekten o sözüne sadıktı…”  ifadesiyle
           çağı boğazına dayadı. Bunun üzerine oğlu, ‘Beni yüzüstü yatır.                övülmüştür.
           Çünkü yüzüme baktığında, bana acıman tutar. Kalbin rikkate                    Rivayete göre Hz. İbrahim, bu rüyayı kurban bayramı önce-
           gelir.  Böylece  bu,  senin  Allah’ın  emrini  yapmana  mâni  olur.’          sinde tevriye gecesinde görmüş, fakat gerçekliğinden şüphe
           dedi. Hz. İbrahim de böyle yapıp bıçağı ensesine dayadı, kes-                 etmiştir. Üç gün üst üste aynı rüyayı görünce gerçek olduğu
           mek istedi fakat bıçak kesmedi. Bunun üzerine ‘İbrahim! Rüya-                 kanaati hâsıl olmuştur.  Vani Mehmed Efendi, peygamberle-
                                                                                                              655
                                                     651
           na sadakat gösterdin…’ diye ona nida olundu.”                                 rin gördüğü rüyanın vahiy olduğunu ve Halilullah sıfatı olan
                                                                                         bir peygamberin böyle bir konuda birkaç kere rüya görme-
           Hz. İbrahim ve oğlunun Cenab-ı Hakk’ın emrine boyun eğip
                                                                                         sinin bu sıfatla mütenasip olmadığını ve onun bir kere rüya
           itaat etmesinin büyüklüğü, imanın azameti ve Yüce Allah’ın
                                                                                         gördüğünü belirtmektedir. 656
           hükmünü gönül rızasıyla karşılamanın önemi, insanoğlunun
           tarih  boyunca  tanıdığı  örneklerin  çok  üstünde  olduğu  bir               Maturîdî, kurban olacak kişinin adını zikretmeksizin bu ko-
           kere daha açığa çıkmıştır. Hz. İbrahim kendi oğlunu tutup alnı                nuda şunları söylemektedir: “Bu ayet, nebilerin ve resûllerin
           üzerine  yatırmış  ve  kesmek  üzere  hazırlamıştır.  Baba  oğul              gördükleri rüyanın hak olduğunu gösterir, onlar çıplak gözle
           her ikisi de tam bir teslimiyet içerisinde olmuştur. Onların                  görülen olaylar gibidir. Hz. İbrahim, insanı kesmenin ve öldür-
           sergilediği  bu  görüntü  cesaret,  kahramanlık  meselesinden                 menin haram olduğunu bildiği hâlde, çocuğuna; rüyamda seni
           çok öte, yüce bir duruştur. Kahramanlar ya ölür ya da öldürür.                kurban ettiğimi gördüm deyince oğlu da sana buyrulanı yap
           Baba ile oğlun yaptıkları bundan çok başka bir şey olsa gerek-                demiştir. Eğer gördüğü rüya emir olmasaydı, oğlu, sana buy-
           tir. Onlar Allah’ın emrini yerine getirmişler, canı, cananı, ruh
           ve cesedi azim ve duyguyu mizana koymuş, sadece bir kan                       652  Kutub,  s, 12/ 333-334.
                                                                                         653  Vani, s. 147.
                                                                                         654  Meryem, 19/54.
                                                                                         655 Razi, Tefsir, s. 18/625; Mehmed Vehbi, s. 12/4732; Vani, s. 148.
           651  Razi,Tefsir, s. 18/633; Mahmud, s. 161; Vani, s. 148-149; Köksal, s. Pey-
              gamberler Tarihi, s. I/188-189.                                            656  Vani, s. 146.
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213