Page 213 - Hz_ibrahim
P. 213

210  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  211


 Biz, oğluna bedel olarak ona büyük bir kurban verdik. Geriden   Anlar ki iş ciddidir ve bu bir emri ilahidir. Bu durumda çocu-
 gelecekler arasında ona (iyi bir nam) bıraktık: İbrahim’e se-  ğunu yoklar, çünkü bu durum ancak onun muvafakati ve onun
 lam! dedik. Biz iyileri böyle mükâfatlandırırız. Çünkü o, bizim   cesaretiyle gerçekleşecektir. Onu son derece itaatli, asil ve ila-
 mümin kullarımızdandır.”     hi emre canını vermeye hazır bulur… İşte burada aklın inkâr
 666
             ettiği olay meydana gelir, baba bu asil evladını gezmeye değil
 Hz. İbrahim ve oğlu üzerlerine düşen her şeyi yapmış, en aziz   kesmeye götürür. Her ikisi de Rabb’inin emrine teslim olur…
 varlıklarını samimi bir iman ve duygu ile fedaya hazır olduk-
             Bundan sonra melekleri titreten, insan ve cinleri ürperten ha-
 larını göstermiş geriye sadece bir et ile kan kalmıştır. Yüce Al-
             zin manzara vuku bulur. Çocuk bıçağın altına yatar, baba bo-
 lah bu et ve kanı karşılamak, baba ile oğlun bu büyük imtihanı
             ğazına bıçağı dayar… Kesmeye çalışır. Allah’ın irade buyurdu-
 başarı ile kazanmalarının karşılığı olmak üzere Hz. İsmail’e   ğu meydana gelir. Maksat İsmail’i kesmek değildir. Asıl maksat
 667
 bedel iri bir koç göndermiştir.
             İbrahim’in  (as)  kalbindeki  ilahi  sevgiye  ortak  olmak  isteyen
 Hz. İsmail’in kurban edilmesi olayı insanlık tarihinin en bü-  çocuk sevgisini (İsmail’in sevgisini) kesmektir ki, bu da bıçağın
 yük imtihanlarından birisidir. Bu olayı birkaç yönden değer-  boğaza dayanmasıyla kesilmiş oldu. İsmail kesilmek için değil
 lendirmek mümkündür. Hz. İbrahim, öncelikle insan fıtratı-  yaşamak, gelişmek ve zürriyet yetiştirmek için doğmuştur. Ni-
 nın gereği olan çocuk sevgisiyle yanıp tutuşurken ilerlemiş   tekim  peygamberlerin  sonuncusu  ve  efendisi  onun  neslinden
 yaşına karşılık ondan mahrum bırakılmış ve bu arzusu her   olmuştur.” 668
 gün artarak devam etmiştir. Arkasından Yüce Allah ona bir
 çocuk vermiş, fakat olayın zahirî şekline göre eşler arasındaki   Hz. İbrahim’in rüyasında görmüş olduğu oğlunu kesme olayı-
 geçimsizlik sebebiyle yıllar sonra kavuştuğu bu biricik yav-  nı, Kur’an-ı Kerim’in bu konudaki açık bilgisine muhalif ola-
 rusu ve muhterem eşini insan hayatı için oldukça zor şartla-  rak, gerçek bir kesme yani koçu kesmek şeklinde değerlen-
 rı içeren ve yaşadığı mümbit topraklardan oldukça uzak bir   direnler de olmuştur. Onlara göre; her ne kadar Hz. İbrahim
 yere kendisinden ayrı yaşamaya mecbur ve mahkûm etmiştir.   rüyasında oğlunu görmüş de olsa bundan maksat koçtur.  Hz.
 Hz. İsmail tam sevilecek bir çağa geldiğinde onu keserek kur-  İbrahim’in oğlu ile olan istişaresi, onun sabır ve metanetini
 ban etmek gibi çok ağır bir denemeye tabi tutulmuştur. Bu   yükselterek, dünya ve ahiretteki itibarını artırmak, Allah ka-
 olay bazı çevrelerce şu şekilde yorumlanmıştır:   tındaki konumunu yüceltmek şeklinde bir hikmet gereği ola-
 “Hz. İbrahim’in içinde oğluna karşı aşırı bir sevgi ve düşkünlük   rak gerçekleşmiştir. 669
 başlar. İşte esas mesele de burada başlar; çünkü onun yalnız    Maturîdî: “Kesme emri koçu kesmekle ilgili değil, bizzat ço-
 Allah sevgisiyle dolu olan kalbi, her insanın kalbi gibi değildir.   cuğu  kesmekle  ilgilidir.  Nitekim  Cenab-ı  Hak,  Hz.  İbrahim’e
 O ‘Halilü’r-Rahman’ın kalbidir. Sevgi ise ortaklığı kabul etmez,   oğlunu kurban etmesini emretmiştir. Hz. İbrahim oğluyla ko-
 hele ilahi sevgi olursa… Bunun içindir ki İbrahim (as) yavru-  nuşurken ‘Rüyamda seni kurban ettiğimi gördüm,’ demiş buna
 suna  düşkünlük  gösterdiği  bir  zamanda  onu  kesme  işaretini   karşılık  oğlu  da  ‘Babacığım!  Sana  buyrulanı  yap!’    cevabını
 alır. Peygamberlerin rüyası da gerçektir. İşaret tekerrür eder.   vermiştir. Eğer biz Allah’tan gelen o kesme emrinin, gerçekten


 666  Saffat, 37/104-111.  668  İbn Kesir, Tefsir, s. 10/5460.
 667  Kutub, s. 12/334.  669  Mahmud, s. 160.
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218