Page 209 - Hz_ibrahim
P. 209

206  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  207



 Hz. İsmail’in kurban edilmek istendiği sırada babasıyla ara-  akıtılması kalmıştır. 652
 larında  geçen  konuşma  İslam  kaynaklarında  geniş  yer  tut-
             Hz. İbrahim, eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail iyi bir Müslü-
 maktadır. İbn Abbas’ın rivayetine göre Hz. İbrahim ile oğlu
 arasında geçen konuşma özet olarak şöyledir: “Babası oğluna   man  aile  modeli  oluşturmuştur.  Mekke’ye  ilk  gittiklerinde
 kendisine verilen emri haber verdi. Bunun üzerine o, ‘Babacı-  karşılaştıkları olumzsuz manzara karşısındaki vakur duruş-
 ğım! Çırpınmamam için ellerimi kollarımı iyice bağla. Kanımın   ları gibi kurban hadisesinde de herkes tam bir teslimiyet içi-
 sıçramaması ve annemin onu görüp üzülmemesi için, elbisemi   ne girmiştir. Hz. İbrahim gördüğü rüyada kendisine verilen
 uzağa koy. Kolay gelmesi için, bıçağını iyice bile ve boğazımı   emre sadakat göstermiş, bu konuda eşi Hz. Hacer’i bilgilen-
                   653
 onunla hemen kes. Çünkü ölüm zor. Anneme selam söyle, eğer   dirmiş, o da tam bir sabır ve tevekkül örneği vermiş, olayın
 gömleğimi anama vermek istersen, ver. Çünkü belki de bu ona   şahsında gerçekleşecek kişisi olan Hz. İsmail tam bir teslimi-
 bu işi kolaylaştırır dedi.’ İbrahim (as) de ‘Yavrum! Allah’ın emri   yet göstererek babasına emrolunduğu şeyi yapmasını tavsiye
 hususunda ne güzel yardımcısın.’ dedi. Sonra onu bağlamış ol-  etmiştir. Bundan dolayı o, Kur’an-ı Kerim’de “(Resulüm!) Ki-
                                                          654
 duğu hâlde, her ikisi de ağlayarak onu öpmek istedi, sonra bı-  tap’ta İsmail’i de an. Gerçekten o sözüne sadıktı…”  ifadesiyle
 çağı boğazına dayadı. Bunun üzerine oğlu, ‘Beni yüzüstü yatır.   övülmüştür.
 Çünkü yüzüme baktığında, bana acıman tutar. Kalbin rikkate   Rivayete göre Hz. İbrahim, bu rüyayı kurban bayramı önce-
 gelir.  Böylece  bu,  senin  Allah’ın  emrini  yapmana  mâni  olur.’   sinde tevriye gecesinde görmüş, fakat gerçekliğinden şüphe
 dedi. Hz. İbrahim de böyle yapıp bıçağı ensesine dayadı, kes-  etmiştir. Üç gün üst üste aynı rüyayı görünce gerçek olduğu
 mek istedi fakat bıçak kesmedi. Bunun üzerine ‘İbrahim! Rüya-  kanaati hâsıl olmuştur.  Vani Mehmed Efendi, peygamberle-
                                  655
 651
 na sadakat gösterdin…’ diye ona nida olundu.”       rin gördüğü rüyanın vahiy olduğunu ve Halilullah sıfatı olan
             bir peygamberin böyle bir konuda birkaç kere rüya görme-
 Hz. İbrahim ve oğlunun Cenab-ı Hakk’ın emrine boyun eğip
             sinin bu sıfatla mütenasip olmadığını ve onun bir kere rüya
 itaat etmesinin büyüklüğü, imanın azameti ve Yüce Allah’ın
             gördüğünü belirtmektedir. 656
 hükmünü gönül rızasıyla karşılamanın önemi, insanoğlunun
 tarih  boyunca  tanıdığı  örneklerin  çok  üstünde  olduğu  bir   Maturîdî, kurban olacak kişinin adını zikretmeksizin bu ko-
 kere daha açığa çıkmıştır. Hz. İbrahim kendi oğlunu tutup alnı   nuda şunları söylemektedir: “Bu ayet, nebilerin ve resûllerin
 üzerine  yatırmış  ve  kesmek  üzere  hazırlamıştır.  Baba  oğul   gördükleri rüyanın hak olduğunu gösterir, onlar çıplak gözle
 her ikisi de tam bir teslimiyet içerisinde olmuştur. Onların   görülen olaylar gibidir. Hz. İbrahim, insanı kesmenin ve öldür-
 sergilediği  bu  görüntü  cesaret,  kahramanlık  meselesinden   menin haram olduğunu bildiği hâlde, çocuğuna; rüyamda seni
 çok öte, yüce bir duruştur. Kahramanlar ya ölür ya da öldürür.   kurban ettiğimi gördüm deyince oğlu da sana buyrulanı yap
 Baba ile oğlun yaptıkları bundan çok başka bir şey olsa gerek-  demiştir. Eğer gördüğü rüya emir olmasaydı, oğlu, sana buy-
 tir. Onlar Allah’ın emrini yerine getirmişler, canı, cananı, ruh
 ve cesedi azim ve duyguyu mizana koymuş, sadece bir kan   652  Kutub,  s, 12/ 333-334.
             653  Vani, s. 147.
             654  Meryem, 19/54.
             655 Razi, Tefsir, s. 18/625; Mehmed Vehbi, s. 12/4732; Vani, s. 148.
 651  Razi,Tefsir, s. 18/633; Mahmud, s. 161; Vani, s. 148-149; Köksal, s. Pey-
 gamberler Tarihi, s. I/188-189.  656  Vani, s. 146.
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214