Page 215 - Hz_ibrahim
P. 215

212  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  213


 çocuğu kesmek anlamına gelmediğini söyleyecek olursak, on-  ması emredilen kişinin hangisi olduğunu sordum; şöyle dedi:
 ların söyledikleri bu sözde, ayrıca Allah’ın emrinde ve Allah’ın   “Ey Esmaî! Aklın seni nereye bırakıp gitti. İshak ne zaman Mek-
 onları teslim olmakla isimlendirmesinde, her ikisini cahillikle   ke’de bulundu ki? Mekke’de olan İsmail’di. Babası ile Beyt’i inşa
 itham etmiş oluruz. Biz onları asla cahillikle itham edemeyiz.   eden de o idi. Kurban kesilen yer de Mekke’dedir.”
                                                         675
 Dolayısıyla buradaki emir, onların söylediği gibi koçu kesmek
             İslami kaynaklarda Hz. İbrahim’in bir oğlu olması durumun-
 670
 değil, hakiki manada çocuğu kesmek idi.”   diyerek yukarıda-
             da  onu  kurban  edeceğine  dair  Allah’a  söz  verdiği  yönünde
 ki düşüncenin yanlış olduğunu belirtmiştir.  Bundan da anla-
             herhangi bir bilgi yoktur. Hz. İsmail’in kurban edilmesi olayı,
 şıldığı kadarıyla Hz. İsmail’in kurban edilmesi olayı, hem Hz.
             Hz. İbrahim’in gördüğü bir rüya üzerine gündeme gelmiştir.
 İbrahim hem de oğlu için doğrudan bir imtihandır. Nitekim
 Kur’an-ı Kerim’de gayet açık olarak “Ey İbrahim! Rüyayı ger-  Bu olay Hz. İsmail henüz emzikli bir çocuk iken, bir hikmet
 çekleştirdin. Biz iyileri böyle ödüllendiririz. Elbette bu apaçık   sonucu  babası  tarafından  Mekke’ye  getirildikten  sonra  bazı
 bir imtihandı.”  buyrularak onun bu imtihanı kazandığı “Biz   hususlara aklı erecek bir çağa geldiği zaman yine orada yaşan-
 671
 ona fidye olarak büyük bir kurbanlık verdik.”  672   ayetinden an-  mıştır.  Hz. İbrahim’in oğlu Hz. İsmail’i kurban etmesi olayı;
                  676
 laşılmaktadır.  Hz. Peygamber’in muhterem eşi Zeynep b. Cahş ile evlenme-
                             677
             sinde olduğu gibi  geçmişte yaşanan yanlış bir uygulamanın
 Hz. İbrahim ve ailesi bu büyük imtihanı kazanmıştır. Ayeti ke-
             yürürlükten kaldırılmasına da vesile olmuştur. Nitekim bu ev-
 rimedeki “iyileri”  ifadesinden Hz. İbrahim iyi olduğu için mi   lilik vesilesiyle: Cahiliye Dönemi’nde uygulanan “Evlatlıkların
 bu kurban olayı ile sınanarak ödüllendirilmiştir, yoksa kur-
             eşleriyle evlenilmez.” dinî anlayış ve uygulaması yıkılmış, evlat-
 ban imtihanından başarıyla çıktığı için mi iyilerden olduğu
                                                           678
             lıkların öz çocuklarla aynı olmadığı gösterilmiştir.   Böylece
 konusu açıklanmamıştır. Ancak ayeti kerimelerin sıralanış bi-
 çiminden onun kurban olayındaki sadakatinden dolayı bu sı-  kurban olayıyla, hem geçmişte bazı batıl dinî inanışlar gereği
 fatın kullanıldığı anlaşılmaktadır. Cenab-ı Allah Hz. İsmail’in   yaşanan insanların kurban edilmesi geleneği ortadan kaldı-
 yerine bedel olarak büyük bir koç göndererek onun kurban   rılmış, hem de Hz. İsmail ile birlikte başlayacak olan yeni bir
                                                                679
 edilmesini istemiştir. Rivayete göre kesilen bu kurbanın ka-  insan kurban edilmesi uygulamasına izin verilmemiştir.  Bir
 fası ve boynuzları, Abdullah b. Zübeyir ve Haccac zamanın-  başka açıdan bakıldığında, Kur’an-ı Kerim’de ona verilen sıfat-
 673
 da yanıncaya kadar Kâbe’de asılı kalmıştır.   İbn Kesir, Hz.   lar gereği her ne kadar Hz. İbrahim için söz konusu olmasa da;
 İsmail’in  Mekke’de  yaşaması  ve  Hz.  İshak’ın  çocukluğunda   “Ey iman edenler, mallarınız, evlatlarınız ve çocuklarınız sizi Al-
                                        680
 nerede olduğunun bilinmemesi sebebiyle bu koçun başının,   lah’ı anmaktan alıkoymasın…”  ayetindeki uyarıyla, evlatlara
 Hz. İsmail’in kurban edilmek istenmesiyle ilgili başlı başına   duyulan aşırı sevginin kul ile Allah arasında bir perde oluştur-
 674
 bir delil olduğunu söylemektedir.  El-Esmaî’den şöyle bir ri-  masını engellemek için böyle bir örnek verilmiş olabilir.
 vayet nakledilmektedir: Ben Ebu Amr b. El-Alâ’ya, boğazlan-
             675  Havva, s. 12/25.
 670  Maturîdî, s. 12/196.  676  Saffat, 37/102.
 671  Saffat, 3/104-106.  677  Ahzab, 33/37.
 672  bk. Saffat, 37/107.  678  Mustafa Erdem, Allah Katındaki Din İslam, Ankara, 2020, s. 366.
 673  Köksal, Peygamberler Tarihi,  s. I/190; Havva, s. 12/254.  679  Hadislerle İslam, s. 6/45.
 674  İbn Kesir, Kısas, s. 143.  680  Münafikun, 63/9.
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220