Page 195 - Hz_ibrahim
P. 195

192  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  193



 cihetine gitmemiştir. İleride ifade edileceği şekilde o gördüğü   O, insanlık adına hiç kimsenin bulunmadığı ıssız çöllerde kü-
 bir rüyayı gerçekleştirmek üzere böyle bir uygulama içerisine   çük bir bebekle kendisini bırakıp giden kocasına; “Bizi burada
 girmiştir. Hz. İbrahim’in oğlunu kurban etmek istemesi ola-  kime bırakıp da gidiyorsun, bizden ayrılıyorsun ey İbrahim!”
 yının sonuçlarına bakıldığında, sanki Hz. İsmail’in şahsında   dediğinde, onları Allah’ın emri olarak Mekke’ye bıraktığını ve
 bölgede yaşayagelen bu cani ve batıl uygulamaya son vermek   Allah’a teslim ettiğini bildiren kocasına “Allah bize yeter.” di-
 için ilahi bir hikmet tecelli etmiştir.   yerek Allah’a tevekkül ve teslimiyet tecrübesi yaşamıştır.
 Hz. İbrahim, yıllar sonra yaşlanmış, ihtiyarlamış olduğu bir
 zamanda,  yaşadığı  imtihanlara  ilave  olarak,  onlardan  daha   b-  Kurban Edilmek İstenen kimdir?
 ağır bir şekilde, çok sevdiği oğlu çocukluktan çıkıp henüz ha-
 yata atılmaya başladığı bir dönemde iken denenmiştir.  Öyle   Hz. İbrahim’in Hz. Hacer’den doğma İsmail adında bir oğlu,
 ki, Hz. İbrahim çocukları olmadığı için yıllarca çocuk hasre-  Hz. Sare’den doğma İshak adında başka bir oğlu bulunmak-
 tiyle yanmıştır. Çocuk doğduktan sonra da ona doyamadan   tadır. Rivayetlere göre bunların arasında on dört yaş olduğu
 bir hikmet ve imtihan sonucu, ilahi emre uyarak, onu doğdu-  belirtilmektedir. Sonradan bu iki çocuğun ikisi de Yüce Allah
 ğu topraklardan çok uzaklara, insan hayatı için çok da müsait   tarafından peygamberlikle görevlendirilmiştir. Gerek Yahudi
 olmayan bir yere götürmüştür. O, yıllarca yavrusundan ayrı   gerekse İslam kaynakları, her iki dinin, dinî ve sosyal hayatı
 kalmış,  onu  doyasıya  sevemeden,  kucaklayıp  bağrına  basa-  bakımından bu iki isimle özel olarak ilgilenmektedir. Zira Hz.
 madan yeni fakat çok daha zor ve ağır bir imtihana tabi tu-  İsmail, Müslümanlar için Hz. İbrahim’in oğlu olmanın dışında,
 tulmuştur.  Unutulmaması gerekir ki bu imtihan, peygamber   Cenab-ı Allah tarafından gönderilmiş bir peygamber olmakla
 olan baba Hz İbrahim ile sonradan peygamber olarak görev-  birlikte  aynı  zamanda,  peygamberlerin  efendisi  ve  âlemle-
 lendirilen oğlu Hz. İsmail arasında geçmiştir. Razi, babaların   re rahmet olarak nitelenen Hz. Muhammed’in de büyük de-
 çocuklarına herkesten daha fazla şefkatli olduğunu belirtir-  delerinden birisidir. Hz. İshak da aynı şekilde Cenab-ı Allah
 ken Hz. İsmail’i kurban edilmek istediği zaman Hz. İbrahim   tarafından  peygamberlikle  görevlendirilmiş  ve  Yahudilerin
 içinde bulunduğu ruh haline dikkat çekmiştir. 604  atalarının en önemlilerinden birisi olarak bilinmektedir. Bu
             yüzden her iki dinin temel kaynakları Hz. İbrahim’in başka
 Kurban  olayının  taraflarından  birisi  ve  Hz.  İsmail’in  anası
             hanımlarından doğduğu rivayet edilen diğer çocuklarıyla il-
 olarak Hz. Hacer de bundan etkilenmiştir. Henüz süt emen
             gilenmemektedir. Dolayısıyla Hz. İbrahim, kurban emrini ye-
 bir çocukken Mekke’de yaşadığı acı olaylar, yıllarca kimsesiz
             rine getirmek istediğinde İsmail ve İshak akla gelmekte ve
 açlık ve yoksulluk içinde büyütmeye çalıştığı biricik oğlunun
             yazılı literatürde sadece onların adı geçmektedir.
 kurban edilmek, hem de babasının elleriyle kurban edilmek
 istenmesi, bir ana/insan için katlanılabilecek kolay bir imti-  Kurban edilmesi istenenin kim olduğu ve bu olayın nerede
 han olmasa gerektir. Nihayetinde o bir anadır ve yaşananlar   yaşandığı hususunda Tevrat’ta verilen bilgilerle Kur’an-ı Ke-
 onun yanında gerçekleşmiştir. Fakat Hacer, daha önce sabrı,   rim’de ve İslam kaynaklarında yer alan bilgiler arasında bü-
                                                 605
 tahammülü, tevekkülü iliklerine kadar yaşamış bir kadındır.   yük farklar ve çelişkiler bulunmaktadır.

 604  Razi, Tefsir, s. 18/624-625.  605  Ahmet Güç, Çeşitli Dinlerde ve İslam’da Kurban, İstanbul, 2003, s. 147-
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200