Page 181 - Hz_ibrahim
P. 181

178  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  179



 edebileceği varsayımından hareket ederek, Hz. Hacer ve oğ-  ile Mekke’nin aynı yer olması mümkündür. Ancak bu bilgiyi
 lunun gittiği yer olarak Tevrat’ta geçen Faran/Paran kelimesi   doğrulamak için elimizdeki kaynaklar oldukça sınırlıdır. Bu
 üzerinde  durmuşlardır.  Yakut  el-Hamevi,  Faran’ın  Araplaş-  konuda fikir beyan edenlerin büyük çoğunluğu Yakut el-Ha-
 mış İbranice bir kelime, Mekke’nin Tevrat’taki adı ve orada   mavi’den  yararlanmak  durumunda  kalmıştır.  Bu  bilgilerin
 558
 bir  dağ  olduğunu  söylemiştir.   Ö.  Faruk  Harman  bu  bilgi-  geliştirilmesi veya çeşitlenmesi, belki bilimsel çalışma yapan-
 lerin doğru ve Tevrat’ta (Tekvin, 21/21) zikredilen Paran’ın   lara yeni bakış açısı kazandırabilir.
 559
 Mekke olduğu görüşünü kabul etmektedir.  Mekke ile Faran
 arasında bir ilişki kurarak ikisini birleştirmek isteyen Arap
 coğrafyacıları, burasının Hicaz’da bir dağ olduğunu iddia ede-  c-  Hz. İbrahim ve Ailesi Mekke’de
 560
 rek Hamevi’nin görüşüne katılmaktadır.  Günümüz tefsirci-  Mekke  şehrinin  bulunduğu  bölgede  çok  eski  zamanlarda
 lerinden Süleyman Ateş de “Hz. İbrahim de Allah’ın vahyine
 dayanarak Hacer’i ve oğlu İsmail’i alarak Faran’a yani Mekke   Amalika, Ad ve Semud kavimlerinin kalıntısı olan Cürhüm-
             lüler oturmuştur. Bunların büyük bir kısmının, burada belli
 yöresindeki dağların eteğine getirdi.” diyerek Faran’ın Mekke
             bir süre oturduktan sonra yaşanan felaketler sebebiyle yok
 561
 olduğunu ifade etmektedir.  Tevrat’ta Hz. İsmail’in yaşadı-
             olduğu  belirtilmiştir.  Muhtemelen  Hz.  İbrahim  ve  ailesinin
 ğı yer olarak Faran adında bir çölden bahsedilmektedir ki bu
             Mekke’ye geldiğinde Cürhümlülerden hayatta kalan bazıları-
 bilgiler, Mekke’deki fiziki şartları çağrıştırdığı için geleneksel
             nın bu civarda yaşadığı tahmin edilmektedir. 563
 İslami kültüre aykırı değildir. Ancak İslam dışındaki kaynak-
 lar Mekke gerçeğini kabul etmeyerek, Hz. İsmail’in Arabistan   Cebrail, Hz. İbrahim, Hz. Hacer ve Hz. İsmail’i bugün Mescid-i
 sınırları içine girmeksizin Filistin’in güneyinde Faran diye bir   Haram’ın ve zemzem kuyusunun bulunduğu yerin yukarısın-
 çölde yaşadığını belirtmektedir.  562  da büyük bir ağacın yanına getirdi. O tarihte Mekke’de hiç
 Kur’an-ı  Kerim’de  Hz.  İbrahim  ve  Kâbe  gibi  ortak  değerler   kimse, hatta içecek su dahi yoktu. İşte Hz. İbrahim ana ve oğlu
 Mekke ile bütünleştirilirken veya özdeşleştirilirken Faran ke-  buraya bıraktı, yanlarına içi hurma dolu (meşin) bir dağar-
                                           564
 limesi üzerinde bu kadar yoğunlaşmak doğru değildir. Tevrat   cık, içi su dolu bir kırba bıraktı.  Ezraki, Hz. İbrahim’in eşi
 yazarları kendi kurguları doğrultusunda Hz. Hacer ve İsmail   ve oğlunu günümüzde Hatim olarak bilinen yere bıraktığını
 için bir rota belirlemiştir. Fakat bu rota geleneksel İslam an-  belirtmektedir. 565
 layışı ve kültürel değerleriyle bazı noktalarda örtüşmemek-
             Hz. İbrahim, Hz. İsmail ile Hz. Hacer’i Mekke’ye bırakıp Şam’a
 tedir.  Ortak  bir  payda  oluşturmak  için  tarihî  verileri  zorla-
             geri dönerken gözü arkada kalmamıştır. Zira o, Cenab-ı Al-
 maya ve yeni bir veri tabanı oluşturmaya gerek yoktur. Faran
             lah’ın kendisini Nemrut gibi bir zalimin zulmünden ve onun
                                                             566
             içine  attırdığı  ateşten  kurtardığına  şahit  olmuştur.   Fakat
 558  Yakut b. Abdullah el-Hamevi, el Bağdadi, Mu’cemü’l-Buldan, Beyrut, Tarih-
 siz, s. 4/225.
 559  Ömer Faruk Harman, “Faran”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1995, s.   563  Çağatay, s. 82.
 12/166.     564  Sahihi Buhari Muhtasarı; s. 9/120; İbn Kesir, Kısas, s. 1/137; Vani, s. 128;
 560  Şibli, s. 1/103.  Köksal, Peygamberler Tarihi, s.  I/176.
 561  Süleyman Ateş, Kur’an-ı Kerim ve Yüce Meali, Ankara, 1977, s. 259.  565  Ezraki, s. 66.
 562  Şibli, s. 1/103.  566  Mehmed Vehbi, s. 7/2712.
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186