Page 176 - Hz_ibrahim
P. 176

174  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  175



           muhtemeldir. Hz. İbrahim, ilk oğlu doğduğunda seksen altı ya-                 Tarihî  akış  ve  rivayetlerden  anlaşıldığı  kadarıyla  Hz.  İbra-
                542
           şında  bulunmaktadır.  Oğlu İsmail on üç, kendisi de doksan                   him’in  Mekke  ziyareti  ve  ailesini  oraya  yerleştirmesi  olayı,
                                                            543
           dokuz yaşında iken sünnet hadisesi gerçekleşmekte,  İshak                     onun Filistin bölgesine kesin yerleşmesinden sonra gerçek-
                                                        544
           doğduğunda yüz yaşında olduğu belirtilmektedir.  İshak bü-                    leşmiştir.
           yüyüp sütten kesildiği zaman Hz. Hacer ve Hz. İsmail’in ev-
                                                                                         Hz. İbrahim’in eşi Hz. Hacer ve oğlu Hz. İsmail’i Mekke’ye gö-
                                                  545
           den çıkarılarak başka bir yere gönderildiği  anlaşılmaktadır.
                                                                                         türmesi, aile içi ilişkilerin doğal sonucu gibi zahirî sebeplere
                                                                 546
           Hâlbuki bu dönemde Hz. İsmail Hacer’in kucağında taşınan
                                                                                         dayandırıldığında; Hz. Sare, çocuk olduktan sonra Hz. Hacer’i
                                                            547
           ve çalı dibine atılan bir çocuk olarak nitelenmektedir.
                                                                                         kıskanır ve onunla bir arada yaşamak istemez. İşin hikmet
            Hz. İsmail’in baba evinden çıkarken anasının kucağında bir                   boyutu esas alındığında; Hz. İbrahim ilahi bir buyruk sonu-
           çocuk olduğu şeklinde nitelenen ve az önce aynı yerde veri-                   cu eşi Hz. Hacer ve oğlu İsmail’i çok küçük yaşta  anne sütü
                                                                                                                                      550
           lenlerle çelişen bu bilgi, İslami kaynaklarda onun Mekke’ye                   içerken/emerken  ve henüz Hz. İshak doğmamışken Mek-
                                                                                                         551
           gittiği zaman henüz ana sütü emen bir çocuk olduğu yönün-                     ke’ye götürür. Hz. Hacer ile Hz. Sare arasındaki anlaşmazlık
           deki  tarihî  malumat  ile  örtüşmektedir.  Ancak  onların  Mek-              ve kıskançlık bu kutsal yolculuğun geleceğe dönük zahirî se-
           ke’ye gidişi, Hz. İshak’ın doğumundan çok önce olmuş olması                   bebidir. Böylece bütün insanlığa ve âlemlere rahmet olarak
           gerekmektedir. Ayrıca İslam kaynaklarına göre Hz. İbrahim                     gönderilecek Hz. Muhammed’in dünyaya geleceği coğrafyaya,
           Mekke yolculuğu esnasında eşi ve oğluna eşlik etmişken, Tev-                  onun dedelerinin gelmesine vesile olur.
                                                                                                                              552
           rat’a göre bu olay tamamen başka bir zamanda başka bir yer
                                                                                         Yaşanan olaylardan Hz. İbrahim’in ve ailesinin bir hikmetin/
           olarak gösterilmekte ve Hz. Hacer âdeta evden kovularak bi-
                                                                                         sebebin  gerçekleşmesi  için  Mekke’ye  gönderildiği  anlaşıl-
           linmeyen bir yöne yalnız başına gönderilmekte ve kaderine
                             548                                                         maktadır. Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de çok çeşitli örnekler
           terk edilmektedir.   Hz. Sare’nin onların dışarı atılmalarını
                                                                                         verilmektedir. Zülkarneyn ile alakalı: “Gerçekten biz onu yer-
           istemesi, bir arada bulundukları kanaatini vermektedir. Bü-
                                                                                         yüzünde iktidar ve kudret sahibi kıldık, ona (muhtaç olduğu)
           tün bunlar, İslami kaynaklarda belirtildiği üzere, Hz. İsmail’in
                                                                                         her şey için bir sebep (bir vasıta ve yol) verdik. O da bir yol
           çok küçük yaşta iken annesiyle birlikte evden uzaklaştığı ihti-
                                                                                               553
                                                                                         tuttu.”  buyrulmaktadır. Benzer şekildi Yusuf suresinde Hz.
           malini güçlendirmektedir. 549
                                                                                         Yusuf’un  Mısır’a  gelmesi  öncesinde  yaşananlar  detaylı  bir
                                                                                         şekilde belirtildikten sonra Cenab-ı Allah: “Ve böylece biz Yu-
                                                                                                                  554
                                                                                         suf’u o ülkede yerleştirdik.”  ifadeleriyle Hz. Yusuf’un önce-
           542  Tekvin, 16/16.
                                                                                         den yaşadığı bütün acı olayların bir hikmetin sonucu ve Mı-
           543  Tekvin, 17/24-25.
           544  Tekvin, 21/5.                                                            sır’a gidip yerleşmesi için bir sebep olduğunu haber vermek-
           545  Tekvin, 21/8.
           546  Mevlana Şibli, Büyük İslam Tarihi Asr-ı Saadet, çev. Ö. Rıza Doğrul, İstan-  550  Saffat, 37/100-102.
              bul, 1973,  s. 103.                                                        551  İbn Kesir, Kısas, s. 1/137; Vani, s. 128.
           547  Tekvin, 21/15.                                                           552  Vani, s. 129; Hadislerle İslam, s. 6/43.
           548  Tekvin, 21/8-16.                                                         553  Kehf, 18/84-85.
           549  Harman, İbrahim, s. 21/267-268; Ayrıca bk. Tekvin, 16-21. Bablar.        554  Yusuf, 12/56.
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181