Page 173 - Hz_ibrahim
P. 173

170  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  171



 Hz. Sare, Hz. İsmail ve annesini görmeye tahammül edemez.
 Kıskançlık eseri olarak Hz. Sare, Hz. İbrahim’den oğlunu ve   HZ. İBRAHİM’İN MEKKE YOLCULUĞU
 annesini başka bir yere götürmesini ister ve bu konuda ıs-
 rarcı olur.  534  Bu kıskançlığın boyutlarına ışık tutacak şekilde
                a-  Hz.  Hacer  ve  Oğlunun  Şam/Filistin  Bölgesinden
 Buhari, İbn Abbas’tan yaptığı bir nakle dayanarak Hz. Pey-
 gamber’den  şöyle  bir  hadis  rivayet  etmektedir:  “Kadınların   Ayrılışı
 uzun etekli elbise kullanmaları İsmail’in anası (Hacer) tara-  Hz. İbrahim eşi ve Hz. İsmail’in Mekke hayatı ile ilgili bilgile-
 fından konulmuş bir âdettir. Hacer, (kıskanç ortağı) Sare’den   rin tamamına yakını çeşitli kaynaklarda yer alan Buhari’nin
 535
 izini gizlemek için uzun eteklik giymiştir.”  Başka bir rivayet-  naklettiği uzunca bir hadise dayanmaktadır. 538
 te ise “Kadınlardan ilk kemer kuşanan İsmail’in annesidir. O
 kemer kuşanarak Sare’nin kendisi üzerindeki etkisini kırmak   Hz. İbrahim ailede huzurun temini ve gelecekle ilgili duru-
             munu belirlemek için Cenab-ı Allah’a istiharede bulunur. Bu
 536
 istemiştir.”  Hz. Sare’nin Hz. Hacer ile geçimsizlikleri artar,
             istihare sonrası Cenab-ı Allah tarafından kendisine Hz. Hacer
 Sare onun kulaklarını kesmekle tehdit etmeye başlar ve bunu
             ve oğlunu Mekke’ye götürmesi emredilir. İbn Abbas’ın riva-
 gerçekleştirmek için yemin eder. Onun, Hacer’in kulaklarını
             yetine göre; İbrahim’e (as) eşi Hacer’i bulundukları yerden
 keseceği yönündeki yemininin yerine gelmesi için Hz. İbra-
             başka  yere  götürmesi  emredildiğinde  onu  Burak’a  bindirir.
 him bunun yerine Hz. Hacer’in kulaklarının delinmesini tav-
             Bu yolculuk esnasında yaşamak için uygun ve güzel yerler-
 siye eder ve böylece o, kulağı delinen ilk kadın olur. Bu uy-
             den geçerken Hz. İbrahim Cebrail’e onu indirmesini söyler.
 gulamanın sonradan kadınlarda kulak delinmesi geleneğinin
             Fakat o her seferinde hayır der. Mekke’ye geldiklerinde Ceb-
 537
 başlamasına vesile olduğu söylenir.
             rail ey İbrahim inin der. Hz. İbrahim, Hz. Hacer ve emzirmekte
             olduğu oğlu, beraber Cebrail’in öncülüğünde Mekke’ye gelir.
             Hz. İbrahim insan ve bitki örtüsünden mahrum bu yerde mi
             kalacaklar diye ona sorar. Bunun üzerine Cebrail evet burası
             der ve ona Beytullah’ın yerini ve Harem’in sınırlarını gösterir.
             Hz. İbrahim, bulundukları yerin fiziki şartlarının yaşam için
             çok da uygun olmamasından rahatsız olduğunda Cebrail ona;
             “Burada senin oğlunun soyundan ümmi bir peygamber çıka-
             cak  ve  Kelimetü’l-ulya  onunla  tamamlanacaktır!”  müjdesini
                 539
             verir.


             538  Buhari, Ehadisü’l-Enbiya, 9; Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/92-96.
 534  İbn Kesir, Kısas, s. 1/136; Mehmed Vehbi, s. 7/2711; Mahmud, s. 149.
             539  Ebi’l-Fadıl Celaleddin Abdurranman Ebi Bekir es-Suyuti, el-Hasaisu’l-Küb-
 535  İbn Kesir, Kısas, s. 1/137.
                ra, Beyrut, 1985, s. 1/17; İbn Kesir, Kısas, s. 1/136; Köksal, Peygamberler
 536  İbn Kesir, Tefsir, s. 2/553.  Tarihi, s. 1/175-176; Harman, İbrahim, s. 21/267-268. Ayrıca bk. Tekvin,
 537  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/171.  16-21. Bablar
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178