Page 173 - Hz_ibrahim
P. 173
170 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 171
Hz. Sare, Hz. İsmail ve annesini görmeye tahammül edemez.
Kıskançlık eseri olarak Hz. Sare, Hz. İbrahim’den oğlunu ve HZ. İBRAHİM’İN MEKKE YOLCULUĞU
annesini başka bir yere götürmesini ister ve bu konuda ıs-
rarcı olur. 534 Bu kıskançlığın boyutlarına ışık tutacak şekilde
a- Hz. Hacer ve Oğlunun Şam/Filistin Bölgesinden
Buhari, İbn Abbas’tan yaptığı bir nakle dayanarak Hz. Pey-
gamber’den şöyle bir hadis rivayet etmektedir: “Kadınların Ayrılışı
uzun etekli elbise kullanmaları İsmail’in anası (Hacer) tara- Hz. İbrahim eşi ve Hz. İsmail’in Mekke hayatı ile ilgili bilgile-
fından konulmuş bir âdettir. Hacer, (kıskanç ortağı) Sare’den rin tamamına yakını çeşitli kaynaklarda yer alan Buhari’nin
535
izini gizlemek için uzun eteklik giymiştir.” Başka bir rivayet- naklettiği uzunca bir hadise dayanmaktadır. 538
te ise “Kadınlardan ilk kemer kuşanan İsmail’in annesidir. O
kemer kuşanarak Sare’nin kendisi üzerindeki etkisini kırmak Hz. İbrahim ailede huzurun temini ve gelecekle ilgili duru-
munu belirlemek için Cenab-ı Allah’a istiharede bulunur. Bu
536
istemiştir.” Hz. Sare’nin Hz. Hacer ile geçimsizlikleri artar,
istihare sonrası Cenab-ı Allah tarafından kendisine Hz. Hacer
Sare onun kulaklarını kesmekle tehdit etmeye başlar ve bunu
ve oğlunu Mekke’ye götürmesi emredilir. İbn Abbas’ın riva-
gerçekleştirmek için yemin eder. Onun, Hacer’in kulaklarını
yetine göre; İbrahim’e (as) eşi Hacer’i bulundukları yerden
keseceği yönündeki yemininin yerine gelmesi için Hz. İbra-
başka yere götürmesi emredildiğinde onu Burak’a bindirir.
him bunun yerine Hz. Hacer’in kulaklarının delinmesini tav-
Bu yolculuk esnasında yaşamak için uygun ve güzel yerler-
siye eder ve böylece o, kulağı delinen ilk kadın olur. Bu uy-
den geçerken Hz. İbrahim Cebrail’e onu indirmesini söyler.
gulamanın sonradan kadınlarda kulak delinmesi geleneğinin
Fakat o her seferinde hayır der. Mekke’ye geldiklerinde Ceb-
537
başlamasına vesile olduğu söylenir.
rail ey İbrahim inin der. Hz. İbrahim, Hz. Hacer ve emzirmekte
olduğu oğlu, beraber Cebrail’in öncülüğünde Mekke’ye gelir.
Hz. İbrahim insan ve bitki örtüsünden mahrum bu yerde mi
kalacaklar diye ona sorar. Bunun üzerine Cebrail evet burası
der ve ona Beytullah’ın yerini ve Harem’in sınırlarını gösterir.
Hz. İbrahim, bulundukları yerin fiziki şartlarının yaşam için
çok da uygun olmamasından rahatsız olduğunda Cebrail ona;
“Burada senin oğlunun soyundan ümmi bir peygamber çıka-
cak ve Kelimetü’l-ulya onunla tamamlanacaktır!” müjdesini
539
verir.
538 Buhari, Ehadisü’l-Enbiya, 9; Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/92-96.
534 İbn Kesir, Kısas, s. 1/136; Mehmed Vehbi, s. 7/2711; Mahmud, s. 149.
539 Ebi’l-Fadıl Celaleddin Abdurranman Ebi Bekir es-Suyuti, el-Hasaisu’l-Küb-
535 İbn Kesir, Kısas, s. 1/137.
ra, Beyrut, 1985, s. 1/17; İbn Kesir, Kısas, s. 1/136; Köksal, Peygamberler
536 İbn Kesir, Tefsir, s. 2/553. Tarihi, s. 1/175-176; Harman, İbrahim, s. 21/267-268. Ayrıca bk. Tekvin,
537 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/171. 16-21. Bablar