Page 170 - Hz_ibrahim
P. 170
168 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 169
c- Hz. İbrahim ile Hz. Hacer’in Evlenmesi Bu husus Tevrat’ta benzer şekilde şöyle nakledilmektedir:
“Karısı Saray Avram’a çocuk verememişti. Saray’ın Hacer adın-
Kur’an-ı Kerim’de yer almamakla birlikte İslam kaynakların-
da Mısırlı bir cariyesi vardı. Saray Avram’a, Rab çocuk sahibi
da nakledildiğine göre Sare, kendisinin yaşlanmış olması do- olmamı engelledi.” dedi. “Lütfen cariyemle yat. Belki bu yoldan
layısıyla çocuğunun olmayacağını düşünerek, kocasına olan
bir çocuk sahibi olabilirim. Avram Saray’ın sözünü dinledi. Sa-
sevgisi ve onun çocuk özlemini gidermek için bir fedakârlıkta
ray Mısırlı cariyesi Hacer’i kocası Avram’a karı olarak verdi.
bulmak istemiştir. Eşi Hz. İbrahim’i, yaklaşık on yıldır elinin
Bu olay Avram Kenan’da on yıl yaşadıktan sonra oldu. Avram
altında bulunan ve ev işlerinde kendisine yardım eden, cari-
Hacer’le yattı, Hacer hamile kaldı, Hacer hamile olduğunu an-
yesi Hz. Hacer ile kendi arzu ve rızasıyla evlendirmiştir. İslam 527
kaynaklarında yer alan bilgilerde Hz. Hacer; Mısır’ın Kıpti layınca, hanımını küçük görmeye başladı.”
krallarından ve soylu ailelerinden birinin kızı olup Hz. İbra- Hz. Hacer, hamile olduğu andan itibaren, kendisinde kişilik
him Mısır’a gittiği zaman işbaşında bulunan firavunun cariye- olarak herhangi bir farklılık olmasa bile sosyal statüsü de-
lerinden birisi olarak tanıtılmaktadır. Yahudi kaynaklarında ğişir ve ailenin asli üyesi konumuna yükselir. Hz. İbrahim
528
ise Hz. Hacer firavunun kızı olarak gösterilmektedir. Güya fi- seksen altı yaşında iken veya doksanlı yaşlardayken “Biz
530
529
ravun, sarayında Sare’ye gösterilen aşırı ilgi ve ihtiramı gör- de ona hilm sahibi bir oğul müjdeledik.” ayetinde de açık-
531
dükten sonra “Kızım başkasının evinde hanımefendi olacağına landığı şekliyle bu evlilikten Hz. İsmail doğar. Said Havva,
524
bu sarayda hizmetçi olsun.” diyerek Hacer’i Sare’ye verir.
Nesefi’den yaptığı alıntılarla buradaki müjdeyi şöyle açıkla-
Abdulvehhab en-Neccar, İbn Kesir’in el-Bidaye ve’n-Niha- maktadır: Bu müjde üç hususu içermektedir: Doğacak çocuk
ye isimli tarih kitabından alıntılar yaparak Hz. Sare’nin Mı- erkek olacaktır. Bu çocuk aynı zamanda ergenlik çağına kadar
sır’dayken yetmiş beş yaşında olduğunu ve Hz. İbrahim’in ulaşacaktır. Çünkü küçük çocuk halim olmakla nitelendirile-
Hz. Hacer ile evliliğinin oradan ayrıldıktan yirmi sene sonra mez. Ayrıca bu çocuk, halim olacaktır. Zaten onun hilminden
gerçekleştiğini belirtmiştir. Fakat o, çeşitli dillerdeki Tevrat daha büyük ne olabilir? Babası ona kesilmeyi teklif ettiğinde
532
nüshaları üzerine yaptığı araştırmalarda, mevcut Tevrat nüs- bunu teslimiyetle karşılamıştır. Tevrat’a göre Hz. İbrahim
533
hasında nakledilen bilgiler dışında bir malumat bulamadığını doğan çocuğuna İsmail adını verir. Fakat Kur’an-ı Kerim’de
ve “Mısır’dan çıkıştan yirmi yıl sonra evlendi.” ibaresinin bu- doğan bu ilk çocuğun adından söz edilmektedir.
rada nakledilen on yılın bozulmuş şekli olabileceğini ve Hz.
Hz. Sare, kendi rızasıyla Hz. İbrahim ile Hz. Hacer’i evlendir-
525
Sare’nin de yetmişli yaşlarda olduğu uyarısını eklemiştir.
mesine rağmen Hz. İsmail’in doğumuyla birlikte kıskançlı-
Hz. Hacer’in Mısır’daki asalet ve fiziksel özelliklerini de dik- ğa kapılır ve her iki eş için de ağır bir imtihan süreci başlar.
kate alarak olsa gerek Hz. Sare, onula ilgili olarak Hz. İbra-
him’e: “Ben onun gösterişli bir kadın olduğunu görüyorum. Sen 527 Tekvin, 16/1-4.
526
onunla evlen. Belki Allah sana bir oğul nasip eder.” demiştir. 528 Mahmud, s. 147.
529 Tekvin, 16/16; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/170.
524 Şaban Kuzgun, “Hacer”, TDV İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1996, 14/ 431- 530 İbn Sa’d, s. 1/48.
433. 531 Saffat, 37/101.
525 Neccar, s. 132. 532 Havva, s. 12/240.
526 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/168. 533 Tekvin, 16/15.