Page 175 - Hz_ibrahim
P. 175

172  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  173



 Hz.  İbrahim  konusunda  İslam  kaynaklarında  yer  alan  bazı   guları kabaran Hz. Sare’nin isteği ve Rabb’in emri üzerine Hz.
 bilgiler İsrailiyat ile desteklenmesine rağmen, Hz. İsmail ile   İbrahim Hz. Hacer ile Hz. İsmail’i evden uzaklaştırır. Onlar bir
 ilgili anlatılanlar hususunda Yahudi kaynaklarıyla İslami lite-  süre Beer Şeva Çölü’nde dolaştıktan sonra Paran Çölü’ne gi-
 ratür arasında ciddi farklılıklar bulunmaktadır. Hz. İbrahim   dip orada yaşarlar:
 ve Hz. Sare’nin, ilerlemiş yaşlarına rağmen çocuklarının ol-  “İshak doğduğunda İbrahim yüz yaşındaydı… Çocuk büyüdü.
 maması, Hz. İbrahim’in Hz. Hacer ile evlenmesi ve Hz. İsma-  Sütten kesildiği gün İbrahim büyük bir şölen verdi. Ne var ki
 il’in doğumu, ona “İsmail” adının verilmesi, çocuk doğduktan   Sara, Mısırlı Hacer’in İbrahim’den olma oğlu İsmail’in alay et-
 sonra Hz. Sare ile Hz. Hacer arasındaki kıskançlık olayları ve   tiğini görünce, İbrahim’e, ‘Bu cariye ile oğlunu kov.’ dedi. ‘Bu
 Hz. Hacer’in başka bir yere nakli konusundaki tartışmalarda   cariyenin oğlu, oğlum İshak’ın mirasına ortak olmasın.’ Bu İb-
 her iki dinin kaynakları arasında ciddi benzerlikler, hatta yer   rahim’i çok üzdü, çünkü İsmail de öz oğluydu. Ancak Tanrı İb-
 yer karşılıklı bilgi geçişleri bulunmaktadır. Ancak, Hz. İsmail   rahim’e ‘Oğlunla cariyen için üzülme.’ dedi. ‘Sara ne derse onu
 ve annesi Hz. Hacer’in Filistin bölgesinden çıkarılması, çıka-  yap. Çünkü senin soyun İshak’la sürecektir. Cariyenin oğlundan
 rılma biçimi, bu zamanda Hz. İsmail’in yaşı, gittikleri yer, yeni   da bir ulus yaratacağım, çünkü o da senin soyun.’ İbrahim sa-
 yaşam alanları ve şartları, Hz. İbrahim’in çocuklarından birini   bah erkenden kalktı, biraz yiyecek, bir tulum da su hazırlayıp
 kurban etmesi gibi konularda iki dinin kaynakları arasında   Hacer’in omzuna attı, çocuğunu da verip onu gönderdi. Hacer
 büyük farklılıklar yer almaktadır. Genellikle Kur’an-ı Kerim’i   Beer Şeva Çölü’ne gitti, orada bir süre dolaştı. Tulumdaki su tü-
 esas alan İslam kaynaklarında Hz. İbrahim, Hz. Hacer ve Hz.   kenince, oğlunu bir çalının altına bıraktı. Yaklaşık bir ok atımı
 İsmail’in  Mekke’ye  yerleştirilmeleri  ve  sonrasında  yaşanan   uzaklaşıp, ‘Oğlumun ölüsünü görmeyeyim.’ diyerek onun karşı-
 olaylar  arasında  büyük  tutarlılıklar  bulunurken  ve  verilen   sına oturup hıçkıra hıçkıra ağladı…”  540
 bütün bilgiler birbirini tamamlarken, Yahudi kaynaklarında
             Tevrat’ta bu konuyla ilgili verilen bilgiler arasında bazı çeliş-
 yer  alanlar  arasında  sadece  İslami  literatürle  değil,  bizzat
             kiler bulunmaktadır. Mesela Hz. Sare’nin daha ana rahmine
 Tevrat’ta nakledilenler arasında bile çelişkilerin bulunduğu
                                                                   541
             düştüğü günden itibaren Hz. İsmail’i kıskanmasına rağmen
 dikkati çekmektedir.
             kendi oğlu İshak dünyaya gelinceye kadar on üç yıl boyunca
             ona katlanmış olması zayıf bir ihtimaldir. Diğer taraftan Hz. İs-
 b-  Hz. Hacer’in Şam Bölgesinden Ayrılması  hak’ı müjdelemek üzere misafirler geldiğinde Hz. İbrahim’in
             eşi Hz. Sare ve uşağı ile birlikte oturduğu bildirilmekte, fakat
 Tevrat’ta Hz. İsmail’in doğumundan sonra geçen on üç yıllık
             Hz. İsmail ile annesinden hiç söz edilmemektedir. Tevrat’ta
 süreyle ilgili bilgi yoktur. Hz. İbrahim doksan dokuz yaşına
             verilen bilgilere bakıldığında İslami kaynaklarla pek çok çe-
 gelince Hz. Sare’nin de bir çocuk doğuracağı müjdelenir, bü-
             lişkiler içermektedir. Bunlardan konumuzu ilgilendiren tara-
 tün Ken’an diyarı zürriyetine ebedi mülk olarak vadedilir. Bu
             fıyla; Tevrat’ta daha önce verilen bilgilere göre Hz. İsmail’in
 ahdin simgesi olarak Hz. İbrahim sünnet olur. O, sünnet ol-
             baba ocağından ayrıldığı gün en az on yedi yaşlarında olması
 duğunda doksan dokuz, Hz. İsmail de on üç yaşındadır. Hz.
 İbrahim yüz, Hz. Sare de doksan yaşında iken İshak doğar.   540  Tekvin, 21/5-21.
 Fakat İshak’ın sütten kesilmesinin ardından kıskançlık duy-  541  Tekvin, 16/5-12.
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180