Page 169 - Hz_ibrahim
P. 169

166  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  167



 kimseye  bazı  hediyeler  verilmesi,  ilim  ehli  arasında  farklı   ikametinden  sonra  Filistin’e  dönmüş  orada  Sebu’/Seb’  adı
 şekillerde değerlendirilmiştir. Bu konuda yukarıda nakletti-  verilen bölgeye yerleşmiştir. O, belli bir süre burada kalmış,
 ğimiz hadis ile alakalı olarak Sahih-i Müslim Tercümesi’nde   kuyu kazdırmış ve mescit yaptırmıştır. Yöre halkı Hz. İbra-
 şöyle bir yorum yapılmaktadır: “İslam’dan önce insanlar cin   him’i  rahatsız  edecek  bazı  hareketlerde  bulununca,  Kudüs
 ve  şeytan  meselesini  son  derece  büyütür,  görülen  her  olağa-  taraflarına gitmek ve bir daha geri dönmemek üzere oradan
 nüstü  olayların  onlar  tarafından  yapıldığına  inanırlardı.  Hz.   ayrılmıştır.  Hz.  Lut,  peygamberlik  görevini  yerine  getirmek
 Sare’ye Hz. Hacer’i bağışlamasının sebebi, onun cin olduğuna   maksadıyla ilahi emir gereğince burada Hz. İbrahim’den ay-
 inanması ve zarar getirmesinden bu suretle kurtulmak isteme-  rılmış ve o dönemde bulunduğu coğrafyada şehirlerin anası
 si olsa gerektir.” 518  denilen ve ahalisi şirretlikleri, azgınlıkları ve inkârcılıkları ile
                                                       519
             bilinen Sedum/Sodom denilen yere gitmiştir.
 Hz.  İbrahim’in  Mısır  seyahati  ve  orada  yaşadıklarıyla  ilgili
             Hz. İbrahim, Kudüs yakınlarında Katt veya Kitt denilen yere
 olarak anlatılanlardaki çelişkiler onun hayatının bu yıllarını
             yerleştikten sonra orada Allah kendisine bol bol ihsanlarda
 gizemli kılmaktadır. Zira o kendisi istenilmeyen bir konumda
             bulunmuş, rızık ve geçim bolluğu olmuş, servet ve hizmet-
 ise orada nasıl ticari, sosyal, hatta dinî faaliyetlerde buluna-
                                   520
             çileri daha da artmıştır.  Fakat Hz. İbrahim ve eşi ilerlemiş
 bilmiştir.  Şayet  mevcut  yönetim  ondan  rahatsızlık  duyuyor
             yaşlarına rağmen çocukları olmamıştır. O, Allah’a “Rabb’im!
 ise Mısır’dan ayrıldığı zaman kendisine ikram edilen köleler,
                                                521
             Bana salihlerden olacak bir evlat ver…”  şeklinde dua ederek
 mallar ile ilgili bilgilerin izahı nasıl olacaktır? Ayrıca Mısır’da
             O’ndan kendi zevkini tatmin edecek ve mutluluk vesilesi ola-
 ciddi bir dünyalık elde eden Hz. İbrahim’in peygamberlik gö-
             cak her hangi bir çocuk değil, O’nun emrini yerine getirecek,
 revi ile ilgili hususlardan söz edilmemesi veya bu konudaki
                                                          522
             O’na kulluk yapacak salih ve temiz olmak şartıyla  bir çocuk
 bilgilerin çok sınırlı kalması da üzerinde durulması gereken
             istemiştir. Hatta çocuk özleminin bir sonucu olarak “Eğer Al-
 başka bir husustur.
             lah bana bir erkek çocuk verirse, onu kendisine kurban edece-
 Hz. İbrahim’in Mısır’da başına gelenler, onun daha oraya gi-  ğim.” diye de söz verdiği kaynaklara girmiştir.  Bu rivayetin
                                                       523
 rişi esnasında yaşanmış sorunlar olarak kaynaklarda yer al-  Hz. İsmail’in kurban edilmek istenmesiyle alakası bulunma-
 maktadır. Hz. Sare’nin, firavunun sarayına gitmesinden sonra   maktadır.  Zira  kurban  olayı  Hz.  İbrahim’in  gördüğü  bir  rü-
 orada yaşanan olumsuzluklar sebebiyle firavun onun ve eşi   yanın gerçekleştirilmesi amacına matuf olmakta ve Kur’an-ı
 Hz. İbrahim’in hemen sınır dışı edilmesini istemiş görünmek-  Kerim’de onun erkek çocuğu olursa onu kurban edeceğinden
 tedir. Bu olgu ile tarihî rivayetler arasında yer alan Hz. İbra-  söz edilmemektedir.
 him’in Mısır seyahati veya Mısır hayatı hakkında verilen bil-
             519  İbn Sa’d, s. 1/ 47; İbn Kesir, Kısas, s. 1/134; Mehmed Vehbi, s. 9/3453;
 gileri bağdaştırmak mümkün olmamaktadır. Bütün bunların
                Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/166-167; Harman, İbrahim, s. 21/270.
 yanında Mısır seyahati, Hz. İbrahim’in hayatının bir parçası   Tevrat’ta  Hz.  Lut’un  Hz.  İbrahimden  ayrılma  sebebi  olarak  çobanlarının
                kavga etmesi sebebi gösterilmektedir. (Tekvin, 13/5-13)
 olarak kabul görmektedir.
             520  Köksal, Peygamberler Tarihi,  s. 1/167.
 Hz. İbrahim ve beraberindekiler, kısa veya uzun süreli Mısır   521  bk. Saffat, 37/100.
             522  Maturîdî, s. 12/293.
 518  Sahihi-i Müslim Tercümesi, s. 10/6118.  523  Hadislerle İslam, s. 6/43.
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174