Page 164 - Hz_ibrahim
P. 164

162  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  163



           ması gereken şeyleri makulleştirmesi gerektiği bilinmektedir.                 lerin hepsi mümtaz şahsiyetler olarak saygıya layık bulunur,
           Nitekim Hz. İbrahim yıldız, ay ve güneşin doğup batan şeyler                  aralarında herhangi bir ayrım yapılmaksızın hepsine toptan
           olduğunu, güneşin Yüce Allah’ın emriyle doğudan doğduğunu                     iman edilirken Yahudiler kendilerine peygamber olarak gön-
           ve asla batıdan doğmayacağını, Nemrud’un yaratan ve yaşa-                     derilen  bazı  insanları  bile  öldürmüşlerdir.  Ayrıca  Hz.  İbra-
           tan bir tanrı olamayacağını aklen ispat etmiştir. O, putlarla                 him’in babası ve kavmi ile olan mücadelesi ve ateşe atılması
           ilgili söylediklerinde olduğu gibi her daim aklı öne çıkarmış                 gibi  Kur’an-ı  Kerim’de  yer  alan  bilgiler  Tevrat’ta  bulunma-
           ve insanları düşünmeye sevk etmiştir. Ayrıca onun ölülerin                    maktadır.  Peygamberlerin  tebliğ  görevini  yerine  getirirken
           diriltilmesi meselesindeki değerlendirmesi de insanların ge-                  ölüm kaygısı taşımadıkları ve bu uğurda büyük işkencelere
           nelde cevap bulamadıkları bir soruya tatmin edici bir cevap                   katlandıkları, acılar yaşadıkları tarihî kaynaklarda yer almak-
           arama gayretinin bir sonucudur.                                               tadır. Hz. İbrahim özelinde konuya bakacak olursak; o, dünya-
           Bütün bunların ötesinde Cenab-ı Allah’ın dini insanlara kolay                 nın en ağır cezalandırma yöntemlerinden birisi olarak kabul
           anlaşılır ve algılanır kılmasındaki bir hikmetin tecellisi için               edilen büyük bir ateşe atılma tehdidiyle iç içeyken, dünyanın
           İbrahim (as) örnek bir insan/peygamber olarak sunulmuştur.                    en zalimleri arasında sayılan Nemrud’a meydan okumuştur.
           Burada Anadolu’da yaygın olarak kullanılan “Kızım sana söy-                   O, inandığı değerler uğruna bütün güçlükler karşısında asla

           lerim, gelinim sen anla.” şeklindeki atasözü, İbrahim’in (as)                 taviz vermemişken,  böyle bir ölüm tehlikesi ihtimaline karşı
           durumunu daha iyi açıklamakta, onun şahsında yaşanagelen                      yalana yönelmesi kabul edilebilir bir durum değildir.
           bütün  olaylar  ve  verilen  örnekler  insanlığın  tamamına  bir
                                                                                         Bütün bunların yanında Hz. İbrahim, her şeyden önce bir in-
           mesaj niteliği taşımaktadır.
                                                                                         sandır.  Onun  da  diğer  insanlarla  ortak,  sevmek,  sevinmek,
           Hz. İbrahim’e nispet edilen “kardeşim” ifadesinin söylenme                    sevilmek, üzülmek, kızmak, gülmek, ağlamak gibi insani va-
           gerekçesi  olarak  ceberut  hükümdar  veya  firavundan  duyu-                 sıflarının/zaaflarının  olması  gayet  doğaldır.  İçinde  yaşadığı
           lan endişe ve korku olduğu üzerinde durulmaktadır. Nitekim                    toplumun kültürel atmosferinden etkilenmesi veya bundan
           Tevrat’ta da “Mısır’a yaklaştıklarında karısı Saray’a; güzel bir              rahatsızlık duyması da insan olmasının bir gereğidir. Bu bağ-
           kadın olduğunu biliyorum, dedi. Olur ki Mısırlılar seni görüp,                lamda Hz. Âdem’in ağaca yaklaşma yasağını ihlal etmesi,
                                                                                                                                                510
           bu onun karısı diyerek beni öldürür, seni sağ bırakırlar. Lütfen              Hz. Musa’nın bir Kıpti’yi öldürmesi,  Hz. Yunus’un iman et-
                                                                                                                          511
           onun kız kardeşiyim de ki, senin hatırın için bana iyi davran-                medikleri için onlara isabet edecek bir felaketten kurtulmak
                                       509
           sınlar, canıma dokunmasınlar.”  değerlendirmesi yapılmak-                     amacıyla  kavmini  terk  etmesi   gibi  diğer  peygamberlerde
                                                                                                                      512
           tadır. Muhtemelen bu ifadelerden etkilenen İslam âlimlerinin                  görülen insani kusurların benzerinin Hz. İbrahim’de farklı şe-
           yazdıkları eserlerde Hz. İbrahim’in Mısır seyahati öncesinde,                 killerde ortaya çıkması mümkündür. Ancak peygamberlerin
           duyduğu  endişe  dolayısıyla  karısını  kardeşi  olarak  tanıttığı            gönderildikleri toplumlarda yaşaya gelen insani kusur ve za-
           bilgileri yer almaktadır. Tevrat’ta yer alan bu bilgiler konu bü-             aflarla eleştirilmemesi, hata ve yanlışlara düşmemesi hususu,
           tünlüğü açısından kısmen doğru kabul edilebilir. Çünkü Yahu-                  onların tebliğ sorumluluğunu gerektiği şekilde yerine getire-
           dilerdeki peygamber anlayışıyla İslam’daki peygamberlik an-
           layışında büyük farklılıklar vardır. İslam’a göre peygamber-                  510  bk. Bakara, 2/35; Araf, 7/19-22; Taha, 20/120-121.
                                                                                         511  bk. Taha, 20/40; Kasas, 28/15.
           509  Tekvin, 12/11-13.                                                        512  Enbiya, 21/87.
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169