Page 167 - Hz_ibrahim
P. 167

164  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  165



 bilmeleri ve başarılı olmaları bakımından oldukça önemlidir.   daha uygun gelmektedir. Nitekim Şuara suresi, 26/82. ayetini
 Nitekim İslam kelamının temel eserlerinde peygamberlerin   tefsir ederken Ebussuud Efendi: “Hesap günü bağışlayacağını
 beş ortak özelliklerinden birisi “sıdk” (doğruluk), diğeri “is-  umduğum O’dur.” ifadelerinin Hz. İbrahim’in kendi adını öne
 met” (günahsızlık), bir diğeri de “emanet” (güvenilir olmak)   çıkararak, babasını ve kavmini uyarmak, ümmete günahtan
 olarak belirtilmektedir. Dolayısıyla bu ölçülere göre onların   kaçınması ve bağışlanma yolunu öğretmek olarak nitelemek-
 günah işlemedikleri konusunda bütün âlimler birleşmekte-  te, onun kendi günahlarıyla alakasının bulunmadığına dikkat
 dir. Hz. İbrahim’in şahsında gerçekleşen ve Kur’an-ı Kerim’de   çekmektedir. O, Hz. İbrahim için söylenen üç hususun ikisinin
 belirtilen kavmi onu bayram törenine davet ettiği zaman “Ben   onun hicretinden önce, birisinin de hicretten sonra olduğu-
 rahatsızım.”  513 , putları kırdığı zaman da “Belki şu büyükleri   nu ve bir peygamber için böyle bir isnadın doğru olmadığını

 514
 yapmıştır.”   sözlerinin,  geleneksel  İslam  anlayışında  yalan   söylemektedir. 516
 söylemenin caiz olduğu yerler çerçevesinde, dini inanca za-
 rar vermeyen makul ve meşru bir izahının mutlaka yapılması
                  b- Mısırdan Çıkış
 lazımdır. Nitekim Hz. İbrahim’in söylemiş olduğu üç kelime
 hakkında Hz. Peygamberden nakledilen “Onlardan hiçbir keli-  Mısır’da ne kadar kaldığı hususunda elimizde kesin bilgiler
 me yoktur ki, Allah’ın dinini üstün kılmak için söylenmiş olma-  olmamakla birlikte, rivayetlere göre Hz. İbrahim, Mısır’da ti-
 sın.”  515  hadisi, onun söylediklerinin zahirde günah gibi görün-  caretle uğraşmış ve peygamberlik görevinin gereği olarak in-
 mekle birlikte bir hikmetin sonucu olduğunu göstermektedir.   sanları tevhit inancına davet etmiştir. Anlatılanlara göre ora-
             da verimli bir ticari hayatı olmuş ve şöhrete kavuşmuştur. Bu
 Hz.  İbrahim,  içinde  bulunduğu  toplumun  batıl  inanışlarını
             arada yöneticilerle de ilişkiler kurmuş, onları dinine davet et-
 yok edebilmek, tebliğ ile görevlendirildiği tevhit inancını in-
 sanların dünya ve ahiret kurutuluşu için hâkim kılabilmek ba-  miştir. Fakat firavun, ilahlık iddiasında bulunduğu için o, pey-
 kımından önemli bir metot uygulamak durumunda kalmıştır.   gamberlik görevini yerine getirme ve insanlardan yeni dine
 Gaflet ve dalalet çukuruna düşmüş insanları, bu bataklıktan   yönelmeleri konusunda istenilen ilgi ve desteği görmemiştir.
 kurtarabilmek için onları hem uyaracak hem de peygamber
             Kral ve yanındakiler Mısır’da yaptığı faaliyetlerden duyduk-
 olduğunu hissettirecek sıra dışı bir metoda ihtiyaç duyulmuş
             ları rahatsızlığın neticesinde onun Mısır’ı terk etmesini iste-
 ve o da görevini başarıyla yapabilmek veya tamamlayabilmek
             mişler, bundan dolayı Hz. İbrahim orada çok rahat edememiş,
 için böyle bir yola başvurmuştur. Hz. İbrahim’in kavmi ile olan
             aralarında Hz. Hacer’in de bulunduğu kafile,  çeşitli hayvan
 ilişkilerini hak ile batılın mücadelesi şeklinde değerlendirdi-
             sürülerinden, mal ve kölelerden oluşan kralın hediye ve ik-
 ğimizde, onun başarıya ulaşmak için bazı teknikler ve taktik-
             ramlarını da yanına alarak zenginleşmiş vaziyette, Şam taraf-
 ler uygulamasını ve savaşta hilenin caiz olacağı temel kuralın-
             larına gitmek üzere Mısır’dan ayrılmıştır. 517
 dan yararlanarak bahse konu bu ifadeleri kullanmasını, yalan
 değil hedefe ulaşmak için araç olarak değerlendirmek akla   Firavun tarafından şeytan olarak nitelenen ve tehdit olarak
             algılanan, derhâl ülke sınırları dışına çıkarılması istenen bir
 513  Saffat, 37/89.
 514  Enbiya, 21/63.  516  Ebussuud, s. 6/388.
 515  İbn Kesir, Tefsir, 12/6809.  517  Çağatay, s. 5;  Mahmud, s. 145-146.
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172