Page 111 - Hz_ibrahim
P. 111

108  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  109



 “Koşarak İbrahim’e geldiler.” ayeti kerimesinde ise Hz. İbra-
 him’in bilinen bir hedef olduğu ve inanmayanların doğrudan
             HZ. İBRAHİM’İN SORGULANMASI
 ona  yöneldikleri  görülmektedir.  Topluluk  karşılaştıkları  bu
 manzara karşısından hiç zaman kaybetmeden Hz. İbrahim’in
             Toplumun duyarlı kesimi tarafından yapılan değerlendirme-
 bulunduğu yöne koşarak onu yakalamaya çalışmıştır. Bu du-
             ler sonucunda putları kıranın Hz. İbrahim olduğu anlaşılır an-
 rum muhtemelen bilenler tarafından Hz. İbrahim’in tanıtıl-  316
             laşılmaz bu haber, hemen Nemrud’a ulaştırılır.  Emretmek
 315
 ması ve hedef gösterilmesinden sonra olmuştur.     yetkisini elinde bulunduranlar; “O hâlde dediler, onu hemen
                                                              317
             insanların gözü önüne getirin. Belki şahitlik ederler.”  ayeti
             kerimesinde belirtildiği üzere Hz. İbrahim’in doğruyu söyle-
             yeceğinden emin olarak, bir anlamda onun verilecek cezayı
             hak ettiğini ve haksız bir suçlamaya kurban gitmediğini ispat
             etmek için onu yaptığı işleri halkın huzurunda itiraf etmeye
             zorladılar.  Putların ondan başkası tarafından kırılmadığını
             bildikleri hâlde kızgın halk kitlesinin önüne getirip muhteme-
             len onu delilsiz cezalandırmamak adına böyle bir sorgulama
             ihtiyacı hissettiler. Ayrıca tanrılarına bu saygısızlığı yapan ki-
             şiye verilecek cezayı halkın görmesi ve onlar arasından böyle
             yanlış  yapma  niyetinde  bulunanlara  gözdağı  verilmesi  için
             onu kamuoyu önünde sorgulamak ve yargılamak istediler. 318
             Kavminin amacı, Hz. İbrahim’i hem halkın hem de Kral Nem-
             rud’un huzuruna çıkartıp herkesin onun yaptıklarına bizzat
             kulaklarıyla şahit olmasını sağlamaktı. Buna karşılık Hz. İbra-
             him’in asıl amacı ve en büyük hedefi de bu çok olumsuz gibi
             görünen durumu bir fırsata dönüştürmek, baskı altında doğ-
             ruyu  göremeyen  ve  duyamayanlara,  putların  âcizliğini  gös-
             tererek tapınılmaya layık olmadıklarını açıklayarak buradan
             büyük bir yarar elde etmekti. Bunun için Hz. İbrahim, ulaşıla-
             bilecek kadar geniş halk kitlesinin bir araya toplanmasından
             rahatsızlık  duymadı.  O,  bu  fırsattan  yararlanarak  kavmine
             puta tapmanın batıl bir inanış olduğu, putların da kendini sa-


             316  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/153.
             317  Enbiya. 21/61.
 315  Saffat. 37/94; Mehmed Vehbi, s. 12/4728; Mahmud, s. 126.  318  Razi, Tefsir, s. 16/166; Vani, s. 120; Nergis, s. 20, Havva, s. 9/200.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116