Page 116 - Hz_ibrahim
P. 116
114 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 115
imana davet ettiği zaman ikisi arasında şöyle bir konuşma dızlara ve putlara tapınanlarla mücadele etmek, bir diğeri
geçmiştir: “De ki: Arınmayı ve seni Rabb’imin yoluna iletmemi de “Tanrı insan” modeline karşı çıkmak, beşerin Tanrı oldu-
ister misin? Böylece ondan korkarsın. Ve ona en büyük mucize- ğu şeklindeki inancı ortadan kaldırmaktır. Kur’an-ı Kerim’de
yi gösterdi. (O ise) hemen yalanladı ve isyan etti. Sonra (inkâr onun mücadelesinin bütün yönleriyle alakalı açıklayıcı bil-
için) olanca çabasını göstererek sırtını döndü. Derhâl (adam- giler ve örnekler yer almaktadır. Bu anlamda Hz. İbrahim’in
larını) topladı ve (onlara) bağırdı. Ben, sizin en yüce Rabb’ini- öncelikli görevi, putperestliği kaldırmak konusunda kavmi ile
336
zim! dedi.” yaptığı tartışmalar ve tevhit mücadelesi olmaktadır. İkincisi
“Allah kendisine mülk (hükümdarlık ve zenginlik) verdiği de Nemrud ile doğrudan yaptığı mücadeledir.
için şımararak Rabbi hakkında İbrahim ile tartışmaya gireni Nemrud’un kendisini tanrı olarak tanıtıp Hz. İbrahim ile kar-
337
(Nemrud’u) görmedin mi?...” ayetini tefsir ederken Ebussud şılıklı tartışmasının ne zaman olduğu hususunda tarihçiler
Efendi; bu şımarıklığın Nemrud’da küfür ve şirke dönüştü- ve tefsirciler farklı görüş açıklamışlardır. Bazılarına göre bu
ğünü, halk arasında “sana iyilik ettiğim için bana düşmanlık tartışma, Hz. İbrahim putları kırdığında ateşe atılmadan önce
338
yaptın” sözünün böyleleri için geçerli olduğunu söylemiştir.
olmuştur. Bazılarına göre ise, o ateşe atıldıktan sonra olmuş-
340
Hz. İbrahim, Nemrud gibi azgın, zalim ve ceberut, büyüklük tur.
339
taslayan ve tanrılık iddiasında bulunan bir kral zamanında
Peygamberlerin hak dine davet için görevlendirildikleri bili-
peygamber olarak görevlendirilmiştir. O, kavmi ile olan inanç
nen bir husustur. Hz. İbrahim, Allah tarafından emredilenleri
mücadelesini Nemrud’un yanı dâhil hiçbir yer ve zamanda
Nemrud’a tebliğ için gittiğinde, o bu daveti kabul etmeyerek
bırakmamıştır. Bu dönemde Hz. İbrahim bütün akli, ahlaki
ondan kendisinin dışında âlemin bir ilahının bulunduğunu
ve insani duyguları ve delilleri kullanarak bu görevini yeri-
ispat etmesini istemiş ve Rabb’in kim diye sormuştur. Bunun
ne getirmeye çalışmıştır. Buna mukabil Nemrud, saltanatını
üzerine Hz. İbrahim, “Rabb’im hem dirilten hem de öldüren
koruyabilmek için toplumun inanç değerlerini sömürmeye
341
zattır.” demiştir.
ve alternatif inanç ve düşüncelere karşı acımasızca saldırma-
ya devam etmiştir. Peygamberler, Allah’tan başka kimseden Sonuçları itibarıyla bu çatışma alanında kavmi ve kral Nem-
korkmadıkları ve düşmanlarına karşı Allah tarafından korun- rud başarılı olamayınca, Hz. İbrahim için çetin bir süreç baş-
dukları için Hz. İbrahim, Nemrud ile mücadelesinde görev lamış ve hayati tehditler peş peşe sıralanmıştır. Bu tehditler,
ve sorumluluklarının gereğini yerine getirmekten bir an bile onun önce ateşe atılması, sonra da bölgeden sürgün edilmesi
geri durmamıştır. veya can ve mal güvenliği riski dolayısıyla Hz. İbrahim’in ya-
şadığı bölgeyi terk etmesi şeklinde sonuçlanmıştır. Hz. İbra-
Hz. İbrahim’in tevhit mücadelesinin iki yönü dikkat çekmek-
him konusunun doğal seyri içinde Nemrud ve avenelerinin,
tedir. Bunlardan birisi bölge kültürel ve dinî ortamında yıl-
bütünüyle Hz. İbrahim’e cevap vermekte âciz kaldıkları bir
336 Naziat, 79/18-24. dönemde en son çare olarak onu ateşe atıp yok etmeyi dü-
337 Bakara, 2/258.
338 Ebussuud, s. 1/562. 340 Razi, Tefsir, s. 5/437.
339 Razi, Tefsir, s. 5/437. 341 Bakara, 2/258.