Page 116 - Hz_ibrahim
P. 116

114  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  115



           imana  davet  ettiği  zaman  ikisi  arasında  şöyle  bir  konuşma             dızlara  ve  putlara  tapınanlarla  mücadele  etmek,  bir  diğeri
           geçmiştir: “De ki: Arınmayı ve seni Rabb’imin yoluna iletmemi                 de “Tanrı insan” modeline karşı çıkmak, beşerin Tanrı oldu-
           ister misin? Böylece ondan korkarsın. Ve ona en büyük mucize-                 ğu şeklindeki inancı ortadan kaldırmaktır. Kur’an-ı Kerim’de
           yi gösterdi. (O ise) hemen yalanladı ve isyan etti. Sonra (inkâr              onun  mücadelesinin  bütün  yönleriyle  alakalı  açıklayıcı  bil-
           için) olanca çabasını göstererek sırtını döndü. Derhâl (adam-                 giler ve örnekler yer almaktadır. Bu anlamda Hz. İbrahim’in
           larını) topladı ve (onlara) bağırdı. Ben, sizin en yüce Rabb’ini-             öncelikli görevi, putperestliği kaldırmak konusunda kavmi ile

                    336
           zim! dedi.”                                                                   yaptığı tartışmalar ve tevhit mücadelesi olmaktadır. İkincisi
           “Allah  kendisine  mülk  (hükümdarlık  ve  zenginlik)  verdiği                de Nemrud ile doğrudan yaptığı mücadeledir.
           için şımararak Rabbi hakkında İbrahim ile tartışmaya gireni                   Nemrud’un kendisini tanrı olarak tanıtıp Hz. İbrahim ile kar-
                                     337
           (Nemrud’u) görmedin mi?...”  ayetini tefsir ederken Ebussud                   şılıklı  tartışmasının  ne  zaman  olduğu  hususunda  tarihçiler
           Efendi; bu şımarıklığın Nemrud’da küfür ve şirke dönüştü-                     ve tefsirciler farklı görüş açıklamışlardır.  Bazılarına göre bu
           ğünü, halk arasında “sana iyilik ettiğim için bana düşmanlık                  tartışma, Hz. İbrahim putları kırdığında ateşe atılmadan önce
                                                                  338
           yaptın” sözünün böyleleri için geçerli olduğunu söylemiştir.
                                                                                         olmuştur. Bazılarına göre ise, o ateşe atıldıktan sonra olmuş-
                                                                                            340
           Hz. İbrahim, Nemrud gibi azgın, zalim ve ceberut, büyüklük                    tur.
                                               339
           taslayan ve tanrılık iddiasında bulunan  bir kral zamanında
                                                                                         Peygamberlerin hak dine davet için görevlendirildikleri bili-
           peygamber olarak görevlendirilmiştir. O, kavmi ile olan inanç
                                                                                         nen bir husustur. Hz. İbrahim, Allah tarafından emredilenleri
           mücadelesini  Nemrud’un  yanı  dâhil  hiçbir  yer  ve  zamanda
                                                                                         Nemrud’a tebliğ için gittiğinde, o bu daveti kabul etmeyerek
           bırakmamıştır.  Bu  dönemde  Hz.  İbrahim  bütün  akli,  ahlaki
                                                                                         ondan  kendisinin  dışında  âlemin  bir  ilahının  bulunduğunu
           ve insani duyguları ve delilleri kullanarak bu görevini yeri-
                                                                                         ispat etmesini istemiş ve Rabb’in kim diye sormuştur. Bunun
           ne getirmeye çalışmıştır. Buna mukabil Nemrud, saltanatını
                                                                                         üzerine Hz. İbrahim, “Rabb’im hem dirilten hem de öldüren
           koruyabilmek  için  toplumun  inanç  değerlerini  sömürmeye
                                                                                               341
                                                                                         zattır.”  demiştir.
           ve alternatif inanç ve düşüncelere karşı acımasızca saldırma-
           ya devam etmiştir. Peygamberler, Allah’tan başka kimseden                     Sonuçları itibarıyla bu çatışma alanında kavmi ve kral Nem-
           korkmadıkları ve düşmanlarına karşı Allah tarafından korun-                   rud başarılı olamayınca, Hz. İbrahim için çetin bir süreç baş-
           dukları  için  Hz.  İbrahim,  Nemrud  ile  mücadelesinde  görev               lamış ve hayati tehditler peş peşe sıralanmıştır. Bu tehditler,
           ve sorumluluklarının gereğini yerine getirmekten bir an bile                  onun önce ateşe atılması, sonra da bölgeden sürgün edilmesi
           geri durmamıştır.                                                             veya can ve mal güvenliği riski dolayısıyla Hz. İbrahim’in ya-
                                                                                         şadığı bölgeyi terk etmesi şeklinde sonuçlanmıştır. Hz. İbra-
           Hz. İbrahim’in tevhit mücadelesinin iki yönü dikkat çekmek-
                                                                                         him konusunun doğal seyri içinde Nemrud ve avenelerinin,
           tedir. Bunlardan birisi bölge kültürel ve dinî ortamında yıl-
                                                                                         bütünüyle Hz. İbrahim’e cevap vermekte âciz kaldıkları bir
           336  Naziat, 79/18-24.                                                        dönemde en son çare olarak onu ateşe atıp yok etmeyi dü-
           337  Bakara, 2/258.
           338  Ebussuud, s. 1/562.                                                      340  Razi, Tefsir, s. 5/437.
           339  Razi, Tefsir,  s. 5/437.                                                 341  Bakara, 2/258.
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121