Page 120 - Hz_ibrahim
P. 120
118 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 119
352
349
hem de kendi inandığı Tanrı’nın vasıflarını anlatmıştır. Bu gördür mü? Nasıldır o?” diye sormuştur.
husus Kur’an-ı Kerim’de şöyle ifade buyrulmaktadır:
Hz. İbrahim ve Nemrud arasında gerçekleşen tartışmanın
“Hani o, babasına ve kavmine: Neye tapıyorsunuz? demişti. bundan sonraki kısmı Kur’an-ı Kerim’de şöyle beyan edil-
Putlara tapıyoruz ve onlara tapmaya devam edeceğiz diye mektedir: “Allah’ın kendisine mülk (hükümdarlık ve zenginlik)
cevap verdiler. İbrahim: Peki, dedi, yalvardığınızda onlar sizi verdiği için şımararak Rabb’i hakkında İbrahim ile tartışmaya
işitiyorlar mı? Yahut size fayda ya da zarar verebiliyorlar mı? gireni görmedin mi! İşte o zaman İbrahim: Rabb’im hayat ve-
Şöyle cevap verdiler: Hayır, ama biz babalarımızı böyle tapar ren ve öldürendir, demişti. O da: Hayat veren ve öldüren benim,
bulduk. İbrahim dedi ki: İyi ama ister sizin ister önceki atala- demişti. İbrahim: Allah güneşi doğudan getirmektedir; haydi
rınızın; neye taptığını (biraz olsun) düşündünüz mü? İyi bilin sen de onu batıdan getir, dedi. Bunun üzerine kâfir apışıp kaldı.
ki onlar benim düşmanımdır, ancak âlemlerin Rabb’i (benim Allah zalim kimseleri hidayete erdirmez.” 353
dostumdur). Beni yaratan ve bana doğru yolu gösteren O’dur.
Beni yediren, içiren O’dur. Hastalandığım zaman bana şifa ve- Hz. İbrahim bu açıklamasıyla, bir tartışmadan ziyade, Allah’ın
ren O’dur. Benim canımı alacak, sonra beni diriltecek O’dur. Ve mekândan, beşerî sıfatlardan ve şekilden münezzeh olduğu-
nu belirtmiştir. O’nu, daha iyi ve açık bir şekilde tanıtabilmek
350
hesap günü hatalarımı bağışlayacağını umduğum O’dur.”
için görülen ve âlemde bulunan varlıkların kendi kendine ol-
Bu açıklamaların Hz. İbrahim’in Nemrud ile mücadelesinde masının mümkün olmadığını, onları yaratan, yaşatan ve öl-
veya babası ve kavmi ile tartışırken söylenmiş olması ihtimal düren bir kudret ve varlık olduğunu ispat etmek, tabiat olay-
dâhilindedir. Toplanan halk bu tartışmalardan sonra Nem- larıyla da bunu delillendirmek istemiştir. Fakat bu kendini
rud’un Hz. İbrahim’e nasıl bir muamele yapacağını merak bilmez mağrur ve cahil kral, herhangi bir karşı delil ve açık-
etmiştir. Nemrud, toplumunun diğer bireylerinin yaptığı gibi lamada bulunmadan kendisinin de yaşatan ve öldüren oldu-
Hz. İbrahim’in de secde ederek kendisini Tanrı olarak kabul ğunu iddia etmiştir. Aslında insanları öldürme ve diriltme
354
etmesini istemiştir. Kavminin işlediği günahlara ortak olma- gücüne sahip olmadığını bildiği hâlde, Nemrud sahip olduğu
yarak Hz. İbrahim, onun da diğer insanlar gibi Allah’ın kulla-
saltanatı ve iktidarını kaybetme korkusuyla konuyu farklı bir
rından biri olduğunu ve ona secde etmeyeceğini bildirmiştir. 355
alana çekmiştir.
Bunun üzerine Nemrud, ona kabul ettiği ve insanları Tanrı
Tefsircilerin bildirdiklerine göre Hz. İbrahim’in Allah’ın diril-
olarak kabul etmeye davet ettiği Allah’ın kim olduğunu sor-
muştur. Hz. İbrahim, “Seni yaratan, rızıklandıran, öldüren ve ten ve öldürün olduğu şeklindeki vasıflarını söyledikten son-
yaşatan, senin ve bütün insanların kaderi elinde olan varlıktır.” ra Nemrud’un iki adam getirttiği, birini idam edip diğerini sa-
demiştir. Nemrud Hz. İbrahim’e “Senin şu ibadet etmekte ol- lıverdiği, işte gördün mü diyerek kendini Tanrı yerine koyup
351
duğun ve halkı da, ona ibadete davet ettiğin, başkalarına karşı tehditler savurduğu iddia edilmiştir. Razi, bu tür yorumların
kudretinin ululuğundan ve üstünlüğünden söz ettiğin ilahını uzak bir ihtimal olduğunu, Hz. İbrahim’in burada kastının di-
352 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/155.
349 Şihava, s. 2/125-126. 353 Bakara, 2/258.
350 Şuara, 26/70-82. 354 İbn Kesir, Kısas, s. 1/129.
351 Şihava, s. 2/125-126. 355 Kur’an Yolu, s. 1/409.