Page 120 - Hz_ibrahim
P. 120

118  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  119


                                                                                                               352
                                                              349
           hem de kendi inandığı Tanrı’nın vasıflarını anlatmıştır.  Bu                  gördür mü? Nasıldır o?”  diye sormuştur.
           husus Kur’an-ı Kerim’de şöyle ifade buyrulmaktadır:
                                                                                         Hz.  İbrahim  ve  Nemrud  arasında  gerçekleşen  tartışmanın
           “Hani  o,  babasına  ve  kavmine:  Neye  tapıyorsunuz?  demişti.              bundan  sonraki  kısmı  Kur’an-ı  Kerim’de  şöyle  beyan  edil-
           Putlara  tapıyoruz  ve  onlara  tapmaya  devam  edeceğiz  diye                mektedir: “Allah’ın kendisine mülk (hükümdarlık ve zenginlik)
           cevap verdiler. İbrahim: Peki, dedi, yalvardığınızda onlar sizi               verdiği için şımararak Rabb’i hakkında İbrahim ile tartışmaya
           işitiyorlar mı? Yahut size fayda ya da zarar verebiliyorlar mı?               gireni görmedin mi! İşte o zaman İbrahim: Rabb’im hayat ve-
           Şöyle cevap verdiler: Hayır, ama biz babalarımızı böyle tapar                 ren ve öldürendir, demişti. O da: Hayat veren ve öldüren benim,
           bulduk. İbrahim dedi ki: İyi ama ister sizin ister önceki atala-              demişti. İbrahim: Allah güneşi doğudan getirmektedir; haydi
           rınızın; neye taptığını (biraz olsun) düşündünüz mü?  İyi bilin               sen de onu batıdan getir, dedi. Bunun üzerine kâfir apışıp kaldı.
           ki onlar benim düşmanımdır, ancak âlemlerin Rabb’i (benim                     Allah zalim kimseleri hidayete erdirmez.” 353
           dostumdur). Beni yaratan ve bana doğru yolu gösteren O’dur.
           Beni yediren, içiren O’dur. Hastalandığım zaman bana şifa ve-                 Hz. İbrahim bu açıklamasıyla, bir tartışmadan ziyade, Allah’ın
           ren O’dur. Benim canımı alacak, sonra beni diriltecek O’dur. Ve               mekândan, beşerî sıfatlardan ve şekilden münezzeh olduğu-
                                                                                         nu belirtmiştir. O’nu, daha iyi ve açık bir şekilde tanıtabilmek
                                                               350
           hesap günü hatalarımı bağışlayacağını umduğum O’dur.”
                                                                                         için görülen ve âlemde bulunan varlıkların kendi kendine ol-
           Bu açıklamaların Hz. İbrahim’in Nemrud ile mücadelesinde                      masının mümkün olmadığını, onları yaratan, yaşatan ve öl-
           veya babası ve kavmi ile tartışırken söylenmiş olması ihtimal                 düren bir kudret ve varlık olduğunu ispat etmek, tabiat olay-
           dâhilindedir.  Toplanan  halk  bu  tartışmalardan  sonra  Nem-                larıyla  da  bunu  delillendirmek  istemiştir.  Fakat  bu  kendini
           rud’un  Hz.  İbrahim’e  nasıl  bir  muamele  yapacağını  merak                bilmez mağrur ve cahil kral, herhangi bir karşı delil ve açık-
           etmiştir. Nemrud, toplumunun diğer bireylerinin yaptığı gibi                  lamada bulunmadan kendisinin de yaşatan ve öldüren oldu-
           Hz. İbrahim’in de secde ederek kendisini Tanrı olarak kabul                   ğunu iddia etmiştir.  Aslında insanları öldürme ve diriltme
                                                                                                            354
           etmesini istemiştir. Kavminin işlediği günahlara ortak olma-                  gücüne sahip olmadığını bildiği hâlde, Nemrud sahip olduğu
           yarak Hz. İbrahim, onun da diğer insanlar gibi Allah’ın kulla-
                                                                                         saltanatı ve iktidarını kaybetme korkusuyla konuyu farklı bir
           rından biri olduğunu ve ona secde etmeyeceğini bildirmiştir.                                 355
                                                                                         alana çekmiştir.
           Bunun üzerine Nemrud, ona kabul ettiği ve insanları Tanrı
                                                                                         Tefsircilerin bildirdiklerine göre Hz. İbrahim’in Allah’ın diril-
           olarak kabul etmeye davet ettiği Allah’ın kim olduğunu sor-
           muştur. Hz. İbrahim, “Seni yaratan, rızıklandıran, öldüren ve                 ten ve öldürün olduğu şeklindeki vasıflarını söyledikten son-
           yaşatan, senin ve bütün insanların kaderi elinde olan varlıktır.”             ra Nemrud’un iki adam getirttiği, birini idam edip diğerini sa-
           demiştir.  Nemrud Hz. İbrahim’e “Senin şu ibadet etmekte ol-                  lıverdiği, işte gördün mü diyerek kendini Tanrı yerine koyup
                   351
           duğun ve halkı da, ona ibadete davet ettiğin, başkalarına karşı               tehditler savurduğu iddia edilmiştir. Razi, bu tür yorumların
           kudretinin ululuğundan ve üstünlüğünden söz ettiğin ilahını                   uzak bir ihtimal olduğunu, Hz. İbrahim’in burada kastının di-

                                                                                         352  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/155.
           349  Şihava, s. 2/125-126.                                                    353  Bakara, 2/258.
           350  Şuara, 26/70-82.                                                         354  İbn Kesir, Kısas, s. 1/129.
           351  Şihava, s. 2/125-126.                                                    355  Kur’an Yolu, s. 1/409.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125