Page 124 - Hz_ibrahim
P. 124

122  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  123



           Hz. İbrahim, Rabb’inin kim olduğunu soran Nemrud’a cevap                      Tarihî kaynak ve rivayetlerde Hz. İbrahim’in hayatı ile ilgili
           verirken Allah’ın insanüstü vasıflarını ortaya çıkarmış, O’nun                bilgiler birbirleriyle çelişmektedir. Bu konuda Kur’an-ı Kerim
           her şeye kadir olduğu mesajını vermek istemiştir. Çünkü öl-                   olayların detaylarına girmeksizin, Hz. İbrahim’in devrin kralı
           dürmek  ve  diriltmek  sadece  Yüce  Allah’ın  zatına  özgü  fiil-            ve içinde yaşadığı toplumla ilgili verdiği tevhit mücadelesine
           lerdir. Oysa kral, kavminin hâkimi olma konumunu tanrılık                     ışık tutmaktadır. Özellikle, gök cisimlerine tapınma, onların
           vasfı olarak değerlendirmiş, kendisinin de yaratan ve yaşa-                   yeryüzündeki temsili durumunda bulunan putlar ve kendi-
           tan birisi olarak istediğini yapabileceğini iddia etmiştir. Bu-               sinin tanrılığını iddia eden Nemrud ile Hz. İbrahim’in müca-
           nun üzerine Hz. İbrahim, kâinatta var olan bu gizli kanundan                  delesi, bunun sonunda onun kesin ölüm isteğiyle ateşe atılıp
           sonra, gözle görülebilen başka bir ilahi kanunu hatırlatmıştır.               Allah tarafından korunması, efradını cami, ağyarını mâni ola-
           Böylece Yüce Allah’ın yeryüzünün bir bölgesinde yaşayan bir                   cak şekilde çeşitli surelere serpiştirilmiştir.  Ancak bu olaylar
           toplumun hâkimi değil, bütün kâinatı sevk ve idare eden ol-
                                                                                         arasında bağlantıyı kurma konusunda yararlandığımız tarihî
           duğunu göstermek istemiştir. 365
                                                                                         kaynaklarda, olayların gerçek şahitleri günümüzde bulunma-
           Rivayete  göre;  Hz.  İbrahim  putların  ve  onun  Tanrı  olmadı-             dığı için, onları anlatan ve yorumlayan rivayetlerde bazı fark-
           ğı  konusunda  ileri  sürdüğü  delillerden  sonra  şaşırıp  kalan             lılıklara ve çelişkilere rastlanmaktadır. İslam âlimlerinin bir-
           Nemrud  ve  yanındaki  topluluk,  Hz.  İbrahim’in  öldürülmesi                birine benzer rivayetler nakletmelerine rağmen doğrusunu
           hususunda görüş birliğine varmıştır. O, Hz. İbrahim’e şiddetle                Allah bilir şeklindeki yaklaşımları, böylesi büyük peygamber-
           bağırmış ve onu ülke sınırları dışına sürgün edilmesini em-                   ler hakkında hataya düşme kaygısından kaynaklanmaktadır.
           retmiştir.  Fakat  Hz.  İbrahim  oradan  ayrılmamıştır.  Bu  olay
           ülkede hızlı bir şekilde yayılmış ve Nemrud’un korktuğu, iti-
           barının  sarsıldığı  endişesi  onu  ve  çevresindekileri  rahatsız
           etmiş,  366  sürgün kararından vazgeçerek onun zindana atılma-
           sını emretmiş ve rivayete göre Hz. İbrahim orada yedi sene
                    367
           kalmıştır.
           365  Kutub, s. 2/160-161.
           366  Şihava, s. 2/126.
           367  Köksal, Peygamberler Tarihi, 1/155; Nergis, s. 22. Müfessirlerden bazıları, bu
              kıssanın Hz. İbrahim’in Mısır’a gittiği zaman meydana geldiğini, “Hayat veren
              ve öldüren benim.” diyen kişinin firavun olduğunu söylemişlerdir. Tarihî kay-
              naklarda Hz. İbrahim’in doğup büyüdüğü topraklarda putperestler tarafından     rahim’in ateşe atılması ile alakalı olarak Mısır Firavun’u ile bir ilişki kuruluyor-
              çeşitli baskılara maruz kaldığı Kur’an-ı Kerim’in bize verdiği haberlerden an-  sa da kaynaklarda onunla Hz. İbrahim arasında dinî tartışmalardan ve tevhit
              laşılmaktadır.  Onun zorluklarla mücadelesini nasıl sürdürdüğü, içinde bulun-  dinine daveti gibi hususlardan söz edilmemektedir. Burada tanrılık iddiasında
              duğu toplumun kralı tarafından ateşe atılarak öldürülmek istenmesinden an-     bulunan kişinin (firavun ya da Nemrud ) kim olduğundan ziyade, Kur’an-ı Ke-
              laşılmaktadır. O, Allah’ın kendisine yardımı sonucu bir mucize eseri olarak bu   rim’in verdiği mesaj önemlidir. Yani hiçbir zaman yaratık, yaratan olamadığı
              ateşten kurtulmuş ve yaşadığı topraklardan göç etmeye mecbur kalmıştır.        gibi insan fanî ve ölümlü bir varlıktır. Dolayısıyla elinde bulundurduğu iktidar
              Tarih kitaplarında verilen bilgilerden öğrendiğimize göre pek çok peygamber    gücü bazılarını şımartsa, Allah’a isyana teşvik etse de o, insanın kendinden kay-
              gibi  o  da  peygamberlik  görevini  yaparken  karşılaştığı  zorlukları  aşmak  için   naklanan değil yalnız Allah’ın ona verdiği imkânlar ölçüsünde zulümde ileri git-
              muhtemelen Mısır’a giden peygamberlerin ilki olmuştur. Her ne kadar Hz. İb-    mekte, Allah’ın verdiği imkânla birilerinin ölümüne yol açabilmektedir.  (M.E.)
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129