Page 122 - Hz_ibrahim
P. 122

120  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  121



           riltmenin ve öldürmenin hakikatini ona bildirmek olduğunu,                    yap, güneşi batıdan doğur, doğudan batır. Aksi hâlde sandı-
           her ne kadar fiilen Nemrud öldürmüş gibi olsa da Allah’ın öl-                 ğın gibi bunları takdir edebilecek bir konum ve güçte değilsin
           dürme eylemini bizzat onun eliyle gerçekleştirmiş olduğunu                    mesajını  vermiştir.  Bu  ifadeleriyle  Hz.  İbrahim,  Nemrud’un
                             356
           anlatmak istemiştir.                                                          bütün iddialarındaki dalaletini, cehaletini ve yalanını ortaya
                                                                                         dökerek susmasına ve şaşırıp kalmasına sebep olmuş ve o,
           Hz. İbrahim, diriltme ve öldürmenin içeriğini anlamayan ve
           ahmaklığın en üst derecesine çıkan Nemrud’a haddini bildir-                   verecek cevap bulamamıştır. Hz. İbrahim ile Yüce Allah konu-
           mek için şöyle demiştir: “Mademki Yüce Allah’ın yaratıkları                   sunda tartışmaya giren Nemrud’un, Allah’ın varlığını tanıdı-

           üzerindeki kudreti gibi sen de her şeye kadirsin.” diyerek hiç                ğı, sadece ilahlık konusunda onun tekliğini, âlemlerin Rabb’i
           çekinmeden ve oradaki topluluk henüz dağılmadan konuyla                       oluşunu, evrende gerçekleşen olayların tek yöneticisi olduğu-
           alakalı ikinci bir soru yönetmiştir: “Şu bir gerçek ki Allah gü-              nu kabul etmediği belirtilmiştir.
                                                                                                                       361
           neşi doğudan doğuruyor, sen de batıdan doğdur göreyim.’ dedi.
                                         357                                             Bu kâfir kral, gerçekte mülk mal, saltanat gibi sahip olduğu
           Böyle deyince kâfir tutulup kalır.”  Cevaplayamadığı bu soru
                                                                                         imkânlara  bakıldığında  iman  edip,  şükretmesi  gerekirken,
           yüzünden Nemrud adamları yanında küçük düşmüş, Hz. İbra-                      sebeplere dayanarak inkâr yoluna sapmıştır. Hâlbuki bu im-
                                               358
           him ona galip gelmiş ve susturmuştur.
                                                                                         kân ve nimetlere sahip olan birinin şükretmesi gerekir. Fakat
           Hz. İbrahim bu sorusuyla “Sen hayat verdiğini ve öldürdüğü-                   mal mülk, saltanat gibi imkânlar, onları vereni/ihsan edeni
           nü iddia ediyorsun. Hâlbuki bu varlık âleminde hayat veren ve                 bilemeyen, takdir edemeyen kimseleri şımartır, isyana teşvik
           öldüren, yaratma konusunda istediğini tasarruf eden, bu var-                  eder. Bu türden insanlar şükretmeleri gerekirken küfrederler,
           lıktaki yıldızları ve varlık âleminin hareketlerini belirleyen ki-            hidayete ermeleri gerekirken dalalete düşerler. Bilmezler ki
           şidir. İşte güneş her gün doğudan doğuyor. Eğer iddia ettiğin                 bunlar, Allah o imkânları kullanmalarına müsaade ettiği sü-
           gibi sen ilahsan onu batıdan getir.” demek istemiştir. Bu ifade               rece  onlara  hâkim  durumdadırlar.   Ayeti  kerimede  geçen
                                                                                                                          362
                                              359
           kralın aptallaşmasına sebep olmuştur.                                         “Görmedin mi?” ibaresi alaylı, küçük düşüren, rezil eden bir
           Razi,  Hz.  İbrahim’in  ileri  sürdüğü  bu  delilin  önceki  delilin          ifade  şeklidir.  Allah’ın  verdiği  nimetten  dolayı  mücadeleye,
           tamamlayıcısı  olduğunu  belirtmiş,  bunların  ikincisinin  bi-               hem de onları verenle tartışmaya girmek çok çirkindir.
                                                             360
           rincisinden daha açık iki misal olduğunu söylemiştir.  Yani
                                                                                         MEB tarafından yayınlanan İslam Ansiklopedisi’nde Kur’an-ı
           Allah’ın  yarattığı  güneş  senin  doğumundan  önce  olduğu
                                                                                         Kerim’de Hz. İbrahim ile Nemrud arasında gerçekleşen kıssa-
           gibi senin ölümünden sonra da aynı minval üzere doğudan
                                                                                             363
                                                                                         dan  hiç söz edilmemekte ve Nemrud’un tamamen mağlup
           doğup batıdan batacaktır. Mademki sen yaşatan ve öldüren
                                                                                         olmasından sonra Hz. İbrahim’in “Halil Allah” unvanını aldığı
           olduğunu iddia ediyorsun, bu sıfatların sahibine engel oluna-
                                                                                         söylenmektedir.  364
           mayacağı gibi mağlup da olmayacağı için, sen bunun aksini
                                                                                         361  Kutub, s. 2/59.
                                                                                         362  Kutub, s. 2/59. Bu konuda Cenab-ı Allah şöyle buyurmaktadır: “Ey insan!
           356  Razi, Tefsir, s. 5/442-443.
           357  Yazır, s. 2/877-878.                                                         Seni yaratıp seni düzgün ve dengeli kılan, seni istediği bir şekilde birleştiren,
           358  Ebussuud, s. 1/563.                                                          ihsanı bol Rabb’ine karşı seni aldatan nedir?” (İnfitar, 82/6-8.)
           359  Havva, s. 2/146.                                                         363  Bakara, 2/258.
           360  Razi, Tefsir, s. 5/444.                                                  364  J. Eisenberg, s. 5-II/879.
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127