Page 118 - Hz_ibrahim
P. 118

116  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  117



           şünmüş olmaları mümkündür. Ancak Vani Mehmed Efendi,                          Efendi “Mel’un, Allah’ın İbrahim’in atıldığı o büyük ateşi nasıl
           gelişen bazı olayları öne sürerek Hz. İbrahim ile Nemrud’nun                  gül  bahçesine  ve  soğukluğa  dönüştürdüğünü  görmüş,  O’nun
           Tanrı olamayacağı konusunda aralarında yaşanan ve Kur’an-ı                    zorunlu olarak değil kendi dilemesi ve kudretiyle fail olduğunu
                                                                                         anlamıştır. Bu yüzden içindeki şüpheyi bastıramadığından şa-
           Kerim’de  de  yer  alan  tartışmasının  Hz.  İbrahim’in  ateşten
                                                       342
           kurtulduktan sonra olduğunu iddia etmektedir.                                 şırdı ve tartışmaya son verdi. Tanrılık iddiasıyla sınırı aşan za-
                                                                                         limlerden olduğu için verecek cevap bile bulamadı.”  346  demiştir.
           Vani’ye göre Hz. İbrahim ile Nemrud arasındaki tartışmanın
           sebebi kısaca şöyledir: Hz. İbrahim ateşten kurtulduktan son-                 Nemrud ve kavminin ileri gelenleri, bir bayram günü putların
                                                                                         kırılmasından sorumlu tuttukları Hz. İbrahim’i delilsiz olarak
           ra Şam’a göç ederek yerleşmiş ve bu arada büyük bir kıtlık
                                                                                         cezalandırmayı  uygun  görmemiş,  suçunu  insanların  huzu-
           olmuştur. Buna karşılık Nemrud önceden tedbir alarak depo-
                                                                                         runda itiraf ettirmek istemişlerdir. “O hâlde, onu, insanların
           larını bol miktarda buğday ile doldurmuştur. İnsanlar ihtiyaç-
                                                                                         gözleri önüne getiriniz. Olur ki, onlar da kendisinin aleyhinde
           larını karşılayabilmek için onun huzuruna çıkmak zorunda
                                                                                                                347
                                                                                         şahitlik  ederler!  dediler.”   ayeti  kerimesinden  de  anlaşıldı-
           kalmış,  Nemrud’da  huzuruna  çıkan  herkese  “Rabb’in  kim?”
                                                                                         ğı gibi Hz. İbrahim kalabalık bir topluluk içinde Nemrud’un
           diye sorunca, oradakiler “Rabb’im sensin” cevabını vermiştir.
                                                                                         huzuruna çıkartılmıştır. Hz. İbrahim’in ateşe atılması konu-
           Buğday almak için onun huzuruna çıkmak zorunda kalan Hz.
                                                                                         sunda  yaptığımız  değerlendirmelerde  de  görüleceği  üzere
           İbrahim’e  de  aynı  soru  sorulmuş,  o  da  diğerlerinden  farklı
                                                                                         Hz. İbrahim herkesin huzurunda sorgulanmıştır.  348   Hz. İbra-
           olarak “Rabb’im Allah’tır.” demiştir. Bunun üzerine Nemrud
                                                                                         him onun yaptıklarının yanlış ve cehalet olduğunu, bu batıl
           kral olmasından kaynaklanan sahip olduğu güç ve bu gücü
                                                                                         ve yanlışlardan vazgeçmesi gerektiğini söylemiştir. Buna çok
           tetikleyen gurur ve kibir sayesinde Hz. İbrahim ile tartışmaya
                                                                                         bozulan ve kızan Nemrud, Hz. İbrahim’e ne demek istediğini
                      343
           başlamıştır.
                                                                                         sormuştur. O da; Nemrud ve kavminin Allah’a şirk koştukla-
           Hz. İbrahim’in Nemrud ile Allah hakkında tartışması her ne                    rını, onun insanları batıla çağırdığını, onların kendi gücüne/
           kadar böyle bir sebep ile delillendirilse ve bazı kimseler de                 otoritesine  tapmaları  gerektiğini  ve  kendisini  tanrı  olarak
           bu konuda benzer görüşler açıklasa da bu olay, Hz. İbrahim’in                 kutsayıp kabul etmelerini söylediğini, oysa bunların şeytan
           putları kırmasından sonra ve ateşe atılmasından önce yaşan-                   işleri  olduğunu  belirterek  onu  uyarmıştır.  Bunun  üzerine
           mıştır. Nitekim Ebussuud Efendi, Hz. İbrahim’in putları kır-                  Nemrud, peki sen neye tapıyorsun ve benden başka tanrın
           dıktan sonra tutuklandığını, ateşe atılmasından önce de bu                    var mı? Senin ve babanın rızkını ben verdiğim hâlde benim
                                                 344
           tartışmanın yaşandığını nakletmektedir.   Süddi ise, genel                    dinimden nasıl çıkabilirsin? diye sorunca; Hz. İbrahim, onun
                                                                                         bu cüretine ve sözüne çok kızmış “Yalan söyledin ey Allah’ın
           olarak bilinenlerden farklı olarak bu tartışmanın Nemrud ile
           Hz. İbrahim arasında, onun ateşten çıktığı gün yapıldığını ve                 düşmanı!”  diye  karşılık  vermiştir.    Hz.  İbrahim,  onun  Tanrı
                                                    345
           yanlarında kimsenin olmadığını söylemiştir.  Vani Mehmed                      olmadığı ile alakalı olarak ona ve yanındakilere hem onların
           342  Vani, s. 152.
           343  Vani, s. 152-153.                                                        346  Vani, s. 154.
           344  Ebussuud, s. 1/563.                                                      347  Enbiya, 21/61.
           345  İbn Kesir, Kısas, s. 1/129; Şihava, s. 2/126; Mahmud, s. 135-136.        348  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/154-155.
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123