Page 110 - Hz_ibrahim
P. 110

108  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  109



           “Koşarak İbrahim’e geldiler.” ayeti kerimesinde ise Hz. İbra-
           him’in bilinen bir hedef olduğu ve inanmayanların doğrudan
                                                                                         HZ. İBRAHİM’İN SORGULANMASI
           ona  yöneldikleri  görülmektedir.  Topluluk  karşılaştıkları  bu
           manzara karşısından hiç zaman kaybetmeden Hz. İbrahim’in
                                                                                         Toplumun duyarlı kesimi tarafından yapılan değerlendirme-
           bulunduğu yöne koşarak onu yakalamaya çalışmıştır. Bu du-
                                                                                         ler sonucunda putları kıranın Hz. İbrahim olduğu anlaşılır an-
           rum muhtemelen bilenler tarafından Hz. İbrahim’in tanıtıl-                                                                316
                                                                                         laşılmaz bu haber, hemen Nemrud’a ulaştırılır.  Emretmek
                                                        315
           ması ve hedef gösterilmesinden sonra olmuştur.                                yetkisini elinde bulunduranlar; “O hâlde dediler, onu hemen
                                                                                                                                           317
                                                                                         insanların gözü önüne getirin. Belki şahitlik ederler.”  ayeti
                                                                                         kerimesinde belirtildiği üzere Hz. İbrahim’in doğruyu söyle-
                                                                                         yeceğinden emin olarak, bir anlamda onun verilecek cezayı
                                                                                         hak ettiğini ve haksız bir suçlamaya kurban gitmediğini ispat
                                                                                         etmek için onu yaptığı işleri halkın huzurunda itiraf etmeye
                                                                                         zorladılar.  Putların ondan başkası tarafından kırılmadığını
                                                                                         bildikleri hâlde kızgın halk kitlesinin önüne getirip muhteme-
                                                                                         len onu delilsiz cezalandırmamak adına böyle bir sorgulama
                                                                                         ihtiyacı hissettiler. Ayrıca tanrılarına bu saygısızlığı yapan ki-
                                                                                         şiye verilecek cezayı halkın görmesi ve onlar arasından böyle
                                                                                         yanlış  yapma  niyetinde  bulunanlara  gözdağı  verilmesi  için
                                                                                         onu kamuoyu önünde sorgulamak ve yargılamak istediler. 318
                                                                                         Kavminin amacı, Hz. İbrahim’i hem halkın hem de Kral Nem-
                                                                                         rud’un huzuruna çıkartıp herkesin onun yaptıklarına bizzat
                                                                                         kulaklarıyla şahit olmasını sağlamaktı. Buna karşılık Hz. İbra-
                                                                                         him’in asıl amacı ve en büyük hedefi de bu çok olumsuz gibi
                                                                                         görünen durumu bir fırsata dönüştürmek, baskı altında doğ-
                                                                                         ruyu  göremeyen  ve  duyamayanlara,  putların  âcizliğini  gös-
                                                                                         tererek tapınılmaya layık olmadıklarını açıklayarak buradan
                                                                                         büyük bir yarar elde etmekti. Bunun için Hz. İbrahim, ulaşıla-
                                                                                         bilecek kadar geniş halk kitlesinin bir araya toplanmasından
                                                                                         rahatsızlık  duymadı.  O,  bu  fırsattan  yararlanarak  kavmine
                                                                                         puta tapmanın batıl bir inanış olduğu, putların da kendini sa-


                                                                                         316  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/153.
                                                                                         317  Enbiya. 21/61.
           315  Saffat. 37/94; Mehmed Vehbi, s. 12/4728; Mahmud, s. 126.                 318  Razi, Tefsir, s. 16/166; Vani, s. 120; Nergis, s. 20, Havva, s. 9/200.
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115