Page 90 - hz_musa
P. 90
Hz. MUSA 89
dığını ve pişmanlık duyduğu bir eylemi tekrar yapacak hale
geldiğini, düşman olarak gördüğü Mısırlıyı az kalsın öldürmek
durumunda kaldığını dolayısıyla bu sözü söyleyenin Mısır-
lı Kıpti olduğunu ileri sürmüştür. Kutup, Hz. Musa’nın iyi bir
insan olduğunu, bu durumu Kıpti’nin de bildiğini fakat yap-
tığı işin fitne çıkarmak, bozgunculuk ve zorbalık olduğunu,
insanların arasını düzeltmek yerine çatışmayı ve öldürmeyi
teşvik ettiğini bu yüzden ayeti kerimede belirtilen ifadeleri
kullandığını belirtmiştir. 297 Vehbi Efendi de verdiği manada
ayetin zahiri anlamını açık bir şekilde belirtmiştir: “İsraillinin
tekrar yardım istemesi üzerine İsrailliye ve kendine düşman
olan Kıpti’yi İsrailliden ayırmak üzere tutmak isteyince Kıpti
dedi ki; ‘Ya Musa! Dün bir adamı öldürdüğün gibi beni de mi
öldürmek istersin.” 298 Bunun yanında o, Musa’nın (a.s.) ikin-
ci gün yardım etmek istediği İsraillinin mazlum olduğundan,
Hz. Musa’nın onu Kıpti’nin elinden kurtarmak istediği ve fakat
iyiliğe karşı onun kötülük edip bir gün önce işlenen cinayeti
299
ifşa ettiği yönünde rivayetler olduğunu da nakletmektedir.
Burada “İsraillinin mazlum” olduğu şeklindeki ifade ile genel
olarak Mısır yönetiminde bulunan bütün İsrailliler kastedil-
mişse doğrudur. Fakat sadece kavgaya karışan İsraillinin du-
rumu değerlendirilmişse bu beyan gerçeği yansıtmamaktadır.
Zira bu ikinci karşılaşmada Hz. Musa, “Sen gerçekten azgın bir
adammışsın” diyerek onun masum ve mazlum olmadığını hat-
ta azgın ve şımarık birisi olduğunu vurgulayarak azarlamıştır.
Bu durumda Hz. Musa’nın bir önceki gün işlediği cinayetin du-
yulup duyulmadığı, şayet duyulmuş ise kim tarafından ve na-
sıl duyurulduğu? Kıpti’nin bunu ne zaman ve nasıl duyduğu?
Hz. Musa’yı nasıl tanıdığı? Soruları akla gelmektedir.
Hz. Musa’nın işlediği cinayetin nasıl duyulduğu ile ilgili bir-
biriyle çelişen ifadeler kaynaklarda yer almaktadır. Kur’an-ı
297 Kutub, s. 11/236-239.
298 Vehbi, s. 10/4081.
299 Vehbi, s. 10/4084.