Page 91 - hz_musa
P. 91

90  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           Kerim’in  açıklamalarından,  Hz.  Musa’nın  Kıpti’yi  öldürmesi
           hadisesinin ikinci kavga esnasında duyulduğu anlaşılmakta-
              300
           dır.  Kıptilerden birinin öldüğü şehirde duyulmuş olsa bile
           en azından kim tarafından öldürüldüğü bilinmemektedir. Ge-
           nel kanı, İsrailoğulları’ndan adam ile Hz. Musa arasında bir sır
           olan ve başkaları tarafından bilinmeyen önceki gün işlenen
           cinayetle ilgili sözün, ikinci kavgada kendisini yakalamak is-
           teyen Hz. Musa’ya, yanlışlıkla kendisini yakalayacağını sana-
           rak İsrailoğulları’ndan hemşerisi tarafından söylendiği iddia
                    301
           edilmiştir.  Nesefi de bu görüşü destekler mahiyette şöyle
           demektedir: “Bir gün önce Kıpti’nin öldürüldüğü haberi etrafa
           yayılmış fakat katilinin kimliği belli olmamıştı. İsrailoğulları’na
           mensup kişi Hz. Musa’nın bu durumunu açıklayınca, bu ikinci
           Kıpti, katilin Hz. Musa olduğunu bildi, durumu Firavun’a bildir-
           di, onlar da buna karşılık, Hz. Musa’yı öldürmeyi kararlaştır-
           dı.” 302
           Mevdudî  cinayet  olayının  açığa  çıkmasıyla  ilgili  olarak:  “Hz.
           Musa İsrailliyi paylayıp azarladıktan sonra Mısırlıya saldırmak
           üzere  hamle  etti.  İsrailli  de  sandı  ki,  kendisini  öldürecek.  Bu
           yüzden bağırıp çağırmaya başladı ve böylece dünkü hadisenin

           sırrını kendi aptallığı yüzünden açığa vurmuş oldu.”   303  ifade-
           lerini kullanmış, bu olayın İsrailli tarafından yapıldığını ileri
           sürmüştür.
           “Sen dün bir adamı öldürdüğün gibi bugün de beni mi öldüre-
           ceksin?” ifadesini Kıpti’nin söylediğini düşünenler, onun Hz.
           Musa’nın bir adam öldürdüğünü duymuş olacağını kabul et-
           mektedir. Nitekim Razî, bu sözün Mısırlı tarafından söylenme-
           ye uygun olduğunu ve başkasına değil ona ait olduğunu, doğru
           açıklamanın da bu olduğunu belirtmektedir. Ayrıca o, Kıpti’nin
           300  Mahmud, s. 235; eş-Şihava, s, 43.
           301  Zemahşerî, s. 5/28; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6201; Ebussuud, s. 6/502-503;
               Kutub, s. 11/239; Vehbi, s. 10/4082; Havva, s. 10/488-489; Kur’an Yolu, s.
               4/221.
           302  Taberî, s. 1/39. Ayrıca bk. A. Neccar, s. 229; Havva, s. 10/489.
           303  Mevdudî, s. 4/169; Ayrıca bk. Eş-Şihava, s. 46.
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96