Page 95 - hz_musa
P. 95

94  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           sen vaktiyle işlediğin suçtan dolayı da kendini günahkâr his-
                             314
           setme ve korkma.)”   ifadeleri onun Kıpti’yi öldürmesinden
           sonra yaşadığı psikolojik durumu ve onun manevi suçlardan
           arındığını haber vermektedir.

           Ayeti kerimenin zahirinden Hz. Musa’nın annesinin yanında
           kaldığı zamanlarda onun kanalıyla yakın akraba çevresini ve
           Yahudi kökenli olanları tanıdığı, onların da Hz. Musa’yı tanı-
           dıkları  anlaşılmaktadır.    Ancak  önceden  hiç  tanışmadıkları
           halde ve henüz Hz. Musa’nın peygamber olarak görevlendiri-
           lip insanları dinine davet etmediği bir dönemde onların Hz.
           Musa’yı  nasıl  tanıdıkları  müfessirler  arasında  hep  tartışma
                            315
           konusu  olmuştur.   Kendisinden  yardım  isteyenin  Yahudi
           olduğunu bilen Hz. Musa istemeyerek sadece onları ayırmak
           amacıyla  bu  kavgaya  karışmış,  söz  konusu  kişiyi  öldürmeyi
                                          316
           kastetmemiş ve hedeflememiştir.  Ayeti kerimede onun piş-
           manlığı vurgulanırken “Bu düpedüz şeytan işi, gerçekten şey-
           tan insanı yoldan çıkaran apaçık bir düşmandır.” ifadesi öne çı-
           karılmaktadır ki, bu hususun onun tarafları ayırmak için değil
           kendi ırkından olan birini kayırmak için olaya karıştığı şek-
           linde anlaşılması da mümkündür. Zira Hz. Musa, her ne kadar
           Firavun’un sarayında kalsa ve diğer Yahudilerin çektikleri ezi-
           yet ve yaşadıkları zulmü yaşamamış bile olsa, duyduklarından
           ve kendi geçmişi ile ilgili anlatılanlardan Kıptilere karşı içinde
           bir nefretin olmasından daha doğal bir şey yoktur. Buna rağ-
                                                             317
           men o, ince ruhlu, hassas kalpli ve heyecanlı kişiliğiyle   bağ-
           daşmayan bir iş yapmış, Mısırlıyı ayırmak için iteklemiş veya
           vurmuş ve istemeden onun ölümüne sebebiyet vermiştir. Hz.
           Musa kendi ırkından olan ve yardım ettiği kişinin suçlu oldu-

           314  Neml, 27/11.
           315  Maturidi, s. 11/30; Kutub, s. 11/233. Geçmişte bazı ülke ve topluluklarda
               uygulandığı şekliyle; kölelere veya azınlıklara toplumsal statüleri itiba-
               riyle farklı kıyafet uygulaması var ise, Hz. Musa’nın kendi soyundan olan
               kişiyi böylelikle tanımış olması da ihtimaller arasında bulunmaktadır.
           316  Maturidi, s. 11/31.
           317  Kutub, s. 11/235.
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100